چاوشیان

چاوشیان در رادیو گفت وگو عنوان کرد: برای رسیدن به زیست عفیفانه گروه‌های مرجع، نخبگان و حاکمیت از طریق ابزارهای مختلف به ویژه ابزار رسانه کمک کننده هستند و می‌توانند برای داشتن خانواده سالم و جامعه امن بسترسازی کنند.

به گزارش پیام خانواده دکتر سید محمد حسین چاوشیان(پژوهشگر مطالعات خانواده و بنیانگذار موسسه مردم نهاد خاتم) با برنامه«ترنج» در مورد حجاب و زیست عفیفانه، مصاحبه کرد.

ترنج: منظور از زیست عفیفانه چیست؟ و چه ارتباطی با حجاب دارد؟

چاوشیان: وقتی حجاب را در کنار عفاف ملاحظه می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که هر پوششی به منزله عفاف و حجاب نیست، حجاب ابعاد ایجابی و سلبی دارد؛ بعد ایجابی به معنای پوشاندن و پوشش در مقابل نامحرم و بعد سلبی به معنای عدم نشان دادن و خودنمایی به نامحرم است؛ لذا گاهی شاهد معنای ایجابی در سطح جامعه هستیم اما در مقابل، وجه سلبی را مشاهده نمی‌کنیم. پدیده بلاگرهای اسلامی و حجاب اسلامی که اخیراً مطرح شده است از نظر ظاهری پوشش دارند ولی خودنمایی در منظر نامحرم و هزاران جوان و مخاطبین را دارند. بحث حجاب و عفاف هر دو باید باهم مطرح شوند. حجاب را در پوشش ظاهری نگاه می‌کنیم و عفاف در حالی که یک وجه اشتراکی با حجاب دارد اما بیشتر معنای درونی دارد؛ یعنی باید عفت را از معنای درونی و باطنی دید و عفاف را به عنوان ریشه‌ای برای حجاب و حجاب را میوه این ریشه در نظر گرفت. زیست عفیفانه ساحت‌های مختلفی از قبیل بحث‌های مربوط به مسائل جنسی، تربیتی، فرهنگی و حتی بحث‌های رسانه‌ای دارد.

ترنج: آیا برای رعایت حجاب و عفاف پوشش ظاهری کفایت می‌کند؟

چاوشیان: در جامعه هر دو را نیاز داریم و هر کدام به تنهایی پاسخگو نیستند و هر چه حجاب ظاهری را حفظ کنیم تاثیرش در عفت خواهد بود و هرچه عفت قوی تری داشته باشیم در حجاب ظاهری تاثیر گذار است. آرامش خانواده در پرتو زیست عفیفانه و داشتن حجاب است و برای رسیدن به این زیست عفیفانه گروه‌های مرجع، نخبگان و حاکمیت از طریق ابزارهای مختلف به ویژه ابزار رسانه کمک کننده هستند و می‌توانند برای داشتن خانواده سالم و جامعه امن بستر سازی کنند. اگر در رسانه روایت جذابی را برای مخاطب داشته باشند در این نبرد پیروز خواهیم بود. حجاب فرصت است نه تهدید و با این نگاه باید به آن بپردازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =