کد خبر: 772
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶
زنان

پیام خانواده - کارشناس مسائل زنان و خانواده گفت: یک نگاه کلان به معنای حمایت از شأنیت مادر در جامعه کاری وجود ندارد و حتی قوانین مربوط به مادران شاغل دور زده می‌شود.

به گزارش پیام خانواده، سکینه اکبری با حضور در برنامه چشم‌انداز رادیو گفت‌وگو، با تعریفی از اصطلاح اشتغال زنان گفت: شغل برای بانوان، فعالیت و کاری است که در قبالش، حقوق و مزایا دریافت شود و شامل شغل‌های تمام‌وقت، پاره‌وقت، اداری، غیراداری، دولتی، خصوصی، خانگی و غیره می‌شود.

وی مشاغل خانگی و خانه‌داری را شغل‌های مجزایی خواند و تاکید کرد: خانه‌داران به کاری که به شأنیت مقدس مادری و همسری مربوط است، مشغول هستند. به لحاظ دیدگاه‌های فرهنگی موجود در جامعه، این تفکر القا شده که بانوان شاغل ارزش اجتماعی بیشتری دارند و اگر اشتغال بیرونی نداشته باشند، احساس می‌کنند در هویت‌شان خدشه وارد شده است.

اکبری بیان کرد: در بعضی موارد هم، تحصیلات بانوان به حد تخصص می‌رسد، در این صورت نمی‌توانند خانه‌دار باشند چون باید از علم خود در اجتماع استفاده کنند.

از هویت مادری زنان حمایت شود

کارشناس مسائل زنان در ادامه با بیان اینکه در طرح تعالی جمعیت دو رویکرد فرهنگی و اقتصادی-حمایتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای بخش فرهنگی، وزارت علوم و آموزش پرورش متولی شده‌اند تا موضوع را در قالب کتاب‌های درسی و کلاس‌های آموزشی پیگیری کنند.

کارشناس مسائل زنان و خانواده، با تاکید بر وجود نگاه جنسیت‌گرا به معنای عدم حمایت از شأنیت مادر در طراحی‌های فرهنگی گفت: وزارت علوم و آموزش و پرورش در این زمینه، مورد نقد قرار می‌گیرند و اشکالاتی بر آن‌ها وارد است. مثلاً یک دانشجوی دکتری از ترس رد نشدن توسط استادها، زمان ازدواج به بعد از دفاع موکول می‌کند.

فرزند دردسر نیست

اکبری در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه مسئله جمعیت باید برای کل کشور مهم باشد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مسئله اقتصادی برای فرزندآوری و ازدواج بسیار مهم است؛ اما به نظر می‌رسد موضوع فرهنگ بسیار مهم‌تر و تاثیرگذارتر است. به عنوان مثال، زنان دهه ۵۰ با تمام مشکلاتی که داشتند، هویت مادری و همسری‌شان تغییر نکرد.

این کارشناس مسائل زنان ادامه داد: تا زمانی که زنان، واقف به هویت اصلی خود مانند مادری نشوند، مشکلات بسیاری وجود خواهد داشت. مثلاً در بسیاری از موارد به فرزند به عنوان دردسر نگاه می‌شود.

اکبری همچنین با بیان اینکه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد زنان، شاغل هستند و ۷۰ درصد خانه‌دار، یادآور شد: انتظار می‌رود که بانوان خانه‌دار، الگوهای فرزندآوری صحیح را اجرا کنند؛ اما در موارد بسیاری، متأسفانه این اتفاق مشاهده نمی‌شود و آن‌ها در واقع به یک یا نهایتاً دو فرزند اکتفا می‌کنند.

مشکلات روانی برای مادران شاغل باید رفع شود

این کارشناس مسائل زنان، با اشاره به اینکه مسائل زنان صرفاً با مسائل حقوقی حل نمی‌شود، در این گفتگو به خبرنگار مهر گفت: برای مثال سازمان‌ها برای دور زدن قوانین، سعی می‌کنند تا قراردادها را با بانوان، کوتاه‌مدت تنظیم کنند تا هر زمان که بخواهند بتوانند با آن‌ها خداحافظی کنند.

وی افزود: برای مثال معمولاً سازمان‌ها، نهادها و مجموعه‌های خصوصی با یک خانم باردار قرارداد بلندمدت نمی‌بندند که در ادامه تسهیلاتی مثل مرخصی زایمان را به فرد اعطا نکنند.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در پایان با بیان اینکه نگاهی به معنای حمایت از شأنیت مادر در جامعه کاری وجود ندارد، اظهار کرد: نبود این نگاه در طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی منجر به شکل‌گیری مشکلات روانی برای مادر شده که حتی به سقط جنین هم منجر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =