قم

حجت الاسلام والمسلمین حیدری با بیان اینکه فعالیت 425 کانون فرهنگی هنری مسجد در قم یک ظرفیت عظیم فرهنگی است گفت: دستیابی به جایگاه واقعی مسجد نیازمند هدایت، حمایت و برنامه ریزی است.

به گزارش پیام خانواده  حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری روز سه شنبه 29شهریور ماه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به جایگاه مسجد گفت: مسجد چه در قرآن و در سیره ائمه(ع) به عنوان یک پایگاه اصیل مسجد در ساحت های مختلف یک تمدن طراحی می شود واگر بخواهیم یک مامن برای تحقق حکمرانی مردمی و حاکمیتی ایجاد کنیم پایگاه اصیل آن مطابق با سیره مسجد است .
مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد قم با بیان اینکه خداوند در قرآن می فرماید انس و جن را خلق نکردیم مگر برای عبودیت، ادامه داد: اساس مسجد مبتنی برعبودیت و بندگی است و هرکسی می خواهد در مسیر عبودیت قرار بگیرد نیازمند یک ظرف است و این ظرف چیزی نیست جز مسجد و عبودیت به وسیله مسجد تحقق پیدا می کند.
وی با اشاره به آیه«سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ» گفت:هرکسی بخواهد در مسیر عبودیت قرار بگیرد باید این آیه بر او صدق کند آن هم در ظرفی به نام مسجد.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری با بیان اینکه خداوند در این آیه از حرکت حرف می زند گفت: فیلسوفان وقتی حرکت را تعریف می کنند، یک مبدا و یک غایت برای آن تعریف می کنند و خداوند در این آیه مبدا و غابت را مسجد عنوان می کند، حرکت از مسجد به سوی مسجد.
وی در ادامه با بیان اینکه در جامعه اسلامی ما انچنان که باید و شایسته است به مسجد توجه نشده است افزود: مقام معظم رهبری یکی از علل ایجاد انقلاب اسلامی را مسجد عنوان می کند، در دوران دفاع مقدس یا همین دوران کرونا نقش مساجد را به خوبی می توان شاهد بود.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: هیچ ارگان یا سازمان مردم نهادی در دوران کرونا نتوانست به اندازه مسجد ایفای نقش کند، اصل مسجد نیز همین است که در ابعاد سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و هنری بتواند تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه هرچه از مسجد فاصله بگیریم از آرمان های انقلاب و حتی از آرمان های اسلام فاصله گرفته ایم. تصریح کرد: مسجد محلی برای حضور جوانان و تولید معرفت و محتواست و این جایگاه ارزشمند نیازمند یک برنامه ریزی و حمایت و هدایت است و رسانه ها باید این جایگاه را مهم ببینند و به آن بپردازند.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری تاکید کرد: اگر بخواهیم آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم باید به مسجد توجه کنیم. احیای جایگاه واقعی مساجد نیازمند برنامه ریزی و هدایت است ،آن هم مسجدی که پیوست محله داشته باشد و برون داد اجتماعی فرهنگی سیاسی داشته باشد و مقوله تربیت را دنبال کند.
وی ادامه داد: در این زمینه باید مطالبات مردم و رسانه جدی شود و هرچه مطالبات در حوزه مسجد جدی تر شود به همان اندازه به آرمان های اسلام و انقلاب نزدیکتر می شویم.
مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت 425 کانون در مساجد قم گفت: ما 200 کانون خواهران داریم و تنها استان در کشور هستیم که به نام خواهران کانون ثبت کرده ایم.
وی با بیان اینکه این تعداد کانون یک ظرفیت عظیم فرهنگی است گفت: ما تلاش داریم با آموزش های تخصصی در کانون ها به رشد و نوآوری برسیم چرا که اعتقاد داریم مساجد به عنوان یک زیست بوم می توانند شرکت خلاق و دانش بنیان باشند همانطور که یکی از کانون های ما با طراحی و تولید بازی های معارفی به یک واحد خلاق و دانش بنیان تبدیل شده و از این دست کانون ها در قم بسیار است اما نیاز به حمایت دارند.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری تصریح کرد: در زمینه خدمات و برنامه ریزی سازمانی کنار کانون های مساجد هستیم. گاهی مسجدی نیرو و امکانات دارد اما راهبرد و ایدئولوژی ندارد و برنامه بدون راهبرد غلط و شکست پذیر است در اینجا ما برنامه های انها را راهبری می کنیم و در این زمینه به آنها مشاوره و آموزش خواهیم داد.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه اسیب جدی کانون مساجد عدم پیوست رسانه ای انان است ، گفت: کانون ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید تقویت شوند و با استفاده از بستر فضای مجازی به نشر محتواهای تولیدی خود بپردازند.
وی تاکید کرد: پیوست های مالی کانون ها نیز باید تقویت شود تا درامدزایی کنند و توانمند شوند و در این راستا نیز ما به آنها اموزش می دهیم تا خودکفا شوند.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری به طراحی مجامع تخصصی آموزشی برای کانون ها اشاره کرد و گفت: مجامع سرود، داستان و رمان و ... از جمله این آموزش های تخصصی است که از صفر تا صد آن را در خدمت کانون ها خواهیم بود.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما باید در حوزه کانون های مساجد عملیات مشترک داشته باشیم تا برونداد اجتماعی داشته باشد که نمونه آن برپایی موکب فرهنگی تربیتی اربعین بود که به مدت دو روز و با همکاری 13 کانون برپاشد.
وی ادامه داد: در این موکب عملیات مشترک ما مبتنی بر مقوله فرهنگ و هنر بود و کانون ها توانمندی های خود از جمله گروه های سرود، نمایش، پرده خوانی، قصه گویی و ... را در این موکب حاضر کردند که در نهایت مورد استقبال چشمگیر مردم و زائران قرار گرفت و کار موفقی بود.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری در ادامه به حمایت های نو از کانون ها اشاره کرد و گفت: از نظر ما کانونی موفق است که در متن اجتماع حضور پیدا کند کانون نیابد فقط در فضای مسجد محصور شود بلکه مسجد باید به خیابان ها و پارک ها سرریز شود، کانون و فعالیت های مسجدی باید به کف میدان بیاید.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه در عملیات مشترک ظرفیت ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند که البته باید پیوست اخلاقی نیز داشته باشد و «انا رجل» کنار گذاشته شود گفت: وقتی مساجد یک منطقه با هم، هم افزایی داشته باشند قطعا تاثیر فرهنگی و تربیتی خود را بر منطقه خواهند گذاشت.
وی در ادامه با اشاره به طراحی نظام ارزش گذاری مبتنی بر رشد و تلاش کانون ها گفت: اگر قرار باشد در حوزه حمایت های ریالی کاری انجام شود بر اساس رشد و تلاش کانون خواهد بود و همانطور که امام راحل فرمودند :«ما مامور به وظیفه هستیم نه نتیجه»، ما باید کار خود را به نحو احسن انجام دهیم و منتظر نمره نمانیم.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه«تد» یا همان تجربه گویی اشاره کرد و گفت: این برنامه امروز در دنیا بسیار مطرح بوده و تاثیرگذار است. مانیز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از هفته آینده این برنامه را اجرا خواهیم کرد به این ترتیب که کانون های موفق و فعالین فرهنگی موفق را شناسایی کرده تا از تجربیات خود در مسیر رشد و موفقیتی که به دست آورده اند صحبت کنند.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در پایان از رسانه ها خواست تا در معرفی توانمندی ها و برنامه های کانون ها که کارهای فاخری است همکاری کنند تا مردم نیز با فعالیت های مسجدی آشنا شوند تا بتوانند از آن بهره بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =