جام جهانی

یکی از مهم‌ترین القاب آمریکا، کشور مهاجران است. این کشور 333 میلیون‌نفری پایه و اساسش بر مهاجرت استوار است؛ حتی سرخ‌پوستان آمریکایی نیز آسیایی‌تبارانی بودند که وارد قاره پهناور آمریکا شدند.

به گزارش پیام خانواده گرچه ولز به‌عنوان یکی از رقبای ایران در جام جهانی تیم ملی مخصوص به خود را دارد؛ اما به دلیل آن که اداره ملی آمار انگلیس، آمار ولز را نیز منتشر می‌نماید به همین دلیل آمار جمعیتی ولز و انگلستان در سایر داده‌های جهانی؛ مانند بانک جهانی و سازمان ملل متحد نیز یکسان در نظر گرفته می‌شود به همین دلیل یادداشت جداگانه‌ای برای ولز منتشر نشده پس به سراغ ایالات متحده آمریکا خواهیم رفت.

یکی از مهم‌ترین القاب آمریکا، کشور مهاجران است. این کشور 333 میلیون‌نفری پایه و اساسش بر مهاجرت استوار است؛ حتی سرخ‌پوستان آمریکایی نیز آسیایی‌تبارانی بودند که وارد قاره پهناور آمریکا شدند. هزاران سال پس از سرخ‌پوستان، کریستف کلمب ایتالیایی با ناوگان پادشاهی اسپانیا وارد این قاره شد و پس از آن سیل مهاجران اروپایی تبار از انگلیسی و اسپانیایی و هلندی گرفته تا آلمانی و فرانسوی و اسکاتلندی وارد آمریکای پهناور شدند. انگلیسی‌ها کم‌کم سایر اروپاییان را شکست دادند و شرق آمریکای کنونی را به‌عنوان یکی از مستعمرات بزرگ خود دانستند؛ اما این پایان ماجرا نبود.

مهاجران اروپایی تبار آمریکا علم استقلال‌طلبی را بلند کردند و پس از سال‌ها زدوخورد بالاخره در سال 1776 میلادی آمریکا رسماً از امپراتوری بریتانیا جدا شد؛ اما ورود مهاجران به این کشور متوقف نشد. برده‌داری در آن سال‌ها رونق فراوانی در ایالت‌های آمریکا داشت و ورود بردگان سیاه‌پوست از آفریقا روند شتابانی را به خود گرفت. پس از لغو برده‌داری در سال 1862 گرچه اسماً برده‌ای به‌زور وارد آمریکا نشد؛ اما ایالات متحده مأمن پناهجویان و جنگ‌زدگانی شد که آمریکا خودش در کشورهای مبدأ به راه انداخته بود! از طرفی جنگ‌ها و انقلابات در قرن‌های نوزدهم و بیستم در اروپا باعث شد تا شمار زیادی از پناهجویان وارد ینگه‌دنیا بشوند و کم‌کم رسیدن به آمریکا به دلیل دور بودن از مناطق جنگی، رویای بسیاری از ساکنان این کره خاکی شد.

علاوه بر اهمیت مهاجرت برای ایالات متحده، شاخص نرخ باروری کلی نیز از اهمیت فراوانی برای این کشور برخوردار است. از لحاظ تاریخی این کشور در دو قرن اخیر نرخ باروری کلی زنان در سن باروری از 7 فرزند به‌ازای هر زن به 1.78 فرزند رسیده است. گرچه وضعیت بهداشتی و درمانی در این سال‌ها بهبودیافته است؛ اما عواملی چون تمایل کم به باروری در میان زنان آمریکایی، افزایش تعداد مادران مجرد، کاهش تمایل به تشکیل خانواده و میل جوانان آمریکایی به ازدواج سفید، تمایل بالای زنان آمریکایی به سقط جنین و افزایش ازدواج‌های بین همجنس‌گرایان از عوامل بسیار مهم کاهش نرخ باروری کلی در آمریکا هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =