تبیان

پیام خانواده- نشست «زن ایرانی؛ تجربه زیسته و راه‌های برون‌رفت از تعارض‌های بین نقشی» با حضور آقای دکتر کرمی و خانم دکتر کرمانشاه، در مؤسسه‌ی تبیان برگزار شد. دکتر کرمی، جامعه‌شناس و محقق در مطالعات زنان، اجتماع و خانواده است و دکتر کرمانشاه، هم‌بنیان‌گذار موسسه‌ی همنواست و در نقش مشاور و مربی تحول فردی و سازمانی فعالیت‌های زیادی انجام داده است

به گزارش پیام خانواده  نشست «زن ایرانی؛ تجربه زیسته و راه‌های برون‌رفت از تعارض‌های بین نقشی» با حضور آقای دکتر کرمی و خانم دکتر کرمانشاه، در مؤسسه‌ی تبیان برگزار شد. دکتر کرمی، جامعه‌شناس و محقق در مطالعات زنان، اجتماع و خانواده است و دکتر کرمانشاه، هم‌بنیان‌گذار موسسه‌ی همنواست و در نقش مشاور و مربی تحول فردی و سازمانی فعالیت‌های زیادی انجام داده است.

جلسه با پرسش دکتر کرمانشاه مبنی بر اینکه چندنقشی بودن خانم‌ها ضرورت است یا یک انتخاب، آغاز شد. دکتر کرمی در پاسخ به این پرسش گفت: «در حال حاضر از دیدگاه من بله ضرورت است. واقعیت مسئله این است که ما داریم به سمت چند نقشی شدن می‌رویم، حالا اینکه بگوییم انتخاب ماست یا مسئله‌ای است که به ما تحمیل شده‌، اصلاً اهمیتی ندارد، چون این موضوع چند نقشی بودن، یکی از اقتضائات جامعه‌ی مدرن و حقیقتی گریزناپذیر است و عامل اصلی این پدیده به‌خصوص در کشورهایی مثل کشور ما این است که مطابقتی بین علاقه و فرصت وجود ندارد. همچنین چگونگی فهم و درک تعدد نقش و تعارض نقش است که مهم است، به عبارتی آیا این موضوع نیازمند یک فهم جامعه شناختی است یا یک فهم روانشناختی یا باید فهم فرهنگی داشته باشیم؟»

در ادامه دکتر کرمی اشاره کرد که این مباحث در بسیاری از جوامع حل شده و در بسیاری از جوامع هم حل نشده‌است و این خود نشانگر این است که این مسئله دارای ابعاد فرهنگی، حقوقی و قانونی است و عامل اصلی آن تفاوت روانشناختی میان زنان و مردان است، یعنی کشوری که با کشور ما تفاوت فرهنگی دارد، قطعاً مسئله‌اش هم در این حوزه با ما متفاوت خواهد بود. «مسئله‌ی دیگر، عدم توانایی مردان در پذیرش توانایی تعدد نقش‌هاست که دقیقا در این زمینه برخلاف خانم‌ها هستند، یعنی یک خانم هم‌زمان می‌تواند در دانشگاه تدریس کند و حواسش هم به فرزند بیمارش باشد، اما یک مرد زمان انجام وظایف کاری در بیرون از خانه، از این توانایی برخوردار نیست و تمرکز اصلی‌اش بر روی کارش است. پس این موقعیت‌های مختلف است که مبحث تعدد نقش را در جامعه امروزی ما تبدیل به مسئله می‌کند. ممکن است در جوامع دیگر کاملا متفاوت از کشور ما باشد؛ اما در حال حاضر وقتی مسئله تعدد نقش‌ها به میان می‌آید، بلافاصله کشورهای اروپایی را مقایسه می‌کنیم و این سؤال در ذهن ما ایجاد می‌شود که چرا آنان در این امر از ما موفق‌تر عمل کرده‌اند؟ یا موفق نیستند؟ درحالی که ما از واقعیت جوامع آنان آگاه نیستیم و نباید از هیچ یک از موارد برش فرهنگی، برش روانشناختی، برش جامعه شناختی و برش تاریخی، غفلت کنیم.»

نشست زن ایرانی؛ تجربه زیسته و راه‌های برون‌رفت از تعارض‌های بین نقشی برگزار شد

دکتر کرمی در ادامه گفت: «امروزه ما با مدرنیته مواجه هستیم. در حالی که این امر در بسیاری از کشورها زودتر آغاز شده است و در نتیجه‌ی آن‌ها زودتر با مسئله تعارض نقش مواجه شده‌اند، بنابراین طبیعی است که آن‌ها سریع‌تر برای دستیابی به راهکار مواجهه با این مسئله، دست به کار شده‌اند. اولاً باید به این مسئله توجه داشت که آیا راهکار ارائه شده توسط آنان، راهکار خوبی است یا خیر؟ یعنی به واقع راهکار ارائه شده توسط آنان مسئله‌ای را حل کرده است یا خیر؟ چون در بسیاری از کشورها راهکارهای ارائه شده منجر به حل مسئله نشده ‌است. به عنوان مثال طی آماری که به دست آمده، متوسط کاری که یک زن شاغل آمریکایی در هفته انجام می‌دهد چیزی برابر با 160 الی 180 ساعت کار سخت است، که این خود نشانگر آن است که نتوانسته‌اند مشکل را حل کنند. باید به این نکته توجه داشته ‌باشیم که اگر سبک زندگی خودمان را داریم، نباید از فرهنگ دیگر کشورها کپی برداری کنیم.»

دکتر کرمی در پاسخ به پرسش دیگر خانم دکتر کرمانشاه مبنی بر اینکه موانع استفاده از پتانسیل زنان تحصیل کرده و دارای مدارج عالی در عرصه‌های مختلف جامعه امروزی چیست؟ گفت: «گاهی موانعی وجود دارد که حکومت باید آن‌ها را بردارد و گاهی نیز موانعی وجود دارد که نیازمند آن است که خودمان آن‌ها را از سر راهمان برداریم، همه‌ی انتظارها را نمی‌توان از دولت‌ها و حاکمیت‌ها داشت.»

دکتر کرمی ادامه داد: «هم فرد مهم است، هم خرده‌فرهنگ. در یک خانواده می‌بینید دو آقا ازدواج می‌کنند، یک آقا در خانه با همسر خود مشارکت در نقش دارد، اما برادر او ندارد. پس از یک فرد تا یک فرد دیگر متفاوت است. از یک خرده‌فرهنگ با یک خرده‌فرهنگ دیگر هم باز می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً خرده‌فرهنگی که معتقدند مرد، مرد کار است، و زن، برای کار در منزل است؛ تا خرده فرهنگی که می‌گوید زندگی مشارکت است. همه  این الگوها را ما در اطراف خودمان داریم. از دیگر نکاتی که می‌توان به آن اشاره داشت این است که ما باید تکثر را به رسمیت بشناسیم. ما دنبال ستاره‌ها نیستیم، ما به دنبال این هستیم که عموم جامعه ما وضعیت خوبی داشته باشد. جامعه‌ای که انسان‌های متکثر دارد، باید سیاست متکثر هم داشته باشد.  جامعه ما در حال تغییر است. همین که شما در اینجا نشسته‌اید، یعنی که ما داریم به سمت حل مسائل تعارض‌ نقش‌های جنسیتی می‌رویم و این خود نشانه این است که ما در یک نقطه ثابت نایستادیم و داریم رو به تغییر حرکت می‌کنیم.»

در ادامه‌ی نشست، پرسش‌های مخاطبان پیرامون مسائل مطرح شده توسط دکتر کرمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و به آنان پاسخ داده شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =