گاز

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به فرصت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه گفت: سناریوی ایران برای تجارت گاز با روسیه، خرید گاز از این کشور و سپس صادرات گاز خودمان به کشورهای همسایه است.

به گزارش پیام خانواده  مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در برنامه ثریا در شبکه یک با اشاره به ظرفیت‌های همکاری ایران و روسیه عنوان کرد: حدود 6.5 میلیارد دلار از تفاهم‌نامه با شرکت گازپروم روسیه تبدیل به قرارداد شده است. انشاالله که مابقی تفاهم‌نامه‌ها که به ارزش 40 میلیارد دلار است در یک ماه آینده به قرارداد تبدیل می‌شود و مذاکرات آن در حال انجام است.

وی اظهار داشت: در سفر قبلی وزیر نفت به روسیه در کمیسیون مشترک درباره سوآپ نفت و فرآورده نفتی روسیه بحث شد و طی چند روز آینده درباره اعداد و ارقام آن توافق می‌شود.

صفری افزود: قرارداد سوآپ گاز روسیه هم در حال نهایی شدن است و تنها مشکل این قرارداد که به تعویق افتاد کشور واسطی بود که قرار بود گاز روسیه از آنجا به ایران سوآپ شود.

* مذاکرات ایران و روسیه برای احداث خط لوله انتقال گاز در پاکستان

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: درباره احداث خط لوله فشار قوی هم توجه داشته باشید که ایران خط لوله را به کشوری واگذار نمی‌کند بلکه قرار است روس‌ها در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. قرار است شرکت‌های روسی در داخل خاک پاکستان قرارداد خطوط لوله انتقال گاز را احداث کنند تا بدین صورت گاز از ایران به این کشور صادر شود.

وی ادامه داد: به زودی یک شرکت مشترک بین ایران و روسیه برای احداث خط لوله انتقال گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان ایجاد می‌شود که سهم دو کشور 50 درصد است و روس‌ها تکنولوژی خاص احداث خط لوله دریایی را در این پروژه احداث می‌کنند.

* سیاست ایران خرید گاز روسیه و صادرات گاز خودمان به کشورهای همسایه است

صفری گفت: سواپ گاز روسیه علاوه بر منافع اقتصادی و کاهش هزینه ترانزیت گاز از جنوب ایران به شمال برای تامین سوخت استان‌های شمالی، موجب افزایش همبستگی سیاسی بین کشورهای ایران، روسیه و کشورهای واسط شامل ترکمنستان و آذربایجان می‌شود که رویکرد بسیار هوشمندانه‌ای است و منجر به ثبات سیاسی و امنیتی و صلح ملت‌ها می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: سناریوی ایران برای تجارت گاز با روسیه، خرید گاز از این کشور و سپس صادرات گاز خودمان به کشورهای همسایه است البته باید یک شرایط متغیر را نیز در نظر گرفت که ممکن است ما را به سمت سوآپ گاز یا مصرف گاز روسیه در داخل نیروگاه‌ها سوق بدهد ولی تمام تلاش ما این است که گاز خریداری شده از روسیه به کشورهای منطقه بازصادرات شود.

* توافق سوآپ سالانه 10 میلیون تن نفت روسیه در حال نهایی شدن است

وی تاکید کرد: یک نکته را باید توجه داشت که اگر ما گاز روسیه را خریداری نکرده و یا سوآپ نکنیم، روس‌ها با کشورهای دیگر این همکاری را شکل می‌دهند. اخیرا هم بحث تجارت گاز روسیه با ترکیه مطرح شده است، در نتیجه ما باید از فرصت‌ها به سرعت بهره‌برداری کنیم.

صفری گفت: به نظر بنده وزارت نفت ایران در راستای حفظ منافع ملی در جهت درستی برای تعامل نفتی و گازی با روسیه حرکت کرده است و واقعا وزارت نفت و شرکت ملی گاز در بخش تجارت گاز فعالانه عمل کرده‌اند. جناب رئیس‌جمهور هم به صورت هفتگی موضوع تجارت گاز با روسیه را در جلسات هیئت دولت از وزارت نفت و وزارت امور خارجه پیگیری می‌کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: تمرکز مذاکرات سوآپ نفت روسیه بر روی عدد سوآپ سالانه 10 میلیون تن نفت است و در آستانه نهایی شدن توافقات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =