کد خبر: 4277
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
زنان

پیام خانواده - زنان هرمزگان هم پای مردان،در انتخابات ۲۸ خردادماه امسال با مشارکت گسترده خود نشان خواهند داد که نقش آن‌ها در تعیین سرنوشت شهر و کشورشان و خلق حماسه بزرگ سیاسی و علاقه مندی برای حضور در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور تا چه حد،پررنگ است.

به گزارش پیام خانواده، بانوان از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در راستای توسعه و پیشرفت جامعه گام برداشتند و در هر انتخابات نیز  با توجه به نسبت جمعیتی خود در تعیین فرد منتخب، تاثیر مستقیم و مهمی دارند.

مشارکت و نقش موثر بانوان هرمزگانی در انتخابات، چه در مقام انتخاب ‌کننده و چه در مقام انتخاب ‌شونده به عنوان یکی از دستاوردهای مهم پیروزی انقلاب اسلامی، نمود عینی حضور اجتماعی آنان در رقابت‌ها و میدان‌های سیاسی و اجتماعی است.

بانوان هرمزگانی، علاوه بر حضور موثر خود در انتخابات پیش رو، نقش بسزایی نیز در مشارکت حداکثری اعضای خانواده برای حضور در پای صندوق‌های رای دارند و با بیان افکار و اندیشه‌های خود می‌توانند عزم خانواده را برای حضور پررنگ‌تر در روز انتخابات به عمل بنشانند.

البته برگزاری انتخابات به معنی واقعی کلمه پس از انقلاب اسلامی در ایران صورت گرفت و این در واقع یکی از مهم ترین دغدغه‌های رهبران انقلاب در رسیدن به یک راهکار مطلوب برای دخالت مردم خسته از استبداد رژیم شاهنشاهی در تعیین سرنوشت خویش بود.

رسالت زن انقلابی در بنیان خانواده بسیار سنگین و مهم است

باتوجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی حاکم بر جامعه که بخش مهمی از آن ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا، شیوع کرونا و نیز نبود زیرساخت‌های مهم و کافی برای جهش اقتصادی است، زنان می‎ توانند با آگاه سازی خانواده‌ها نسبت به اثربخشی حضور حداکثری در انتخابات، آن‌ها را برای مشارکت در انتخابات تشویق و ترغیب کنند تا به تغییر این شرایط کمک شود.

یک بانوی تحصیل کرده خانه دار بندرعباسی با اشاره به اینکه زنان نیمی از جامعه رای دهندگان را تشکیل می‌دهند، می‌گوید: رسالت زنان انقلابی در بنیان خانواده بسیار سنگین و مهم است و می‌توانند با حضور خود در انتخابات، زمینه و بستر حضور پرشور اعضای خانواده و حتی سایر اقوام و آشنایان را فراهم کنند.

ملیحه مرادی به خبرنگار ایرنا بیان داشت: زنان به دلیل نقش و جایگاه اثرگذاری که در خانواده به عنوان یک زن و مادر در بین سایر اعضای خانواده دارند، از مهره‌های اثربخش برای اقناع دیگران برای حضور در انتخابات در راستای تحقق برنامه مشارکت حداکثری دارند و باید از این موقعیت خود برای اجرایی شدن این برنامه استفاده کنند.

وی تاکید کرد: بانوان بایستی به سرنوشت خود و کشور حساس بوده و با مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو، زمینه شکست دشمنان و پیروزی ملت ایران را فراهم سازند.

به عشق  رهبر رای می‌دهم

یک دختر دانش آموز رای اولی هرمزگانی نیز در این باره اظهار داشت: به عشق حرف‌های رهبرم در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوم و بسیار ضرورت دارد که مردم با وجود همه مشکلات در انتخابات شرکت کنند و به افرادی رای دهند که پیرو ولی فقیه و به فکر رفع مسائل و مشکلات مردم باشند.

عاطفه بنایی در گفت ‌وگو با ایرنا افزود: ما زنان ایرانی هیچ گاه از خون شهیدان به ویژه خون سردار دلها نمی‌گذریم و با مشارکت گسترده خود در همه عرصه‌ها به ویژه انتخابات، ادامه دهنده راه آن‌ها هستیم.

وی یادآورشد: حضور حداکثری مردم درانتخابات، نشان دهنده حمایت مردم از انقلاب، راه شهدا و رهبری است.

این دختر ۱۹ ساله بندرعباسی در پایان، هدف از شرکت  در انتخابات را ادای وظیفه ملی و شرعی و پایمال نشدن خون سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش عنوان کرد.

رییس جمهوری به وضعیت مسکن و بیکاری جوانان بها دهند

نرجس عیدزاده معلم بازنشسته یکی از روستاهای شهر بندرعباس نیز اضافه کرد: به عنوان یک وظیفه به همراه شوهر و فرزندان ۲۴ ساله و ۲۸ ساله ام در انتخابات شرکت می‌کنم اما از رییس جمهور آینده انتظار دارم که به وضعیت مسکن و بیکاری جوانان سامان دهد و برای آبادی شهر و کشورم تلاش کند.

عیدزاده با اشاره به اینکه بانوان، محور هدایت خانواده به سمت انتخاب اصلح هستند و نقش مهمی در برگزاری انتخاباتی پرشور در کشور دارند، می‌گوید: برای شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به فرمان رهبرم و به عشق ایرانم پای صندوق رای حاضر می‌شوم تا کشورمان همیشه سرافراز باشد.

این زن فرهنگی خاطرنشان کرد: براساس ملاک‌‎های تعیین شده رهبر معظم انقلاب، فرد اصلحی را درنظر می‌گیرم که شجاعت، عدالت و امانتداری را در اولویت دارد.

عیدزاده خطاب به زنان سرزمینش ابراز داشت: ما زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهیم ‌و با نقش محوری که در خانواده داریم، می‌توانیم در هدایت خانواده و انتخاب فرد اصلح، اثرگذاری مضاعفی بر مشارکت مردم در انتخابات داشته باشیم.

وی اعتقاد دارد: زنان می‌توانند با انتخاب فرد اصلح، در احقاق حقوق خود تاثیرگذار باشند.

بانوان در انتخابات ۱۴۰۰ به وظیفه انقلابی و ملی خود عمل می‌کنند

یک زن خانه دار بندرعباسی نیز که به شغل خیاطی در منزل مشغول است، گفت: بانوان در مشارکت افزایی انتخابات به دلیل داشتن مدیریت خانواده نقشی موثری دارند که بار دیگر در انتخابات ۱۴۰۰ به وظیفه انقلابی و ملی خود عمل می‌کنند.

فوزیه غلامی با اشاره به اینکه بانوان در چهار دهه گذشته به خوبی نقش موثر و تاثیرگذار خود را در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نشان داده‌اند، خاطرنشان کرد: بانوان در توسعه سرمایه‌های اجتماعی در جامعه ایرانی و اسلامی نقشی اثرگذار دارند و به طور قطع زنان فعال و اندیشمند ایران اسلامی با انتخابی درست و هدایت خانواده به سمت این جریان، نقش خود را در افزایش مشارکت حداکثری در انتخابات به خوبی ایفا خواهند کرد.

وی، مشارکت بانوان را در همه فعالیت‌های سیاسی یک ضرورت دانست و اضافه کرد: زنان در تمامی عرصه‌ها نقش تعیین کننده و اثرگذاری درجامعه دارند که این هویت و جایگاه را مدیون مکتب امام خمینی (ره) هستند.

این زن خانه دار که همسرش راننده تاکسی است، یادآورشد: در این دوره از انتخابات نیز به همراه همسرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پای صندوق‌های رای حاضر شده و در خلق حماسه‌ای عظیم می‌کوشیم.

 زنان می‌توانند خانواده را بسیج کنند

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری هرمزگان نیز با اشاره به  نقش برجسته و تاثیرگذار زنان در همه ابعاد زندگی بویژه در انتخابات، گفت: زنان می‌توانند یک خانواده را برای مشارکت در انتخابات بسیج کنند و از زنان غیورو خستگی‌ناپذیر استانم برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دعوت کنم.

فاطمه رکن‌الدینی در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص نقش مشارکتی زنان در پای صندوق‌های رای نیز اظهار داشت: فعالیت زنان در مسایل سیاسی ریشه دیرینه دارد و نقش آنان در سرنوشت انتخابات را هیچ کس نمی‌تواند نادیده و بی‌اهمیت بگیرد.

وی بیان داشت: نیمی از جمعیت جامعه علاوه بر اینکه خود حق رای دارند به عنوان مادر، همسر و خواهر می‌توانند تاثیر مهمی در مشارکت سایر اعضا خانواده در انتخابات داشته باشند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری هرمزگان اظهارداشت: ورود زنان به حوزه‌های فراتر از محدوده تعریف ‌شده خانواده و مسوولیت ‌پذیری در جامعه و انجام فعالیت‌های جدید زمینه مشارکت در بخش‌های دیگر را فراهم کرده و می‌توان گفت به معنای آغاز و ادامه مشارکت اجتماعی است.

رکن الدینی ادامه داد: مسوولیت‌های اجتماعی زنان در طول تاریخ آرام و همواره با حساسیت و لاک پشتی بوده تا جایی‌که در مقاطع مختلف این حضور و مشارکت‌ها دچار نوسان شده است.

وی با بیان اینکه رکود حضور اجتماعی زنان در برخی دولت‌ها در عرصه خدمت و مدیریتی قابل تامل بوده، گفت: امروزه و پس از انقلاب اسلامی جایگاه زنان و مشارکت آنان بسیار چشمگیر بوده است تا جایی‌که در برخی حوزه‌ها مثل دانشگاه، گوی سبقت از مردان ربوده و نسبت آمارها معکوس شده است.

این مسوول افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم فضای فعالیت زنان در همه عرصه‌ها تکان خورد تا جایی که انتصاب مدیران زن به هدف و شعار رییس دولت در افزایش سهم زنان در کرسی‌های مدیریت بسیار نزدیک شد.

زنان با حضور خود در انتخابات زمینه حضور پرشور اعضای خانواده‌ را فراهم کنند

مسوول بسیج جامعه زنان سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان نیز رسالت زن انقلابی در بنیان خانواده را بسیار سنگین و مهم دانست و گفت: زنان می‌توانند با حضور خود در انتخابات، زمینه حضور پرشور اعضای خانواده‌ را فراهم کنند.

عصمت ناظری، با بیان اینکه حضور بانوان در انتخابات نشان دهنده نقش موثر آن‌ها در تعیین سرنوشت آینده شهر و کشور و میزان علاقه‌مندی آن‌ها برای حضور در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور است، افزود: بانوان، علاوه بر حضور موثر در انتخابات، نقش به سزایی در مشارکت حداکثری اعضای خانواده برای حضور در پای صندوق‌های رای دارند.

وی تصریح کرد: بانوان با القای افکار و اندیشه‌های خود می‌توانند عزم اعضای خانواده را برای حضور پررنگ‌تر در روز انتخابات جزم کنند.

مسوول بسیج جامعه زنان سپاه هرمزگان با اشاره به اینکه بانوان محور هدایت خانواده به سمت انتخاب اصلح هستند و نقش مهمی در برگزاری انتخاباتی پرشور در کشور دارند،عنوان کرد: زنان با توجه به اینکه ٥٠ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند ‌باید به سرنوشت خود و کشور حساس بوده و با مشارکت حداکثری در انتخابات زمینه شکست دشمنان و پیروزی ملت ایران را فراهم سازند.

وی یادآورشد: زنان باتوجه به اینکه مدیر خانواده هستند نقش بسیار مهمی در انتخابات دارند و با ایجاد فضای تفکر و تعقل در خانواده و بحث و گفت و گو با بقیه افراد می‌توانند در شناساندن و معرفی کاندیداها موثر واقع شوند.

ناظری ادامه داد: با بررسی بیانات رهبرمعظم انقلاب در سال‌های مختلف از جمله درانتخابات ۱۴۰۰،می‌توان به شاخصه‌هایی از قبیل امانتداری، پاکدامنی، دوری از فساد، کارآمدی در مدیریت اجرایی کشور، دانستن نیازهای جامعه و مردم و هوشمندی و با برنامه بودن را به عنوان ویژگی‌های فرد اصلح شناسایی کرد که این مهم باید توسط زنان و مادران برای اعضای خانواده تشریح شود.

این مسوول ادامه داد: شاخص‌هایی چون تعهد، تخصص، امانت داری، پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، پایبندی به تعهدات مطرح شده و اخلاق مداری از شاخص‌های مهم در انتخاب کاندیدای اصلح است که زنان می‌توانند به عنوان محور خانواده به تبیین این معیارها در دل خانواده بپردازند.

وی گفت: بانوان نقش موثری در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایفا می‌کنند لذا این نقش اساسی در انتخابات ۲۸خرداد باید با یاد امام راحل و شهدای گرانقدر نمودی دوباره پیدا کند.

مسوول بسیج جامع زنان هرمزگان تاکید کرد: مشارکت زنان در همه فعالیت‌های سیاسی یک ضرورت است و این مشارکت به معنای آن است که زنان در تمامی عرصه‌ها نقش تعیین کننده و اثرگذار دارند.

خواسته‌های زنان با مشارکت گسترده در انتخابات بیشتر مورد توجه قرار گیرد

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس نیز به اهمیت نقش زنان در انتخابات پیش روی اشاره کرد و گفت: هنگامی که مشارکت زنان در انتخابات پررنگ تر  و گسترده تر باشد به تبع آن،تحقق خواسته‌ها و مطالباتی که جامعه زنان انتظار دارند نیز باید بیشتر و ویژه‌تر مورد توجه قرار گیرد.

سید رضا هاشمی‌زاده افزود: درحوزه‌های فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی زنان نیز نقدهایی دارند، زیرا آن‌چنان که باید و شاید مطالبات آن‌ها در این سال‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

این جامعه‌ شناس ارتباطات بیان داشت: در برخی موارد اجتماعی، مهارتی و حضور زنان شاید هنوز کمبودهایی وجود داشته باشد که برخی‌ از آن‌ها قانونی و برخی عرفی است که بخشی از آن باید توسط رسانه‌ها دنبال شود و برخی هم توسط رهبران فکری و مراجع تصمیم‌ساز و سیاست‌گذار دنبال کنند.

هاشمی‌زاده  تصریح کرد: زنان با مشارکت گسترده به نامزدهایی که نسبت به حقوق زنان تابع قانون و عمل‌گرا هستند می‌توانند در این دوره ریاست جمهور و شورایی را برگزینند که دغدغه‌های‌شان مثل سهمیه‌های اشتغال زنان و حضور زنان در برخی مشاغل را بررسی شود.

وی معتقد است که مشارکت زنان در انتخابات نشان دادن نمود عینی حضور اجتماعی به عنوان یک نیروی تاثیرگذار سیاسی و اجتماعی و رای برآمده از نوع نگاه و اندیشه و فرهنگی است که در جامعه خود را نشان می‌دهد.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس یادآورشد: زنان با مشارکت خود در پای صندوق‌های رای می‌توانند نشان دهند که این نمود به طور عینی به سمت بالاتر در حرکت است و از سویی توانمندی‌ها و مشکلات حوزه زنان را با نامزدی که مورد وثوق آن‌هاست درمیان بگذارند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس همچنین به شفافیت عملکرد کاندیداها برای مردم اشاره کرد و گفت: به طور قطع شفافیت کاندیداها نرخ مشارکت در انتخابات پیش روی را افزایش می‌دهد.

هاشمی زاده اظهارداشت: زمانی که پایگاه‌های پشتیبان، خواسته‌های فکری، سیاسی، جناحی و خط و ربط های جناحی کاندیداها همچون برنامه‌های اقتصادی و پایگاه‌های اجتماعی مشخص باشد، مردم می‌دانند هر یک از نامزدها چه وابستگی‌ها سیاسی و تفکراتی دارند.

وی عنوان کرد: این شفافیت حتی بعد از انتخابات و رای آوردن نیز می‌تواند، راه یافتگان به پارلمان شهری را در برابر مطالبات مردم پاسخگو کند.

این جامعه شناس ارتباطات اظهارداشت: فکر می‌کنم این فضای تیره و خاکستری که برخی از کاندیداها در آن قرار می‌گیرند به این جهت است که زمانی که پرده‌ها بیفتد و پیکره فکری سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جایگاه هر کدامشان مشخص شود بعد باید نسبت به مطالبات، ابهامات و اما و اگرهای که مردم و جامعه مشارکت جو در مقابل آن‌ها دارد، پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: لذا این کاندیداها تلاش می کنند که در یک فضای مه آلود و خاکستری پیش بروند و خودشان را از دید رس و تیررس سووالات اجتماعی و مطالبات مردمی دورنگه دارند، این اتفاق باعث می‌شود تا به اعتماد و اطمینان که یکی از ستون‌های اصلی سرمایه اجتماعی است خدشه وارد شود که در درازمدت فضای بی اعتمادی در میان مردم ایجاد خواهد کرد.

این جامعه شناس ارتباطات اضافه کرد: زمانی که خودمان را به عنوان یک نامزد انتخاباتی در معرض رای دیگران قرار می‌دهیم باید به آن اندازه به خودمان اعتماد و اطمینان داشته باشیم که در اتاق شیشه ای قرار بگیریم و پاسخگوی هر نوع سوالی باشیم.

به گفته هاشمی زاده، شفافیت به انتخاب درست تر مردم کمک می کند و یاری رسان ترمیم، گسست ها و گسل های است که در جامعه، بدنه اجتماعی و نهادهای منتخب به وقوع پیوسته است.

این استاد دانشگاه در هرمزگان یادآور شد: هر چه کاندیدا شفاف تر و در یک فضای زلال حرکت کند به همان میزان می تواند آرای مردم و مشارکت مردم را به سمت خود و نهاد انتخابات جلب کند. در واقع فضای ابهام و مه آلود، برخی سیاست زدگی ها و سیاس بازی های برخی کاندیداها باعث شده تا مردم به اصل نهاد ارزشمند انتخاب به عنوان یک ثمره شایسته انقلاب دچار تردید شوند و این تردید بسیار جدی است.

وی با بیان اینکه نهاد حزب به معنای واقعی در کشور نداریم، تاکید کرد: در فضای کنونی اکثر کاندیداها و نامزدها به صورت فردی شرکت می کنند و هر کدام نماینده گفتمان سیاسی در شهرهای خودشان هستند، اگر در ماتی، تیره گی قرار بگیرند باعث ایجاد تردید و ابهام و در حقیقت کاهش نرخ مشارکت مردم در امر انتخابات می شود که این رفتار ضد ارزش هایی است که انقلاب برای آرای جمهور مردم قائل است.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ امسال همزمان با سراسر کشور در هرمزگان نیز برگزار می‌شود .

در انتخابات ۲۸ خردادماه امسال حدود یک میلیون و ۱۸۹ هزار نفر در هرمزگان واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد افراد ۸۰ هزار  نفر رای اولی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =