واکسن کرونا

پیام خانواده - با گذشت ۱۹ ماه از شیوع کرونا در کشور هرچند اقدامات مهمی صورت گرفته، اما مهار این ویروس و واکسیناسیون عمومی به اصلی‌ترین رویکرد دولت سیزدهم تبدیل و اهتمام مسوولان را بر انگیخته است.

به گزارش پیام خانواده، واکسن به عنوان نوشداروی درمان کرونا، نخستین و بهترین ابزار مقابله با این ویروس کشنده معرفی شده که با ایجاد ایمنی، ریسک پیشرفت کرونا و عواقب جدی ناشی از این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش داده و میلیون ها نفر در سراسر جهان را از زندگی قرنطینه ای به زندگی عادی و انجام فعالیت های روزمره بازگردانده است.

موضوعی که در کشور هم با اقدامات به موقع وزارت بهداشت بخصوص در دولت سیزدهم در انجام واکسیناسیون سراسری، گام های مهمی برداشته شده و قرار است جهش های افسارگسیخته کرونا مهار و زندگی به روال عادی بازگردد.

خوشبختانه بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا کنون تا کنون ۱۸ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۹۶۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۲۹۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۶ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۲۶۰ دُز رسید.

روندی که به رویکرد اصلی دولت سیزدهم تبدیل شده و می رود تا با تلاش و اهتمام مسوولان، همه افراد واجد شرایط واکسینه شوند. شاهد مدعا سرعت بخشیدن به واردات واکسن و افزایش مراکز تزریق واکسن و همچنین کاهش سن واکسیناسیون  در سراسر کشور است.

واکسیناسیون عمومی مساله‌ بسیار مهمی است که حتما بایستی انجام گیرد

واکسیناسیون سراسری از جمله موضوعاتی است که رهبر انقلاب همواره بر آن تاکید و به مسوولان توصیه کرده اند که واکسن به هر شکل ممکن تامین شود.

آنجا که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه‌ای به مسوولان گفتند: واکسن کرونا چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

ایشان ۲۰ مرداد ماه لازمه مقابله با تغییر شکل و جهش ویروس را به‌کارگیری آرایش و شیوه‌های دفاعیِ جدید و محکم خواندند و تصریح کردند: جان‌باختن بیش از ۵۰۰ تن در یک روز و داغدار شدن خانواده‌هایشان و همچنین ابتلا دهها هزار نفر به بیماری و مشکلات درمانی آنها حقیقتاً بسیار دردناک است و دل هر مسلمان و هم‌میهنی از این واقعه آتش می‌گیرد، بنابراین برای مقابله با این وضع وظایفی داریم.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به هزینه‌های سنگین آزمایش‌های تشخیص کرونا، تأکید کردند: دولت و بیمه‌ها کمک کنند تا بیماریابی و آزمایش‌های تشخیص به صورت رایگان و وسیع در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین در نخستین دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت سیزدهم با ایشان که در ۶ شهریور صورت گرفت، واکسیناسیون عمومی را مساله‌ بسیار مهمی عنوان و خاطرنشان کردند: حتما بایستی انجام بگیرد و قرنطینه‌ هوشمند. من شنیدم که بعضی از کشورهای غربی که توانسته‌اند کنترل کنند تلفات را و خب تلفاتشان نسبت به ما کمتر است -ابتلائشان هم کمتر است- در عین حال آن چنان مرز را محکم بسته‌اند که به [کشور] همسایه‌شان، که آن هم یک کشور پیشرفته‌ای است اما ابتلاء در آنجا زیاد است، هیچ امکان رفت‌ و ‌آمد نیست، یعنی مراقبت می کنند. ما خب در زمینه‌ رعایت مرزهای کشور و دقت در ورود انواع جدید بیماری به کشور -این بیماری یا بیماری‌های دیگر- بایستی خیلی مراقبت بکنیم و این مساله خیلی مهم است.

ایشان خطاب به مردم توصیه کردند: البتّه مردم هم وظایفی دارند؛ بنده مکرر این را گفته‌ام. مردم عزیزمان بایستی این چهار مسوولیت مهم را قبول کنند و به عهده بگیرند: یکی مساله‌ ماسک، یکی مساله‌ فاصله، یکی مساله‌ تهویه، یکی مساله‌ صابون ‌زدن دست؛ اینها که کارهای مشکلی نیست، اینها همه‌ کارهای آسانی است؛ [اگر] این رعایتها را بکنند، قطعا تاثیر خواهد گذاشت در ابتلا، و این تلفات سنگینی که دل انسان را به درد می‌آورد، به وجود نخواهد آمد.

واکسیناسیون عمومی تا قبل از رسیدن فصل سرما انجام شود

تامین واکسن و جهش در واکسیناسیون با هدف مقابله با ویروس کرونا همچنین از جمله وعده ها و توصیه های رئیس دولت سیزدهم پس از روی کار آمدن است که از جانب وی، به جد پیگیری و دنبال می شود.

رئیس جمهوری علاوه بر اینکه در مناظره های انتخاباتی بر موضوع واکسیناسیون تاکید داشتند پس از کسب پیروزی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هم واکسیناسیون را اولولیت دولت اعلام و از تمامی مسوولان و مقامات در جهت مهار کرونا با واکسیناسیون استمداد یاری کرد.  

آیت الله سید ابراهیم رییسی ۱۷ مرداد ماه و پس از دریافت اولین دز واکسن برکت از همه دست‌اندرکاران تولید واکسن در کشور خواست تا نهایت تلاش‌شان را برای تسریع در تولید واکسن به کار بگیرند.

وی افزود: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به مسوولان مربوطه تاکید کرده‌ام و اینجا نیز تکرار می‌کنم که همه توان خود را برای واکسیناسیون عمومی قبل از رسیدن فصل سرما به کار بگیرند.

رییسی ادامه داد: واکسیناسیون عمومی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و از اولویت‌های دولت است تا بتوانیم مقاومت عمومی مردم را در برابر این ویروس و جهش‌های احتمالی که دارد، بالا ببریم.

رییس جمهوری اظهار کرد: هر میزان که امکان استفاده از واکسن داخلی فراهم بود، استفاده می‌کنیم و به هر مقدار که کمبود وجود داشت نیز باید از خارج واکسن‌های معتبر وارد شود.

رییسی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه گزارش‌های دریافتی درباره آمار مبتلایان و قربانیان کرونا، نگران کننده است، تصریح کرد: مردم حتما توصیه‌های بهداشتی ارائه شده را به طور دقیق رعایت کنند و مسوولان مربوطه نیز تلاش کنند تا الزامات و زمینه اجرای کامل این دستورالعمل‌ها فراهم شود.

وی در سخنان اخیر خود در سفر استانی به خوزستان هم تاکید کرد: واکسیناسیون مساله جدی کشور است و باید به هر نحوی از تولید داخلی و واردات، واکسن را تامین کرد؛ کانال‌هایی که قرار است واکسن وارد کنند باید کانال‌های کاملا قابل اعتماد باشند و کار نیز کاملا تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شود.

رییسی تصریح کرد: این مساله جان مردم است و نمی‌توان با آن تعارف کرد و وزارت بهداشت باید بر واردات واکسن به صورت جدی نظارت کند.

وی در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا هم بر برخورد قاطعانه با سوء استفاده کنندگان از موضوع واکسن تاکید کرد و گفت: واردات واکسن کرونا از سوی هر نهاد یا شخصی باید تحت نظارت وزارت بهداشت باشد.

رییسی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت شیوع بیماری کرونا در سطح کشور، وضعیت قابل قبولی نیست، گفت: با وجود اینکه باید ازتلاش‌های جهادگونه کادر درمان و همه دست‌اندرکاران مقابله با شیوع کرونا و نیز نیروهای داوطلب مردمی صمیمانه قدردانی کنم، اما گزارش‌های دریافت شده و مشاهدات بنده و وزیر بهداشت حاکی از آن است که وضعیت شیوع بیماری به هیچ وجه خوب نیست.

وی افزود: نباید کسب و کار مردم تعطیل شود، اما ضروری است تدابیر فوری برای جلوگیری از تجمعات و دورهمی‌ها و نیز تردد و فعالیت در مراکز پرتجمع مثل رستوران‌ها، تالارها، پاساژها، بازارهای سرپوشیده و نظایر آن اتخاذ و با دقت و جدیت اجرا شود تا بتوانیم به شکلی موثر با شیوع بیماری و عوارض ناشی از آن مقابله کنیم.

رییس‌جمهوری تامین امکانات بستری و رسیدگی به بیماران کرونایی را همچون تامین واکسن جزو اولویت‌ها برشمرد و تصریح کرد: نیروهای مسلح و همه نهادهای دیگر، امکانات خود را به میدان بیاورند تا در هیچ نقطه‌ای از کشور، هیچ بیمار کرونایی که نیاز به بستری شدن دارد، به خاطر نبود تخت سرگردان نشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وضع محدودیت و ممنوعیت برای ترددهای غیرضرور نباید مشروط به اعلام تعطیلی باشد، اضافه کرد: باید به تناسب ایام و تعطیلات، با اقناع و تبیین افکار عمومی، ممنوعیت ویا محدودیت‌هایی برای ترددها حتی در تعطیلات آخر هفته وضع شود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: باید به شدت مراقب سوءاستفاده از نیاز مردم به واکسن کرونا باشیم. دستگاه‌های نظارتی با سواستفاده کنندگان احتمالی و کسانی که واکسن‌های تقلبی وارد بازار کرده و با جان مردم بازی می‌کنند، به شکل جدی و قاطع برخورد کنند.

تا پایان بهمن سال جاری واکسیناسیون کرونا را به پایان می‌رسانیم

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چه آن زمان که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی و در سخنان دفاعی خود با بیان اینکه دفاع از سلامت مردم نباید معطل شخص یا چیز دیگری شود و تا پایان بهمن سال جاری واکسیناسیون کرونا را به پایان می‌رسانیم و چه پس از مشخص شدن وزارت، بر جدیت در واکسیناسیون تاکید کرد.

وی در حاشیه نخستین سفر خود پس از اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به مشهد مقدس و زیارت بارگاه امام رضا (ع) که روز پنجشنبه گذشته صورت گرفت، با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور با بحران بسیار سنگینی در زمینه همه گیری ویروس کرونا مواجه شده که در تاریخ کم سابقه است، افزود: برای مقابله با تمامی بحران ها همچون سیل و زمین لرزه راهکارهایی وجود دارد اما در بحران کرونا به دلیل غیر قابل مشاهده بودن ویروس، بهترین راهکار رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

عین الهی ادامه داد: مشارکت مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی نقش موثری در کنترل چرخه انتقال ویروس کرونا دارد، باید به عنوان یک تکلیف شرعی ضمن مراقبت از خود از سلامت دیگران نیز محافظت نماییم.   

وزیر بهداشت با تاکید بر انجام واکسیناسیون بر اساس فراخوان های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و مشارکت مردم در این زمینه افزود: برای تمامی افراد پس از دریافت دو مرحله واکسن، کارت های واکسیناسیون صادر می شود بنابراین لازم است همگان بر اساس فراخوان نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام کند.

عین اللهی هفتم شهریور و در نشست با معاونت بهداشت هم بر تمرکز وزارت بهداشت برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در دوره جدید و انجام واکسیناسیون کووید ۱۹ در اسرع وقت تاکید و عنوان کرد که باید به سمت پیشگیری برویم، پیشگیری مقدم بر درمان است و چنانچه می‌خواهیم مملکت رشد کند، باید در بخش بهداشت سرمایه گذاری کنیم.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و عنایات رئیس جمهوری و جدیت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امید می رود در کشور ما هم با واکسیناسیون به موقع و اجرای و اعمال پروتکل های بهداشتی زندگی به حالت عادی بازگردد و سلامتی و آرامش به مردم بازگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =