صافی

موضوعات اقتصادی و فرهنگی اصلی ترین مباحثی بود که در دیدار رئیس جمهور کشورمان با مراجع و علما مطرح شد البته رئیس جمهور نیز ضمن ارائه گزارش شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین را به شدت رد کرد.

به گزارش پیام خانواده حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در دومین روز از سفر دو روزه خود روز جمعه 10 دی‌ماه به دیدار مراجع عظام تقلید و علما رفت.
اولین کار دولت باید ساماندهی وضعیت معیشت مردم باشد
از توصیه های اقتصادی و فرهنگی مراجع عظام تقلید تا رد شایعه افزایش قیمت بنزین از سوی رئیس جمهور
وی در آغاز دیدارهای خود با حضرت آیت الله نوری همدانی دیدار و گفتگو کرد.
آیت‌الله نوری‌همدانی صبح امروز در این دیدار گرانی های اخیررا مد نظر قرار داد و اظهار داشت: گرانی‌ها و محرومیت‌هایی برای مردم وجود دارد که اولین کار دولت باید ساماندهی این وضعیت باشد.
وی ادامه داد: همه مردم به دولت سیزدهم امیدوارند و منتظر گام‌های مثبت این دولت هستند و دولتمردان هم باید نسبت به مردم توجه بیشتری داشته باشند.
این مرجع تقلید به نظارت بیشتر بر بانک‌ها و فعالیت‌های آنان اشاره کرد و گفت: دیر کرد یک نوع ربا و حرام است، اما در بانک‌ها اعمال  و از مردم اخذ می‌شود.
وی اضافه کرد: در ربا زایش پیدا می‌کند و پول در برابر پول پرداخت می‌شود که این اصلا مورد پذیرش اسلام نیست.
آیت الله نوری همدانی در ادامه بر استفاده دولت سیزدهم از مدیران باتجربه تاکید کرد و گفت: اداره امور را باید مسئولین به دست بگیرند که از تجربه کافی برخوردارند تا مردم هم خیالشان راحت شود.
وی در ادامه بر گسترش هر چه بیشتر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کرد و گفت: در ساختار مملکت ما باید این فریضه واجب بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گیرد.
دولت به موضوعات فرهنگی و حجاب و عفاف توجه ویژه داشته باشد

از توصیه های اقتصادی و فرهنگی مراجع عظام تقلید تا رد شایعه افزایش قیمت بنزین از سوی رئیس جمهور
 آیت‌الله سبحانی نیز  در دیدار با آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به وضعیت فرهنگی کشور اظهار داشت: باید به این موضوعات فرهنگی و حجاب و عفاف توجه ویژه شود و از مدارس و دانشگاه‌ها برای علاج آن با انتخاب رؤسای انقلابی و دلسوز اقدام شود.
وی به مشکلات شهر قم اشاره کرد و ادامه داد: دولت باید با نظر کارشناسان نسبت به تعیین وضعیت منوریل اقدام کند و این پروژه را از بن‌بست خارج کند.

رئیس‌جمهور هم در این دیدار با بیان اینکه سفر به استان‌ها در دستور کار دولت است گفت: سفر به استان‌ها برکات بسیاری دارد، زیرا بررسی مشکلات از نزدیک برای رفع آن‌ها بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: کار کارشناسی در خصوص مشکلات قم از مدتی قبل انجام شد و در این سفر بر رفع آن‌ها در جلسات و دیدارها تاکید شد.

سفرهای استانی و اطلاع از مشکلات مردم عملی بسیار پسندیده و شایسته است

از توصیه های اقتصادی و فرهنگی مراجع عظام تقلید تا رد شایعه افزایش قیمت بنزین از سوی رئیس جمهور

 آیت‌الله علوی گرگانی نیز در دیدار آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به سفرهای استانی رئیس‌جمهور و اعلام رضایتمندی از این اقدام اظهار داشت: دیدارهای رودررو و اطلاع از مشکلات مردم عملی بسیار پسندیده و شایسته است.
وی ادامه داد: باید از نظرات کارشناسان و جوانان نخبه برای بهبود وضعیت کشاورزان بهره ببرید و با امید به آینده حرکت کنید.
مرجع تقلید شیعیان در ادامه به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: روایتی از ایشان آمده است که می‌فرمایند فاصله بین حق و باطل چهار انگشت است.
وی ادامه داد: آنچه که گوش می‌شنود احتمال خطا در آن زیاد است ولی آنچه که به چشم دیده می‌شود به حق نزدیک‌تر است، لذا حضور شما در میان مردم موجب می‌شود بهتر از مشکلات مردم اطلاع کسب کنید.
آیت الله علوی گرگانی افزود: در برخی بخش‌ها شاهد کمبود هستیم که باید جبران شود و علاوه بر این نباید طرح جدید عمرانی آغاز شود و در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اولویت‌ها را مدنظر قرار دهید.
وی بحران آبی را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: موضوع آب و مدیریت منابع آبی کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و ما در برخی مناطق که مشکل کمبود آب هم ندارند، باز شاهد عدم مدیریت صحیح هستیم که لازم است حساسیت نشان دهید.
آیت الله علوی گرگانی فرهنگ عمومی کشور را موردتوجه قرار داد و افزود: کم‌توجهی به موضوع فرهنگ دینی در جامعه اثرات نامطلوبی در جامعه گذاشته است که باید با برنامه‌ریزی صحیح اقدام عاجل صورت گیرد.

مشکل گرانی به صورت ریشه‌ای حل شود

از توصیه های اقتصادی و فرهنگی مراجع عظام تقلید تا رد شایعه افزایش قیمت بنزین از سوی رئیس جمهور
آیت الله مکارم شیرازی ظهر نیز در دیدار با رئیس‌جمهور اظهار داشت: ایجاد امید در جامعه مهم‌ترین مسئله در پیشرفت کشور است و در این زمینه مردم نسبت به شما امیدوار هستند.
وی به گرانی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: حل ریشه‌ای و اساسی مشکل گرانی در کشور یک ضرورت است که باید محقق شود و علاوه بر این بعضی از شرکت‌های دولتی خود باعث گرانی هستند، البته برخی از کاسبان نااهل نیز به گرانی دامن می‌زنند.
وی بر روی مسئلۀ قاچاق و واردات بی‌رویه نیز تاکید کرد و گفت: البته حل این مشکلات، زمان بر است، اما دولت ضمن توجیه مردم، برای حل آنها باید تمام سعی و تلاش خود را انجام دهد. آیت الله مکارم شیرازی به گلایۀ شدید مردم از نظام بانکی کشور اشاره کرده و بیان داشت: متأسفانه بانک‌ها به مصوبات دولتی هم توجه نمی‌کنند که باید نسبت به اصلاح نظام بانکی کشور فکری اساسی صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت اتمام طرح‌ها و پروژه‌های مهم در قم همانند فرودگاه و مترو اشاره کرده و گفت: قم باید شهری آباد، منظم و آبرومند شود و در برخی موارد که مفاسدی وجود دارد باید با تشکیل کارگروه فرهنگی جهت با این مفاسد مقابله شده و از آن‌ها کاسته شود.
مرجع تقلید شیعیان بر ضرورت توجه به کارگران نیز اشاره کرد و گفت: برخی از کارگران کارخانجات مشکلاتی دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود.هر کس عمل به وظیفه کند خداوند هم به او کمک خواهد کرد.

ان شاءالله خداوند به شما کمک کند تا مشکلات حل شود.

از توصیه های اقتصادی و فرهنگی مراجع عظام تقلید تا رد شایعه افزایش قیمت بنزین از سوی رئیس جمهور

حضرت آیت الله شبیری زنجانی نیز در دیدار رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری برای رفع مشکلات مردم گفتند: هر کس عمل به وظیفه کند خداوند هم به او کمک خواهد کرد.
این مرجع تقلید بیان داشت: ان شاءالله خداوند به شما کمک کند تا مشکلات حل شود.

همه کشورها باید ادب را در مقابل ما رعایت کنند

از توصیه های اقتصادی و فرهنگی مراجع عظام تقلید تا رد شایعه افزایش قیمت بنزین از سوی رئیس جمهور
آیت الله  جوادی آملی نیز  در دیدار با رئیس جمهور که در  بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: خداوند مردم را «کریم» آفرید؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»، روی این اصل کشور را کمیته امدادی اداره کردن برخلاف فرهنگ خلقت است، خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد.
وی ادامه داد: به همین دلیل تاکید اسلام بر حفظ کرامت انسان است که مزدوری در اسلام نهی نشده است، علما این نهی را حمل بر کراهت کرده‌اند اما برخی از کراهت بالاتر نیز گفته اند، سفارش اسلام این است که شما باید کنار سفره خود بنشینید، پیامبر(ص) دست کارگری را بوسید که برای خود کار می‌کرد، نه اینکه فردی که برای دیگری کار می کند.
این مرجع تقلید بیان داشت: مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند چرا که فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی گوید!
وی اضافه کرد: در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچ کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد.
آیت الله جوادی آملی ضمن تاکید بر خودکفایی کشور درعرصه های مختلف، عنوان کرد: ما هرگز در را به روی خود نمی بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می کنیم. آن ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.
وی تصریح کرد:  توسعه در کار و تولید باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، کشور این ظرفیت را دارد، باید تولیدکنندگان تشویق شوند و دولت هم آنها را هدایت و مراقبت کند.

لزوم رفع نگرانی های مردم در رابطه با معیشت و گرانی

از توصیه های اقتصادی و فرهنگی مراجع عظام تقلید تا رد شایعه افزایش قیمت بنزین از سوی رئیس جمهور


آیت الله صافی نیز در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از رئیس‌جمهور و خدمات دولت سیزدهم گفت:امر ریاست جمهوری بسیار سنگین و مشکل است. امیدوارم بتوانید با فضل خداوند متعال و توسل به حضرات معصومین علیهم السلام، به بهترین وجه ممکن، کشور را مدیریت نمایید و بر مشکلات فائق آیید که در این صورت برای شما مایه افتخار و موجب نیل به ثواب بسیار است.

معظم له در ادامه با اشاره به اهمیت انتخاب مدیران شایسته برای مناصب مختلف افزود: سعی کنید بنا به دستور آیه شریفه "اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم" مدیرانی صالح که حافظ منافع مردم و دانا و آگاه و دلسوز باشند انتخاب نمایید تا بتوانند به مردم شریف به نحو احسن خدمت نمایند.

توصیه بعدی آیت الله صافی گلپایگانی درباره ضرورت عقلانیت و تدبیر عالمانه در اداره کشور بود و گفت: اگر کارها بر اساس عقلانیت و تدبیر انجام شود حتماً در امور پیشرفت خواهید کرد و زودتر به نتیجه خواهید رسید.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از توصیه های خود در رابطه با مساله ارتباط با جهان بیان داشت: باید با حفظ عزّت و اقتدار، با جهان در ارتباط بود و این دولت باید پیام صلح و دوستی را به جهانیان ابلاغ نماید.

وی در ادامه سخنان خود، بر لزوم رفع نگرانی های مردم در رابطه با معیشت و تورم و گرانی تاکید کرد و افزود: ان‌شاء الله با اقدامات سریع، دغدغه ها و نگرانی مردم را در رابطه با گرانی ها بر طرف نمایید و بحث معیشت مردم را در اولویت کارها قرار دهید.

 معظم له در ادامه، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور محترم به قم گفت:قم همواره پایگاه علم و ادب و معارف و اخلاق بوده و باید این سوابق به بهترین وجه حفظ شود و برنامه هایی که برای قم در نظر گرفته می شود در شان و مقام قم باشد.

آیت الله العظمی صافی در پایان این دیدار، با مسالت توفیق بیشتر برای رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم بیان داشت: امیدوارم تحت عنایات و توجهات خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بتوانید در مسیر خدمت به دین و مردم عزیز کشورمان گام بردارید و رضایت خداوند متعال را کسب نمایید.

جامعه مدرسین آماده همکاری و همراهی برای بهبود سطح فرهنگ جامعه است

از توصیه های اقتصادی و فرهنگی مراجع عظام تقلید تا رد شایعه افزایش قیمت بنزین از سوی رئیس جمهور


دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیگر برنامه رئیس‌جمهور در روز دوم بود.
در این دیدر آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  طی سخنانی اظهار داشت: تمامی دستگاه‌ها باید برای بهبود سطح فرهنگ جامعه همکاری کنند و جامعه مدرسین حوزه علمیه نیز آماده هر گونه همکاری و همراهی در این زمینه است.

وی، در ادامه به مسئله جمعیت اشاره کرد و اظهار داشت: جمعیت مسئله اساسی امروز جامعه ماست و اگر امروز برای حل و رفع آن فکر نکنیم، فردا دیگر کاری نمی‌توان کرد. در صورتی که در روند کنونی رشد جمعیت اصلاح نشود سال‌های آینده با جامعه پیری مواجه می‌شویم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، همچنین بر ریل‌گذاری سیاست‌های درست اقتصادی در کشور تاکید کرد و گفت: اگر ریل‌گذاری‌ها به درستی در حوزه اقتصاد صورت گیرد تغییر دولت‌ها باعث آسیب به برنامه‌ها نمی‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری به برخی از کمبودها و مشکلات در جامعه پرداخت و گفت: دولت باید فکری برای معیشت، وضعیت اقتصادی و زندگی روزمره مردم انجام دهد.

وی، خاطرنشان کرد: کسب و کار مردم، تورم و ارزش پول ملی باید در اولویت کاری دولت سیزدهم قرار گیرد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در دیدار با آیت الله شبیری زنجانی ضمن بیان گزارشی از اقدامات و برنامه‌های دولت سیزدهم، به سفر استانی قم اشاره کرده و افزود: مبنای دولت این بوده که همراه با کار ستادی، سرکشی از استان‌ها هم در دستور کار قرار گیرد.
 
وی با ارائه گزارشی از دیدارها و نشست‌های سفر دو روزه به این استان، اظهار داشت: تصمیمات کوتاه مدت و میان مدتی برای حل برخی مشکلات قم اتخاذ شد.
 
وضعیت کالاهای اساسی در شرایط خوبی قرار دارد / قیمت بنزین به هیچ عنوان افزایش نمی یابد

 از توصیه های اقتصادی و فرهنگی مراجع عظام تقلید تا رد شایعه افزایش قیمت بنزین از سوی رئیس جمهور
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی نیز در این دیدارها با تاکید بر اینکه وضعیت کالاهای اساسی در شرایط خوبی قرار دارد، گفت: در ابتدای دولت کمبودهایی در زمینه تامین نیازهای اصلی سفره مردم داشتیم، اما با اقداماتی این مشکل حل شد.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به وجود تورم در جامعه خاطر نشان کرد: نسبت به تورم که مردم هم به حق گلایه‌مند هستند یکسری اقدامات اشتباه گذشتگان را دیگر انجام ندادیم که منجر به سیر نزولی شاخص تورم در کشور شده است؛ از جمله استقراض از بانک مرکزی، که دولت برای پرداخت حقوق از این روش استفاده نکرد.
 
وی با اشاره به دو دستور کار دولت در خنثی سازی و رفع تحریم‌ها گفت: قرارگاهی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برای خنثی سازی تحریم‌ها در دولت ایجاد شده و برای رفع تحریم‌ها هم دستگاه دیپلماسی در حال تلاش است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان داشت: در شرایط خاصی دولت را تحویل گرفتیم بطوریکه حتی برای پرداخت حقوق مرداد کارکنان دولت با مشکل روبرو بودیم اما در این مدت بدون استقراض از بانک مرکزی حقوقها پرداخت شده است.
وی با تشریح تلاشهای دولت در ماههای ابتدایی تحویل گرفتن دولت ، افزود: با انجام واکسیناسیون گسترده شمار فوتی ها اکنون ۲ رقمی شده ، کالاهای اساسی به میزان کافی ذخیره سازی شده، و فروش نفت هم افزایش یافته است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیسی ایجاد سامانه‌ «بازرگام» را اقدامی موثر و ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: به لطف خداوند در بازار کالا کم نداریم و برای کنترل قیمت ها برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است
رییس جمهور اتمام پروژه‌های نیمه تمام را در کشور یکی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم اعلام کرد و تصریح کرد: تنها بخش دولت که اجازه کلنگ‌زنی دارد وزارت راه و شهرسازی است که باید طرح ملی مسکن را طبق قانون اجرایی کند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در مورد شایعه افزایش نرخ بنزین گفت: ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم بلکه در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه‌ بنزین را عدلانه کند که انهم فعلا به صورت آزمایشی و محدود اجرا می شود تا اثار مثبت و منفی انرا دقیق و به صورت میدانی ارزیابی کنیم.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =