مرتضی عرب اصل

پیام خانواده - حجت‌الاسلام مرتضی عرب خالص، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سیستان و بلوچستان گفت: داشتن تقوا، علم و آگاه به زمان بودن از ویژگی‌های حوزه انقلابی است.

حجت‌الاسلام مرتضی عرب خالص، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سیستان و بلوچستان گفت: داشتن تقوا، علم و آگاه به زمان بودن از ویژگی‌های حوزه انقلابی است. 

به گزارش پیام خانواده، در سال ۱۳۷۵ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با مصوبه شورای‌عالی حوزه علمیه قم تشکیل شد و از آن زمان تاکنون آثار و ثمرات بی‌شماری را داشته است.

در همین زمینه پای صحبت‌های حجت‌الاسلام مرتضی عرب خالص، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سیستان و بلوچستان نشستیم که در ادامه می‌آید.

ضمن معرفی خودتان، سوابق علمی اجرایی و سال شروع فعالیت و اهداف قبول مسئولیت مدیریت استان را بیان فرمایید.

مرتضی عرب خالص هستم. در سال ۱۳۷۴ پس از اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه شدم، سال ۱۳۷۹ برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه قم شدم و پس از اتمام سطح دو در سال۱۳۸۳، در کلاس‌های درس خارج فقه و اصول حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی شرکت کردم و هم‌زمان به تحصیل در مرکز تخصصی تاریخ اسلام و تخصصی امامت نیز مشغول بودم و به مدت ۶ سال درس خارج فقه و اصول را تلمذ کردم.

 در سال۱۳۸۹ بنا به دلایل کاری و تبلیغی به شهر زاهدان هجرت کردم و از اواخر همان سال به عنوان مدیر حوزه علمیه خواهران استان نیز مشغول به کار شدم. در طول این مدت علاوه بر کار اداری، مشغول تدریس در حوزه و دانشگاه و کار تبلیغی نیز بوده ام.

با توجه به پیشنهاد از مراکز و نهادهای دیگر، حوزه در اولویت قرار گرفت به دلیل ماهیت حوزوی و قداست و نیز فرق کار در حوزه با سایر مکان ها، البته با احترام به دیگر نهادها و سازمان ها بنده حوزه را انتخاب کردم.

توصیف شما از مدیریت موفق چیست و کلیدی ترین رمز موفقیت را چه می دانید؟

- مدیریت یک هنر و  علم است؛ مدیر موفق کسی است که بین علم و هنر را جمع کند و در جهت پیشرفت و رسیدن به اهداف سازمانی خودش سعی و تلاش کند.

-  استفاده از موقعیت ها و ایجاد و خلق موقعیت برای دسترسی به اهداف.

مهمترین چالش پیش روی روند مدیریتی بانوان را بیان کنید.

با توجه به شرایط و اقتضاء بانوان، محدودیت ها و مشکلات خاص خودشان را دارند به هر حال وظیفه اول بانوان، مادری و همسرداری است، لذا شرایط خاص خودشان را دارند.

ـ اقتضائات و شرایط خاص برخی از استانها و ترکیب جمعیتی.

ـ پیچیدگی مشکلات خاص جهان امروز.

مهمترین وظیفه حوزه های علمیه خواهران در عصر امروز چیست؟

حوزه علمیه در امتداد حرکت انبیاء و امامان معصوم(علیهم السلام) می باشند و امروزه حوزه علمیه از جمله حوزه خواهران در امتداد همان حرکت و وظیفه است، البته با وظیفه بیشتر و تخصصی تر شدن علوم و مهارت.

ارزیابی شما از عملکرد فعلی  مدیریت حوزه های علمیه خواهران و افق پیش رو چیست؟

هدف مدیریت از شخص مدیر و معاونان مرکز، پیشرفت کامل حوزه علمیه در تمام ساحت ها، بخش ها و قرار گرفتن در طراز مرکز علمی و مصدر و مرجع می باشد.

چند نمونه از راهبردها و برنامه های دوره جدید مدیریت را نام ببرید.

۱.     بحث ارتقای علمی مجموعه مدیران، معاونین و مجموعه سازمانی حوزه.

۲.     اصالت دادن به مدرسه و شعار مدرسه محوری.

حوزه انقلابی چه شاخص هایی دارد و چه اقداماتی در این زمینه نیاز است؟

۱.     آگاه به زمان بودن.

۲.     گوش به فرمان مقام معظم رهبری(دامت برکاته).

۳.     حضور در تمام ساحت های علمی و تخصصی حوزه.

۴.     شناخت و راهکار برای معضلات فرهنگی جامعه بالاخص با رویکرد خانواده.

۵.     شناخت مسائل و موضوعات جامعه و آسیب های آن.

۶.     مجهز به سلاح علم و تقوی.

 راهکارهای شما جهت جذب طلاب ناظر به انتظارات نظام اسلامی چیست؟

۱.     ایجاد انگیزه.

۲.     معرفی شایسته حوزه به عنوان یک مرکز علمی.

۳.     معرفی الگوهای موفق.

۴.     ترسیم آینده و دورنمای حوزه.

چه راه هایی برای رشد علمی و عملی حوزه های خواهران پیشنهاد می نمایید؟

با حفظ اصالت حوزوی و سنت های پسندیده بسیار فراوان در حوزه که میراث ۱۴۰۰ ساله می باشد، موارد ذیل از نظر بنده مهم است:

ـ استفاده از شیوه های نوین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی.

ـ استفاده از علوم روز.

ـ تخصصی شدن با رویکرد علوم اسلامی.

 مهم ترین برنامه ها، اقدامات و دستاوردهای معاونت امور حوزه های خواهران در راستای بهبود عملکرد در دوره جدید مدیریت کدام است؟

۱.     ارتقای مدیریتی و مهارتی مدیران.

۲.     استفاده از ظرفیت مدیران استان ها و ایجاد گروه های هم اندیشی.

۳.     حمایت های بیشتر از مدارس.

۴.     انعکاس بهتر و بیشتر مسائل و مشکلات مدارس و راه حل آن ها.

مهم ترین برنامه ها، اقدامات و دستاوردهای برجسته  در دوران مدیریت خود را بیان کنید؟

۱.     فراهم سازی و تسهیلِ تحصیل آموزش در سطوح دو و سه.

۲.     فراهم نمودن رشد مدارس از ۱۰ به ۱۵ مدرسه.

۳.     ایجاد فضای مناسب جهت تحصیل بانوان از طریق ساخت و تکمیل ۹ مدرسه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =