کد خبر: 4214
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
فاطمه محمدبیگی

پیام خانواده - رییس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سونامی مرگ از سال ۱۴۳۰ در کشور رقم می خورد، گفت: مجلس دهم کمکی به رشد جمعیت کشور نکرد.

به گزارش پیام خانواده، فاطمه محمدبیگی ظهر سه شنبه در جلسه کمیته راهبردی جمعیت استان مرکزی اظهار کرد: امروزه جمعیت به یک مسئله بغرنج تبدیل شده است و به همین خاطر مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای در افزایش جمعیت دارند و در مباحث جمعیت حجت را تمام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۴ مرتبه موضوع جمعیت از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، گفت: برگزاری جلسات و سخنرانی تأثیری در افزایش جمعیت نخواهد شد و باید خود عامل مباحث باشیم.

محمدبیگی ادامه داد: گاهی بدنه برنامه‌ریزی کشور از منویات رهبری عقب هستند در حالی که باید برنامه‌ریزی درستی در راستای تحقق منویات ایشان و رفع مشکلات صورت گیرد.

رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سونامی مرگ از سال ۱۴۳۰ در کشور رقم می‌خورد، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۳۰ جمعیت کشور به ۳۰ میلیون نفر کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: دولت‌ها در برنامه‌ریزی ها فقط ۴ سال عمر خود را می‌بینند اگر دولت آینده دولت سلامت محور و آینده محور باشد برای ۱۰۰ سال آینده پیش بینی خواهد داشت.

محمدبیگی تصریح کرد در دهه ۱۴۳۰ باید خانه سالمندان بسازیم و تعداد آن را در کشور توسعه دهیم و علاوه بر این موارد باید هزینه‌های هنگفتی را صرف ارائه خدمات به جامعه سالمندی کنیم به طوری که صندوق‌های بیمه‌گر زیر بار فشار این هزینه‌های سنگین از بین خواهند رفت، بر این اساس باید از امروز برای جمعیت آینده کشور سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت و اقدامات مجلس شورای اسلامی در راستای افزایش جمعیت، گفت: مجلس در سال ۱۳۹۲ پس از گذشت ۳۰ سال، قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را به تصویب رساند.

مقرر بود که در دهه ۹۰ ایرانیان به ۴ فرزندی برسند

رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقرر بود که در دهه ۹۰ ایرانیان به ۴ فرزندی برسند، اما این مهم به خوبی انجام نگرفت همچنین در سال ۱۳۹۵ قانون کاهش ساعت کاری زنان شاغل دارای شرایط خاص مصوب شد و پس از آن تهیه و تدوین طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور توسط کمیسیون بهداشت مجلس در دستور کار قرار گرفت که به علت اعلام مغایرت، بایگانی شد.

محمدبیگی عنوان کرد: برای برون رفت از سونامی جدی تهیه و تدوین و بررسی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده توسط کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم و تصویب احکامی در قالب برنامه ششم توسعه با هدف کاهش سن ازدواج و افزایش فرزندآوری با حمایت و پیگیری کمیسیون فرهنگی مجلس نهم دنبال شد.

وی در ادامه گفت: تنها اقدام قابل توجه مجلس از سال ۱۳۹۰ تاکنون در این حوزه تصویب لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده در سال ۱۳۹۲ بوده است و طرح جامعه جمیعت و تعالی خانواده در مجلس دهم مطرح شد که پس از تلاش‌های بسیار به تصویب رسید، در واقع کمیسیون فرهنگی در مجلس نهم و دهم به وظیفه قانونی خود عمل کرد، اما عملاً در مجلس دهم اتفاقی برای کمک به رشد جمعیت صورت نگرفت.

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در شورای نگهبان در حال بررسی است

رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، افزود: این طرح در حال حاضر در شورای نگهبان در حال بررسی است، اما عواملی مانند مدرنیته و فاصله گرفتن از سبک زندگی بومی و اسلامی مانند کاهش ذائقه فرزندآوری، افزایش سن ازدواج و آمار طلاق، فاصله زیاد بین فرزندان، عوامل قانونی و دولتی مانند قانون تنظیم خانواده، تنظیم خانواده دولتی تا عمق روستاها، عقیم سازی رایگان، غربالگری‌های اجباری، آموزش‌های جنسی به بهانه‌های بهداشتی مثل ایدز و تأثیر نهادهای ذی نفوذ بین المللی و غربی باعث کاهش جمعیت در کشور شده است.

محمدبیگی تاکید کرد: باید المان‌ها را تغییر داد تا مباحث در ذهن ملکه شود و از دیدگاه تک یا دو فرزندی خارج شویم، در مقطعی بر روی ذهنیت جامعه کار شد که کاهش جمعیت رقم بخورد و امروز باید تمامی المان‌ها تغییر کند و پنجره جمعیتی را حفظ کنیم.

رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه ۷۰ کشور دنیا دارای وزارت خانواده هستند، بیان کرد: در سال ۹۷ بودجه اجرای سیاست جمعیتی توسط وزارت بهداشت ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که بخشی از آن هزینه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =