کد خبر: 5286
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷
نشست

پیام خانواده -استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در نشست «نقش رسانه بر تغییرات کارکرد خانواده و سواد رسانه‌ای» گفت: فضای مجازی جای بوسیدن دستان والدین را گرفته‌است، رسانه می‌تواند یک تهدید جدی برای خانواده باشد

به گزارش پیام خانواده، به نقل از ایکنا نشست «نقش رسانه بر تغییرات کارکرد خانواده و سواد رسانه‌ای» شنبه یکم آبان‌ماه، به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی(خاتم) در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید کافی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نهاد خانواده اولین نظام جامعه بشری محسوب می‌شود، بیان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم بر اهمیت بنیان خانواده تاکیدات فراوانی کرده‌است همچنین به فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص) هیچ بنایی در اسلام به محبوبیت خانواده نیست.

وی افزود: جامعه‌شناسان امروزی کارکردهای خانواده را در ۶ مورد به ویژه تولید مثل، تامین پایگاه اجتماعی تنظیم رفتار و نیازجنسی، عاطفه و همراهی با انسان و جامعه پذیری است؛ در نظام خانواده نیازهای مادی و معنوی اعم از روحی و معنوی تامین می‌شود و با توجه به محوریت عاطفه باعث تامین و آسایش آدمی می‌شود.

کافی اظهار کرد: در آیه ۳۵ سوره نساء آمده است:« وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَکَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَکَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ یُرِیدَا إِصْلَاحًا یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا خَبِیرًا ؛ و [شما ای حاکمان شرع و عُقلا و بزرگان خانواده!] اگر از جدایی و ناسازگاری میان زن و شوهر بیم داشتید، پس داوری از خانواده مرد، و داوری از خانواده زن [برای رفع اختلاف] برانگیزید که اگر هر دو داور قصد اصلاح داشته باشند، خدا میان دو داور توافق و سازگاری ایجاد می کند [تا به صلاح زن و شوهر حکم کنند]؛ یقیناً خدا [به نیّات و اعمال شما] دانا و آگاه است.»، تعبیر «شقاق» در جایی مطرح می شود که یک شیء واحدی را می‌خواهند به دو قسمت تقسیم کنند.

وی تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره روم فرموده است:« وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ، و از نشانه های [قدرت و ربوبیت] او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد؛ یقیناً در این [کار شگفت انگیز] نشانه هایی است برای مردمی که می اندیشند،» این آیه نشانگر فواید و تاثیرات نهاد خانواده بر زندگی فردی انسان است.

پژوهشگر فقه خانواده بیان کرد: از آن‌جایی که زنان عاطفی‌تر هستند، در آیات قرآن کریم بر محبت مردان به زنان و دختران سفارش شده است، مجموعه نظام خانواده که چنین ساختاری را در منابع اسلامی و وحیانی برای ما ترسیم کرده‌اند، در دنیای امروزی با یک پدیده‌ای به نام رسانه مواجه شده است.

کارکردهای رسانه و تاثیر آن بر نهاد خانواده

وی با اشاره به نفوذ جامعه اطلاعاتی و رسانه در سطوح مختلف جامعه بشری، گفت: تامین نیازهای افراد در زمینه‌های مختلف اعم از اقتصادی، شغلی و..، فراهم آوردن امکان تبادل احساسات و اندیشه‌های بشری به شکل آزادانه و بدون تهدید، برقراری روابط دوستانه و تامین جنبه‌های نیاز جنسی انسان از کارکردهای رسانه به شمار می‌روند.

کافی با یادآوری این نکته که رسانه جنبه‌های نیاز جنسی انسان را به صورت رایگان تامین می‌کند، اظهار کرد: رسانه سبب افزایش سطح توقعات اعضای خانواده، تغییر نظام ارزش‌های خانواده، افزایش بزه‌کاری و افزایش آمار طلاق که در کشورهای غربی بسیار بالاست، می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه چیدمان ارزش‌های فردی و خانوادگی تحت تاثیر فضای مجازی تغییر پیدا می‌کند، ادامه داد: عاملی که سبب انحرافات اخلاقی زن یا مرد و بزه‌کار شدن فرزندان در خانواده می‌شود، عوامل هنجارشکن موجود در رسانه است که در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: استفاده مهارنشده و افسارگسیخته از مطالب مختلف در رسانه سبب افزایش درگیری‌های اخلاقی بین اعضای خانواده شده‌ است و این امر سبب گوشه‌گیر شدن و کناره‌گیری اعضای خانواده از یکدیگر شده و در نهایت منجر به افسردگی آن‌ها یا ترک منزل می‌شود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی جای بوسیدن دستان والدین را گرفته‌است، ادامه داد: رسانه می‌تواند یک تهدید جدی برای خانواده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =