...

عباس صفایی‌مهر، مدیر اندیشگاه روایت ایرانی، در نشست تخصصی «مدیریت بحران با محوریت زنان مقاوم» از بحران روایت در رسانه‌ها و غفلت از تصویر واقعی زن ایرانی انتقاد کرد. او با تشریح ساختارهای ناکارآمد در حکمرانی فرهنگی و رسانه‌ای کشور، خواستار بازتعریف روایت زن در تمدن ایرانی ـ اسلامی شد.

به گزارش پایگاه خبری پیام خانواده؛ در نشست تخصصی «زنان مقاوم، خانواده مبارز» که با همت مجمع ملی خانواده برگزار شد، عباس صفایی‌مهر، مدیر اندیشگاه روایت ایرانی، با رویکردی انتقادی نسبت به عملکرد رسانه‌ها و ساختارهای فرهنگی کشور، سخنان صریح و متفاوتی ایراد کرد.

او در آغاز سخنانش با اشاره به ژست‌های رسانه‌ای غیرواقع‌گرایانه گفت: «گاهی رسانه ملی خود را متولی همه‌چیز می‌داند، در حالی که رسانه قرار است فقط بازتاب‌دهنده واقعیت باشد، نه سازنده کلیشه. بسیاری از مشکلات در فهم بحران‌ها ناشی از زیستن در یک اکوسیستم رسانه‌ای معیوب است؛ رسانه‌ای که اقتصاد، فرهنگ و روایتش ناهماهنگ است.»

صفایی‌مهر ادامه داد: «ما هنوز درک دقیقی از حکمرانی در ایران نداریم. وقتی وارد مجلس می‌شوید، می‌بینید دعواها بر سر مسائل بسیار ساده‌ای‌ست. تازه متوجه می‌شوید که حکمرانی در ایران آن چیزی نیست که فکر می‌کردیم.»

او یکی از مشکلات بنیادین جامعه ایرانی را نوسازی نشدن زیرساخت‌های فرهنگی بعد از کودتای ۲۸ مرداد دانست و گفت: «ما هنوز روایتی از ایران امروز نداریم. نه تصویری از زن ایرانی ساخته‌ایم، نه مرد ایرانی. وقتی می‌گوییم سوئیس یا تایلند، تصویری در ذهن شکل می‌گیرد، اما وقتی از ایران صحبت می‌شود، این تصویر مبهم و نامشخص است.»

مدیر اندیشگاه روایت ایرانی با انتقاد از غفلت در حوزه روایت‌سازی تأکید کرد: «در جنگ روایت‌ها، ما شکست خوردیم چون تصویر نساختیم. مثلاً تصویر زن ایرانی را رها کردیم. از سال ۹۴ تصویر زن چادری را ساختند و برداشت نهایی‌اش را در سال ۱۴۰۱ نشان دادند؛ بدون اینکه ما روایتی در برابرش عرضه کنیم.»

او همچنین با اشاره به کتابی از هوشنگ مهدوی، دیپلمات ایرانی، به نام روایت انقلاب اسلامی از رادیو بی‌بی‌سی گفت: «نویسنده این کتاب ضد انقلاب است، اما به شکل مستند نشان می‌دهد که چگونه روایت‌سازی دشمنانه علیه انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، در حالی که ما هنوز روایت تمدنی خودمان را تدوین نکرده‌ایم.»

صفایی‌مهر در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت بازتعریف مفهوم «زن» در جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: «حوزه زنان، فقط مربوط به جنس زن نیست؛ بلکه شاخص زنده بودن یک جامعه است. وقتی جامعه‌ای دچار سکته می‌شود، باید نبض آن را در زنان جستجو کرد.»

او با مرور جایگاه تاریخی زنان از دوره‌های پیش از اسلام تا دوره پیامبر (ص) و پس از آن، افزود: «تاریخ‌نگاری ما نیز در این حوزه ضعیف عمل کرده. هنوز نقش زن در دوران قاجار یا صفویه را به درستی نمی‌شناسیم، چه برسد به عصر حاضر.»

صفایی‌مهر با انتقاد از وضعیت رسانه‌های رسمی و رفتارهای ریاکارانه در روایت‌سازی، به تجربه‌های شخصی خود در عرصه خبر اشاره کرد و گفت: «در دوره‌ای خبرنگار را با کارت هدیه می‌خریدند. ما حتی خبر را از قبل آماده می‌کردیم و برایشان می‌فرستادیم. یعنی قبل از اینکه کسی حرفی بزند، ما برایش خبر ساخته بودیم! این دیگر رسانه نیست، بلکه یک ابزار بازی قدرت است.»

او با لحنی کنایه‌آمیز تأکید کرد: «وقتی موشکی به جایی اصابت کرده و بحرانی در حال وقوع است، برخی به‌جای واکنش عملی، به دنبال تشکیل اتاق فکر هستند. در حالی که جامعه دارد خون می‌دهد و نیاز به اقدام دارد، نه تحلیل پشت میز.»

مدیر اندیشگاه روایت ایرانی در پایان با اشاره به تصاویر مادران غزه در آوارها گفت: «امروز ما بیش از همیشه به زنانی نیاز داریم که همزمان بتوانند خرابه‌ها را سامان دهند و روایت امید را زنده نگه دارند. همان‌طور که زنان در دوران دفاع مقدس، بدون تظاهر و ژست، هم جارو به دست می‌گرفتند، هم آشپزی می‌کردند، هم سخنرانی. باید از آن نسل دوباره درس بگیریم.»

در این نشست، جمعی از فعالان فرهنگی، اساتید دانشگاه، طلاب، زنان نخبه و خانواده‌های شهدا نیز حضور داشتند. نشست «زنان مقاوم، خانواده مبارز» بخشی از سلسله‌برنامه‌های تخصصی مجمع ملی خانواده برای بازخوانی نقش زن ایرانی در مقاومت اجتماعی، فرهنگی و تمدنی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

آخرین‌ها