سلاح‌های شیمیایی

دولت آلمان که شرکت‌هایش در دوران جنگ تحمیلی، صدام حسین را به سلاح‌های شیمیایی مجهز کردند، در اغتشاشات اخیر نگران مردم ایران شده و با اینکه از بانیان تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده، درصدد اعمال تحریم‌هایی فراتر از اتحادیه است.

به گزارش پیام خانواده روز پنجشنبه پنجم آبان ماه بود که «هانس اودو موتسل» سفیر آلمان در تهران توسط علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و دلیل آن هم مواضع مداخله جویانه «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان درباره اوضاع داخلی ایران اعلام شد.

تجهیز کننده صدام به سلاح‌های شیمیایی نگران مردم ایران شده است!

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در احضار سفیر آلمان در تهران با اشاره به اظهارات برخی مقامات آلمانی در تحریک اغتشاش و قانون‌شکنی در ایران، اینگونه موضع گیری‌های غیرمسئولانه را مغایر با قواعد و اصول حقوق بین‌الملل و ناسازگار با سنت روابط طولانی دو کشور توصیف کرده و آن را غیرقابل قبول خواند. وی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر عقلانیت سیاسی و با تکیه بر اصل عزت، حکمت و مصلحت، برای روابط مبتنی بر احترام و منافع متقابل با دیگر کشورها ارزش قائل است، اما مداخله در امور داخلی خود و حمایت از تحرکات خشن و تروریستی را به هیچ عنوان برنمی‌تابد.

دولت آلمان این موضوع را تاب نیاورد و یک روز بعد سفیر ایران در برلین را به وزارت خارجه این کشور فراخواند.

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان از ابتدای اغتشاشات اخیر در ایران به بهانه فوت مهسا امینی نه تنها اظهارات مداخله جویانه‌ای را درباره اوضاع داخلی ایران مطرح کرد، بلکه کشورش یکی از بانیان تحریم‌ها علیه ایران نیز بود. وی به این موارد هم بسنده نکرد و روز چهارشنبه چهارم آبان ماه از تشدید محدودیت‌های ورود به این کشور برای ایران فراتر از بسته تحریمی اتحادیه اروپا خبر داد. «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان ۳۰ شهریور ماه در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از مقامات ایران خواسته بود به اعتراضات به مرگ «مهسا امینی» گوش دهند و گفته بود که زنان در ایران برای حقوق انسانی اولیه خود اعتراض می‌کنند. وی ۱۷ مهر ماه در مصاحبه‌ای با روزنامه بیلد، عنوان کرد که آلمان در تدارک تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران است. وزیر خارجه آلمان همچنین خطاب به مردم ایران گفت: «به مردم ایران می‌گویم که ما در کنارتان هستیم و در کنار شما خواهیم ماند».

تجهیز کننده صدام به سلاح‌های شیمیایی نگران مردم ایران شده است!

چندی پیش و قبل از تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه تعدادی از نهادها و مقامات ایرانی که وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی، نیروی انتظامی و بخش سایبری سپاه جزو آن بودند، یک منبع وزارت خارجه آلمان اعلام کرده بود که آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک ۱۶ پیشنهاد برای اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران ارائه داده‌اند و قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) درباره تحریم‌های جدید تصمیم گیری کنند. در نهایت این نشست در ۲۵ مهر ماه برگزار و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی، نیروی انتظامی و بخش سایبری سپاه اعمال کرد. (اینجا بخوانید)

این تحریم‌ها البته واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و همان روز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فهرست جدید تحریمی اتحادیه اروپا را قویا محکوم و اعلام کرد که بزودی تحریم‌های متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام می‌شود و در نهایت این تحریم‌ها در روز چهارشنبه چهارم آبان ماه اعلام شد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه چهارم آبان ماه در واکنش به اقدام غیرسازنده اتحادیه اروپا و در اقدامی متقابل ۸ نهاد و ۱۲ شخص در اتحادیه اروپا را به دلیل اقدامات عامدانه در حمایت از تروریسم و ترویج و تحریک به تروریسم، خشونت و نفرت پراکنی تحریم کرد. در این خصوص وزارت خارجه آلمان به این تحریم‌ها واکنش نشان داد و در این زمینه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «اعمال تحریم علیه رسانه‌های آزاد یکبار دیگر نشان می‌دهد ایران چگونه آزادی‌های بیان و رسانه‌ها را سرکوب می‌کند.»

گفتنی است، شبکه دویچه وله فارسی آلمان، شرکت کارل کولب آلمان تحویل دهنده سلاح شیمیایی به رژیم صدام حسین و شرکت راین بایرن فاهرزگبائو آلمان تحویل دهنده گازهای شیمیایی به رژیم صدام حسین و همچنین یوهاند بویی و الکساندرا وورزباخ مدیر مسئول و سردبیر روزنامه بیلد آلمان نیز در بین این تحریم شدگان قرار داشتند.

تجهیز کننده صدام به سلاح‌های شیمیایی نگران مردم ایران شده است!

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده بود: تحریم‌های یاد شده شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود اشخاص فوق به جمهوری اسلامی ایران و توقیف اموال و دارایی آنان در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران است. کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت. (جزییات بیشتر)

دولت آلمان حتی در این مدت و در اغتشاشات اخیر به وظیفه خود در حفاظت از اماکن متعلق به جمهوری اسلامی ایران عمل نکرد. از سویی یکی از اغتشاشگران قصد آتش زدن سفارت ایران در برلین را داشت و مدرسه ایرانیان در هامبورگ نیز مورد حمله آشوبگران قرار گرفت و به آتش کشید شد. علاوه بر تجمعاتی که مقابل سفارت ایران در برلین برگزار شد، پایتخت آلمان روز شنبه ۳۰ مهر شاهد تجمع نیروهای ضدایرانی مقیم اروپا بود. تجمعی که تجزیه طلبان و پرچم‌های آنها نیز در آن حمل شد.

از دیگر سو اخباری شنیده شد از این‌که سفارت آلمان در تهران در اغتشاشات اخیر نقش هماهنگ کننده را داشته و جلساتی را نیز با نمایندگان دیگر سفارتخانه‌های خارجی برگزار کرده است. خبری که در نشست دوشنبه دوم آبان ماه ناصر کنعانی از سوی یکی از خبرنگاران به آن اشاره شد و کنعانی در این باره گفت: برخی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران متاسفانه در طول اغتشاشات اخیر در ایران رفتارهای غیردیپلماتیک داشتند که با رصدی که به عمل آمد، تذکرات لازم داده شده و در این ارتباط توجه لازم به سفارتخانه‌ها مبنی بر التزام به شروط دیپلماتیک داده شده است. برخی سفرا و روسای نمایندگی‌ها به وزارت خارجه احضار و در این ارتباط اعتراض جدی صورت گرفت و توجه و تذکر لازم داده شد. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هم دقت و اشراف لازم را دارد و هم دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده است.

گفتنی است، هشتم مهر ماه هم وزارت اطلاعات هم در بیانیه‌ای از بازداشت ۹ تبعه‌ بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و ... در صحنه‌ اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های توطئه خبر داد و اعلام کرد: ضمن زیر نظر داشتن سفارتخانه‌هایی که عوامل آن‌ها کوچک‌ترین دخالت یا ورود به صحنه‌ اغتشاشات داشتند، تذکر لازم به شکل مقتضی به دیپلمات‌های ذیربط داده شد. منجمله سفارت‌های آلمان، فرانسه، انگلیس، سوئد و ...

این اقدامات غیرسازنده آلمان به این‌ها هم بسنده نشد و علاوه بر این اعلام شد که دولت آلمان برای ۱۰ شرکت‌ نفتی ایرانی در نمایشگاه پلاستیک ۲۰۲۲ آلمان روادید صادر نکرده است که این موضوع در نشست هفتگی روز دوشنبه ناصر کنعانی مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت:رابطه با جمهوری اسلامی ایران برای اروپا یک فرصت است به ویژه اروپایی که الان در شرایط سخت ناشی از بحران انرژی و مطالبات اقتصادی مردم کشورهای اروپایی قرار دارد. می‌توانند رفتار سازنده کنند و از فرصت‌های همکاری‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی با ایران استفاده کنند... ایران را سال‌ها تحریم کردند، نتیجه آن برای اروپا چیست؟.. توصیه ما به آنها، اتخاذ رفتار معقولانه و سازنده در تنظیم مناسبات با ملت و دولت ایران است.

آلمان در این مدت نیز هم‌صدا با آمریکا و تعداد دیگری از کشورهای اروپایی مدعی کمک تسلیحاتی ایران به روسیه و ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین شد. ادعایی که بارها و بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران رد شده است. در همین خصوص نیز ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی این ادعاها را فاقد صحت خواند و آن را بخشی از فضاسازی سیاسی و هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی ایران را برای گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.

کنعانی با اشاره به بیطرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای منازعه همواره ضمن مخالفت با ادامه جنگ، بر لزوم توقف درگیری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز تاکید کرده و در این ارتباط دیدارها و تماس‌های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی انجام شده است. (اینجا بخوانید)

در این مدت حتی «میگل برگر» سفیر آلمان در لندن در توئیتی با طرح اتهامات بی اساس درباره کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین، خواستار مجازات ایران با اعمال تحریم‌های بیشتر شد که البته واکنش «سیدمهدی حسینی متین» کاردار ایران در لندن را به همراه داشت و او در واکنش در توئیتی نوشت: آلمان با آن سابقه تجاوزات، از مجازات یک ملت متمدن سخن می‌گوید! اتهامات بی اساسی مطرح شده است. روابط خارجی قانونمند ایران با دیگر کشورها ارتباطی به دیگران ندارد و قابل مداخله نیست. آلمان باید از رفتار گذشته خود و عدم پایبندی به تعهداتش در برجام و دورویی و رفتار ریاکارانه‌اش شرمسار باشد.

تجهیز کننده صدام به سلاح‌های شیمیایی نگران مردم ایران شده است!

البته عملکرد غیرسازنده آلمان در قبال ایران در چند ماه اخیر فقط به این اظهارات مداخله جویانه و تحریم‌ها محدود نمی‌شود، این کشور به همراه دو عضو اروپایی برجام خرداد ماه سالجاری بانی قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و در راستای تخریب روند مذاکرات رفع تحریم‌ها هم به همراه این دو کشور به صدور بیانیه‌های مداخله جویانه دست زد. آلمان همچنین به حمله نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به مقر گروهک‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق نیز واکنش نشان داد. اقدامی که با واکنش ناصر کنعانی مواجه شد و او هشتم شهریور ماه این رویکرد را مردود خواند و به شدت محکوم کرد. کنعانی در این باره گفت: متاسفانه کشورهای صادرکننده بیانیه، ضمن نقض مسؤولیت بین‌المللی خود در مبارزه با تروریسم، همچنان به عادت مألوف تأسف‌بار خود در رفتار گزینشی و تبعیض آمیز ادامه داده و در حالی چنین بیانیه‌های یکجانبه‌ای را صادر می‌کنند که نسبت به مداخلات و نقض حاکمیت کشورهای منطقه توسط خود یا سایرین بی تفاوت هستند. (بیشتر بخوانید)

حال دولت آلمان این روزها در حالی نگران مردم ایران شده‌ و دایه مهربان‌تر از مادر شده که شرکت‌های این کشور رژیم صدام حسین را در جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران به سلاح‌های شیمیایی مجهز کردند. سلاح‌هایی که نه تنها علیه مردم عراق به کار رفت، بلکه شهروندان سردشتی را نیز هدف قرار داد. بمباران شیمیایی سردشت در تیرماه ۱۳۶۶ اولین نمونه استفاده گسترده از تسلیحات شیمیایی علیه مناطق مسکونی شهری است. از شهر ۱۲ هزار نفری سردشت، ۱۳۰ نفر در دم به شهادت رسیدند و بیش از هشت هزار نفر هم دچار عوارض شیمیایی شدند و بازماندگان همچنان از آثار و جراحات ناشی از استنشاق گازهای سمی در آن بمباران در رنج هستند. آلمان به تنهایی با ارسال این مواد شیمیایی، عراق را قادر کرد تا حدود ۶۰۰۰ تن بمب شیمیایی علیه ایران به کار گیرد. (اینجا بخوانید)

تجهیز کننده صدام به سلاح‌های شیمیایی نگران مردم ایران شده است!

آنچنان که مقام معظم رهبری فروردین ۱۳۹۶ در دیدار نوروزی فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در مورد حمایت دولت‌های اروپایی از صدام حسین فرمودند:”دولت‌های ریاکار اروپایی که امروز در قضیه سوریه مدعی استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستند، در زمان جنگ تحمیلی، خروارها سلاح شیمیایی به صدام دادند تا او با این سلاح‌ها به جبهه‌های ما و مناطق سردشت و حلبچه حمله کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =