کیفیت زندگی کودکان

ارتباط عاطفی پدر و فرزندی از ابتدای تولد کودک و به دفعات می بایست وجود داشته باشد. بچه هایی که پدرهایشان برایشان وقت می گذرانند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند، با موفقیت مسائل خود را حل می کنند و به طور کلی با مسائل زندگی بهتر روبه رو می شوند.

به گزارش پیام خانواده یکی از مهمترین منابع برای بالا بردن کیفیت زندگی کودکان اوقاتی است که آنها با پدرانشان می گذرانند. این ارتباط می بایست از همان دوران تولد شکل بگیرد و پدرها برای بچه ه وقت بگذرانند و همینقدر که بچه ها بزرگتر می شوند، ارتباط نیز عمیق تر و بیشتر شود.

درست است که شاید الان خیلی پدرها بگویند که به خاطر مشغله های زندگی و کارهای متعددی که مجبور هستند به خاطر تأمین مخارج زندگی بیرون از منزل داشته باشند، سرشان شلوغ است و شب ها با خستگی به منزل می آیند و صبح هم می بایست زود از خانه بیرون بروند، اما این خستگی نباید مانع یک ارتباط خوب با بچه ها شود.

خیلی از پدرها به خاطر همین مشغله های زیاد نقش کمرنگی در زندگی بچه ها ایفا کرده و به همین دلیل هم بچه ها به لحاظ روابط عاطفی و عمق بخشی بدان دچار خلاءهای زیادی در زندگی آینده می شوند. پدر می بایست از دوران کودکی رابطه عمیق عاطفی با کودک برقرار کند، با بچه ها بازی کند تا زمان نوجوانی و پس از آن هم هر زمان که به مشکل خوردند، بچه به پدرش مراجعه کند و نباید غیبت او را در زندگی خود احساس کند و یا خلاء این رابطه را تنها با برقراری یک رابطه عاطفی عمیق تر با مادر و یا حتی دیگران پرکند.

برخی پدرها هم هستند که می توانند برای بچه ها زمان‌هایی ویژه بگذارند، اما این کار را نمی کنند و در کیفیت‌بخشی به رابطه خود با بچه ها کوتاهی می کنند و یا اینکه همان زمان اندک را هم مدام به نصحیت و مقایسه بچه خود با دیگران می گذرانند. این هم یک رابطه موثر پدر و فرزندی نیست چرا که کیفیت رابطه را پایین می آورد.

نکته دیگر که این روزها زیاد دیده می شود این است که پدر و به ویژه مادر به منزل می آید و همان زمان شروع به گوشی گردی و پرسه در فضای مجازی با گوشی های همراهشان می شوند و از برقراری رابطه با بچه ها غافل می شوند. همه پدر و مادرها باید بدانند که هیچ چیزی با ارزش تر از وقتی که والدین برای بچه هایشان صرف می کنند، نیست به همان میزان که پدر و مادر برای بچه وقت می گذارند، به همان میزان عشق و علاقه بچه به آنها بیشتر و کیفیت رابطه شان مستحکم تر و بچه ها در آینده از آسیب ها به مراتب بیشتر حفظ خواهند شد.

ارتباط پدر ـ فرزندی و کیفیت زندگی کودکان/ چطور با فرزند دختر و پسرم رفتار کنم؟

**همراهی پدران در تربیت فرزندان

درست است که بچه ها در سنین نوزادی و سال های اولیه زندگی به خاطر مسائل زیسته به مادر بیشتر وابسته هستند اما این دلیل نمی شود که پدرها در این مدت حضور کمرنگی در زندگی بچه ها داشته باشند، بچه از نوپایی پدر می خواهد و نیاز به عشق و علاقه پدر و بازی با او دارد. بنابراین بهترین مراقب برای فرزند در کنار مادر، پدر است.

بنابراین هیچ چیز جای پر کردن خلاء های عاطفی را نمی گیرد، حتی اگر پدری تمام مدت کار کند و مدام مسائل مالی بچه ها را اجرا کند و هر چیز که آنها لازم داشته باشند را تأمین کند اما چیزی جای عشق و علاقه پدر را نمی گیرد. هر چه پدر وقت بیشتری برای بازی کردن و همسو شدن با بچه خود بگذارد، احساس امنیت فرزندش بیشتر خواهد شد.

حال شاید پدرها سوال کنند که بعد از خستگی آمدن به منزل چطور می بایست انرژی جمع کرده و به بازی با بچه های کوچک بپردازید، می توانید یک برنامه برای خود بگذارید زمانی که به منزل می آیید یک سوم وقت خود را استراحت کنید و بعد صرف بازی های مشترک با بچه ها کنید، در بخشی از این ارتباط همسرتان را هم دخیل کنید تا رابطه خوب شما با همسرتان را هم بچه مشاهده کند. حضور در فضای مجازی را به حداقل برسانید و تلفن و تبلت و لپ تاپ را کمرنگ کنید. زمان شام را هم دور هم جمع شوید و به صحبت درباره مسائل روزانه خود بپردازید.

**توصیه هایی برای نحوه رفتار مناسب پدر با پسر

قاعدتا نوع ارتباطی که یک  پدر می بایست با فرزند دختر و پسرش برقرار کند، از جنس های مختلف خواهد بود کمااینکه بازی های آنها نیز متفاوت است. اما چند نکته در این ارتباط مهم است:

نخست اینکه الگوی خوبی برای پسرتان باشید. نوع ارتباط شما با همسرتان به پسر شما آموزش می دهد که در آینده با همسر خود چطور ارتباط داشته باشد. بنابراین در تمام رفتارهایتان دقیق باشید.

دوم به حرف های پسر خود گوش دهید. مهارت گوش دادن در نوع ارتباط مثبت و صمیمانه شما خیلی مهم است. بدون قضاوت و سرزنش به حرف های فرزندتان گوش دهید مخصوصا اگر پسرتان در سن بلوغ و نوجوانی است.

سوم به پسرتان اجازه انجام بازی های متفاوت بدهید.  اجازه دهید بچه خود انتخاب کند که چه نوع بازی هایی را دوست دارد و به او گرایش و خط خاصی ندهید. درست است که نقش های جنسیتی اهمیت دارند اما انعطاف پذیری او هم در زمینه نقش مردانه می بایست تقویت شود. اگر شما آموزش لازم برای نوع رفتار با پسر خود را ندیدید و یا گاهی با هم مشکل برمی خورید، می توانید به یک مشاور مراجعه کنید.

چهارم برای خودتان علایق مشترک ایجاد کنید. گاه دیده می شود که بین پدر و پسرها روابط خوبی از بازی ها تا علایق مشترک مثل یک فوتبال دیدن یا استادیوم و استخر رفتن آخر هفته ای، کلی انرژی مثبت به آنها می دهد.

ارتباط پدر ـ فرزندی و کیفیت زندگی کودکان/ چطور با فرزند دختر و پسرم رفتار کنم؟

در نهایت شما به عنوان پدر یک پسر باید بدانید که چقدر در آینده و رشد درست فرزندتان نقش دارید و چقدر الگوی خوب به حساب می آیید و او سعی می کند رفتارهای خود و روش های زندگی اش را براساس زندگی شما تعیین کند پس به بهترین نحو با فرزند پسر خود رفتار کنید.

**توصیه هایی درباره نحوه رفتار پدر با فرزند دختر

همه می دانند که نخستین عشق هر دختری، پدرش است بنابراین شخصیت و رفتار یک پدر ، تأثیر بسزایی بر انتخاب های آینده دخترش می گذارد. مهمترین کارهایی که یک پدر از کودکی می تواند برای دخترش انجام دهد:

نخست با دخترتان بازی کنید. بعد از سرکار آمدن به سراغش بروید و با اسباب بازی هاش سرگرم بازی شوید نگویید من مرد هستم و او دختر است و می بایست با دخترها و مادرش بازی کند. خیر برایش قصه بخوانید تا او به خواب برود.

دوم دستش را بگیرید. گرفتن دست دخترتان به او اعتماد به نفس زیاد می دهد و حس می کند همیشه او را از خطرات حفظ می کنید.

 سوم به او بگویید که چقدر زیبا هست. درباره احساستتان با دخترتان صحبت کنید، هنگامی که لباس جدید پوشیده با دوستانش بازی می کند و یا به مدرسه می رود، به او یادآوری کنید که چقدر دوستش دارید.
 چهارم به او توجه کنید. حتی زمانی که حس می کنید مشغول کاری هست و از شما غفلت کرده و یا حتی زمانی که بزرگ شده و فکر می کنید نیازی به کمک و محبت دیگر ندارد.
 

ارتباط پدر ـ فرزندی و کیفیت زندگی کودکان/ چطور با فرزند دختر و پسرم رفتار کنم؟

پنجم با دخترتان فعالیت های مشترک داشته باشید. چه داخل و چه خارج خانه ، در پارک  و یا در زمان دیدن فیلم در کنارش باشید و لحظات دو  نفره خلق کنید.

 ششم به مادرش اهمیت دهید. نوع رابطه شما و اهمیت دادنتان به همسر، نگاه او به ارتباط مردانه را تعیین می کند، اینکه شما همسرتان را درک می کنید و به او محبت دارید، در  ذهن دخترتان تاثیر مثبت دارد و برعکسش نیز صدق می کند. 
هفتم در درس و مدرسه و ورزش از او حمایت کنید.
هشتم همیشه با هم دنبال کارهای خلاقانه و کشف کارهای جدید باشی
د و او را برای دنبال کردن اهدافش تشویق کنید و مانعش نباشید.  
 و در نهایت هرگز از ابراز علاقه به دخترتان دست برندارید چرا که اشتباه بزرگی است و شما همیشه در غم و شادی می بایست کنارش باشید حتی زمانی که اشتباهی می کند، باز هم پذیرایش باشید.

 
  انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =