کد خبر: 12677
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
آسیب اجتماعی

پیام خانواده-­مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع «آسیب‌های اجتماعی» در زمینه کاهش خودکشی و پیشگیری از آن را نیازمند اقدامات همه جانبه دانست.

به گزارش پیام خانواده؛ حامد مصلحی با اشاره به اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی در زمینه کاهش خودکشی و راه‌های پیشگیری از آن، نیازمند اقدامات همه جانبه است، گفت: ساماندهی اخبار و محتواهای انتشار یافته مرتبط با خودکشی در رسانه‌ها و محصولات فرهنگی و کاهش موارد غیراستاندارد اخبار و محتواهای منتشر شده مرتبط با این موضوع در رسانه‌های رسمی کشور جزو اهداف راهبردی وزارت بهداشت است.

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: محدود کردن دسترسی به اخبار و مطالب غیرمجاز درباره رفتارهای خودکشی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نیز کاهش میزان فوت به دنبال خودکشی با داروها و متادون و همچنین با سموم و کاهش میزان فوت خودکشی در مکان‌های عمومی جزو اهداف راهبردی ما در زمینه کاهش میزان دسترسی به روش‌های شایع و مهلک خودکشی است.

حامد مصلحی گفت: افزایش دقت و صحت داده‌های مربوط به خودکشی در سامانه معاونت بهداشت و ثبت کامل و مبتنی بر استاندارد داده‌های خودکشی مربوط به خدمات گیرندگان اورژانس و مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها از دیگر اهداف راهبردی وزات بهداشت است.

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه توانمندسازی جمعیت عمومی و افزایش آگاهی درباره خودکشی یکی از برنامه‌های ما در وزارت بهداشت است، گفت: ارتقای سطح آگاهی و کاهش اثر پیرامون خودکشی در میان سیاستگذاران و مسوولان اجرایی، توانمندسازی جمعیت عمومی در حوزه خودمراقبتی در سلامت روان و پیشگیری از خودکشی و افزایش تاب آوری در گروه‌های در معرض خطر خودکشی (نوجوانان، جوانان، زنان، مبتلایان به اختلالات روانپزشکی) جزو اهداف راهبردی ماست.

حامد مصلحی با اشاره به اینکه ارتقای کمی و کیفی خدمات ارائه شده به افراد در معرض خطر و اقدام به خودکشی ضروری است، گفت: بهبود خدمات تخصصی روانپزشکی در بیمارستان‌ها به افراد در معرض خطر یا اقدام کننده به خودکشی، ارتقای فرایندهای شناسایی، مراقبت و مدیریت بالینی افراد در معرض خطر یا اقدام کننده به خودکشی در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه، ساماندهی مداخلات پیشگیری از خودکشی در اماکن عمومی و ساماندهی خدمات مددکاری برای افراد در معرض خودکشی جزو اهداف اختصاصی وزارت بهداشت در این مسیر است.

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد: همچنین افزایش پژوهش‌های کاربردی در زمینه خودکشی از جمله افزایش اجرای طرح‌های تحقیقاتی در حوزه پیشگیری از خودکشی با مشارکت سایر دستگاه‌ها جزو اهداف ما در این وزارتخانه است.

حامد مصلحی با بیان اینکه باورهای مذهبی می‌تواند مانع خودکشی شود، گفت: بررسی نتایج تست روانشناختی وزارت بهداشت حاکیست که باورهای مذهبی می‌تواند از خودکشی پیشگیری کند؛ عملکرد رسانه در زمینه خودکشی مناسب نیست؛ رسانه‌ها با اقدامات خود موجب تشدید خودکشی در جامعه می‌شوند.

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت خدمات سلامت روان گفت: هم اکنون سه هزار و ۳۰۰ روانشناس در مراکز خدمات روان‌درمانی خدمت‌رسانی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =