خانواده

پیام خانواده - قزلسفلی در برنامه «نسبت اسلام و فرهنگ» تلویزیون ملی اوگاندا گفت: خداوند متعال با ارسال رُسُل و انزال کُتب و بهره‌مندی از عقل، فرهنگ ساخت یک جامعه مبتنی بر فلسفه خلقت را به انسان داده است.

به گزارش پیام خانواده، نظر به نیاز مبرم جامعه مسلمانان اوگاندا و ترسیم تصویری روشن از معنا و مفهوم فرهنگ در نگاه اسلام به پیشنهاد مدیریت بخش اسلامی تلویزیون ملی اوگاندا، یو بی سی، برنامه اسلامی این رسانه با دعوت از محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی کشورمان در کامپالا به بررسی «نسبت اسلام و فرهنگ» در اوگاندا اختصاص یافت.

در این برنامه، رایزن فرهنگی کشورمان به عنوان سخنران میهمان و رشید کی وانوکا، مجری برنامه اسلامی تلویزیون ملی این کشور و مسئول امور رسانه‌ای شورای عالی مسلمانان اوگاندا به ریاست شیخ شعبان رمضان موباجه مفتی ملی این کشور با استفاده از آیات و روایات به بررسی نسبت دین اسلام و فرهنگ در توسعه کشور پرداختند.

کی وانوکا، فرهیخته مسلمان و فعال رسانه‌ای اوگاندا گفت: فرهنگ اصیل و بکر قاره آفریقای سیاه بطور عام و اوگاندا بطور خاص سازنده و تمدن آفرین بوده و با دین، اخلاق، معنویات، وحدت، همدردی با مستضعفان، محرومان و مظلومان عجین شده است.

وی در بخشی از سخنان خود، با بیان اینکه هر نوع فعالیت موفقیت آمیز با دیانت، اخلاق، صداقت، همدلی، وحدت و... همراه است، بیان کرد: فعالیت‌هایی که با اعتقادات دینی، باورهای معنوی و سنتی مردم مرتبط باشد برای جامعه ثمر بخش خواهد بود.

قزلسفلی، رایزن فرهنگی کشورمان در کامپالا در سخنرانی خود، با اشاره به ماهیت فرهنگ اسلامی و نقش آن در توسعه همه جانبه انسانی اظهار کرد: در اسلام فرهنگ به عنوان ابزار سازندگی برای نیل به جامعه مطلوبِ آفریدگار جهان بکار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ پایه و اساس توسعه است، گفت: خداوند متعال با ارسال رُسُل و انزال کُتب و بهره‌مندی از عقل، فرهنگ ساخت یک جامعه مبتنی بر فلسفه خلقت را به عنوان تسهیلات لازم در اختیار انسان قرار داده است.

قزلسفلی با اذعان اینکه طبیعت فرهنگ در اسلام سازنده، آموزنده، مفید و ثمربخش است، عنوان کرد: برای تحقق اهداف قرآن کریم و اسلام ناب باید فرهنگ مطلوب و منظور اسلام را شناخت.

وی با اشاره به برخی روایات تأکید کرد: انتقال فرهنگ و ارزش‌های اسلامی به جوانان و نسل آینده یک وظیفه دینی است. در نحوه بکارگیری فرهنگ اسلامی نوعی پرورش توام با مواظبت مستمر دیده می‌شود. مضافا اینکه معنای واژه فرهنگ که در زبان‌های مختلف کالچر، کالتور، ثقافه و فرهنگ نامیده می‌شود معادل کاشت، پرورش، شناخت، تعلیم و تربیت، عمل بارور کردن زمین، کاری در جهت تولید، حاصل خیز کردن، عمل کاشتن گیاه و پرورش حیوانات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =