به گزارش پایگاه خبری پیام خانواده؛ یکی از تجربه های رایج پس از تعویض لنت ترمز، شنیدن صدای سوت یا جیغمانند هنگام ترمز گرفتن است. بسیاری از رانندگان تصور میکنند این صدا نشانه ی خرابی یا کیفیت پایین لنت جدید است، اما همیشه اینطور نیست.
در ادامه با استفاده از نظرات تکنوخودرو ، تعمیرگاه خودروهای چینی ، از دید علمی و فنی بررسی میکنیم علت سوت کشیدن لنت ترمز نو چیست، چه زمانی طبیعی است و چه راهکارهایی برای رفع آن وجود دارد.
چرا لنت ترمز صدا میدهد؟
سیستم ترمز خودرو بر پایه ی اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک (روتور) عمل میکند. وقتی پدال ترمز را فشار میدهید، لنت به دیسک فشرده میشود و اصطکاک حاصل باعث کاهش سرعت خودرو میگردد. اما اگر سطح لنت یا دیسک شرایط مناسبی نداشته باشد یا تماس آن ها به صورت یکنواخت انجام نشود، ارتعاشات ریز تولید میشود که به صورت صدای سوت شنیده میشود. در لنتهای نو، این ارتعاش معمولاً در چند صد کیلومتر اول طبیعی است؛ چون هنوز سطح لنت به طور کامل با دیسک هماهنگ نشده است.

علت های رایج سوت کشیدن لنت ترمز نو
کارشناسان تعمیرگاه جک در تهران دلایل مختلفی را برای سوت کشیدن لنت ترمز نو مطرح می کنند . در ادامه مهمترین دلایل علمی و فنی ایجاد این صدا را بررسی میکنیم:
1. سایش و هم سطح نشدن لنت با دیسک
وقتی لنت نو نصب میشود، سطح آن کاملاً صاف است، در حالیکه دیسک ترمز ممکن است دارای خطوط و ناهمواریهای جزئی باشد. تا زمانیکه لنت و دیسک با یکدیگر جا بیفتند (اصطلاحاً Bedding-In)، ممکن است صدای سوت شنیده شود.
راهحل: بعد از نصب لنت ن و، باید چند بار ترمزگیری نرم و متوالی انجام شود تا لنت به تدریج با دیسک هماهنگ شود.
2. جنس نامناسب یا بیکیفیت لنت
یکی از اصلی ترین دلایل سوت کشیدن لنتهای نو، استفاده از مواد اصطکاکی بیکیفیت است. لنت هایی که از ترکیبات فلزی بیش از حد (Metallic Pads) ساخته میشوند، معمولاً صدای بیشتری تولید میکنند.
راه حل: همیشه از لنتهای استاندارد با برند معتبر استفاده کنید و در صورت تمایل به صدای کمتر، سراغ لنتهای سرامیکی یا نیمهفلزی باکیفیت بروید.
3. عدم استفاده از گریس مخصوص پشت لنت
در هنگام نصب، پشت لنت ترمز باید مقدار کمی گریس سیلیکونی یا مسی مخصوص ترمز زده شود تا از ارتعاش بین لنت و کالیپر جلوگیری شود. اگر این کار انجام نشود، لرزش به سیستم منتقل و صدای سوت ایجاد میشود.
راه حل: مکانیک باید هنگام نصب لنت، از گریس مخصوص استفاده کند (نه گریس معمولی یا روانکننده صنعتی).
4. وجود گرد و غبار یا زنگ زدگی روی دیسک
اگر مدتی خودرو کار نکرده باشد یا دیسک تمیز نشده باشد، لایهای از گرد و زنگ روی سطح آن شکل میگیرد. در تماس اولیه لنت نو با این سطح، صدا ایجاد میشود.
راه حل : چند ترمز نرم میتواند سطح زنگزده را تمیز کند. در صورت ادامه صدا، باید سطح دیسک تراش یا تعویض شود.
5. دمای بالای سیستم ترمز
در برخی موارد، دمای بیش از حد لنت (در ترافیک یا سراشیبی طولانی) باعث سخت شدن سطح اصطکاکی لنت میشود. این پدیده به نام Glazing شناخته میشود و سطح لنت را براق و لغزنده میکند.
راه حل: در صورت بروز این حالت، سطح لنت یا دیسک باید توسط تعمیرکار کمی سمبادهکاری یا تعویض شود.
6 . نصب نادرست یا لق بودن لنت ها
اگر لنت ها به درستی در محل خود قرار نگرفته باشند یا فنر نگهدارنده آنها شل باشد، هنگام تماس با دیسک لرزش ایجاد میشود و صدای جیغ شنیده میشود.
راه حل: از نصب صحیح لنتها اطمینان حاصل کنید و در صورت وجود لقی، پینها یا فنرها را تعویض کنید.
7. دیسک ترمز تابدار یا موج دار
اگر دیسک در اثر حرارت زیاد تاب بردارد یا سطح آن موجدار شود، تماس ناهماهنگ با لنت ایجاد میشود. این تماس نامنظم یکی از منابع اصلی صدای سوت و لرزش پدال است.
راه حل: بررسی و در صورت نیاز، تراش یا تعویض دیسک ترمز.
نکات مهم برای جلوگیری از سوت کشیدن لنت ترمز نو
کارشناسان تعمیرگاه جلوبندی جک در تهران توصیه می کنند ، اگر به تازگی لنت های ترمز خودرویتان را تعویض کردهاید، رعایت چند نکته ساده میتواند مانع از بروز صدای آزاردهندهی سوت شود و عمر سیستم ترمز را هم افزایش دهد.
1. از لنت های باکیفیت و استاندارد استفاده کنید.
کیفیت لنت نقش تعیین کنندهای در صدای ترمز دارد. لنتهای بی نام ونشان معمولاً ترکیبات فلزی زیادی دارند و همین باعث ایجاد صدا و استهلاک سریع میشود. همیشه برندهای معتبر و دارای استاندارد خودرویی را انتخاب کنید تا هم ترمز نرمتری داشته باشید و هم صدای کمتری بشنوید.
2. نصب را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید.
سیستم ترمز یکی از حساسترین بخشهای خودرو است. اگر لنت بهدرستی در جای خود قرار نگیرد یا پینها و فنرها درست بسته نشوند، بهراحتی میتواند منبع صدا شود. بنابراین بهتر است نصب لنت را به مکانیکی بسپارید که تجربهی کار با مدل خودروی شما را دارد.
3. گریس ضد صدا را فراموش نکنید.
در زمان نصب، مقدار کمی گریس مخصوص پشت لنت بزنید. این کار ساده از تماس خشک و لرزش بین لنت و کالیپر جلوگیری میکند و در کاهش صدا بسیار مؤثر است.
4 . در روزهای اول، آرام تر ترمز بگیرید.
بعد از نصب لنت جدید، سطح آن هنوز با دیسک هماهنگ نشده است. بهتر است تا دو یا سه روز اول با نرمی ترمز بگیرید تا لنت و دیسک به صورت طبیعی با هم جا بیفتند و صدایی تولید نشود.
5 . سیستم ترمز را تمیز نگه دارید.
با گذشت زمان، گرد لنت و ذرات فلزی روی دیسک و اطراف کالیپر جمع میشود که خود میتواند منبع ایجاد صدا باشد. هر چند وقت یکبار از مکانیک بخواهید سیستم ترمز را بازبینی و تمیز کند.
6 . از ترمزهای ناگهانی خودداری کنید.
تا وقتی لنت کاملاً جا نیفتاده، ترمزهای شدید باعث میشوند سطح لنت براق و سفت شود (پدیدهی Glazing) و در نتیجه صدای سوت دائمی ایجاد کند. رانندگی ملایم در چند روز اول بهترین راه پیشگیری از این مشکل است.
آیا صدای سوت همیشه نشانه مشکل است؟
خیر. در بسیاری از موارد، بهویژه در چند روز اول پس از نصب، صدای سوت کاملاً طبیعی است. این صدا معمولاً پس از طی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر رانندگی ملایم از بین میرود.
اما اگر صدا شدید، مداوم یا همراه با لرزش پدال باشد، احتمال وجود ایراد در نصب یا کیفیت لنت وجود دارد و باید سریعاً بررسی شود.
خطرات بی توجهی به سوت لنت ترمز
بسیاری از رانندگان زمانی که لنت ترمز خودرویشان سوت میکشد، تصور میکنند این صدا طبیعی است و به مرور زمان برطرف میشود.
اما واقعیت این است که در برخی موارد، این صدا هشداری جدی از وجود مشکل در سیستم ترمز است. نادیده گرفتن آن میتواند پیامدهای خطرناکی به همراه داشته باشد. وقتی لنت بیش از حد سفت یا براق میشود، به مرور به سطح دیسک آسیب میزند و باعث ایجاد خش یا تاببرداشتن آن میگردد. در نتیجه، عملکرد ترمز بهویژه در سرعتهای بالا کاهش پیدا میکند و فاصلهی توقف خودرو بیشتر میشود.
از طرف دیگر، اصطکاک زیاد میان لنت و دیسک باعث افزایش دمای سیستم ترمز میشود که در موارد شدید حتی ممکن است روغن ترمز به نقطه جوش برسد و خاصیت خود را از دست بدهد. به همین دلیل، اگر صدای سوت ترمز بیش از چند روز ادامه پیدا کرد، بهتر است خودرو را به یک تعمیرگاه تخصصی ببرید تا پیش از بروز آسیبهای جدیتر، سیستم ترمز بررسی و مشکل برطرف شود.
اگر صدا پس از چند روز از بین نرفت، حتماً سیستم ترمز، دیسک و پین ها بررسی شوند تا از آسیب های جدی تر جلوگیری شود.