کد خبر: 3941
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
اشتغال زنان

پیام خانواده - یک پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده گفت: با گسترش بیماری همه گیری کرونا، نه تنها برابری نسبی جنسیتی محقق نشد، بلکه حتی دستاوردهایی که زنان در دهه‌های گذشته به دست آورده بودند، درمعرض خطر برگشت جدی قرار گرفت.

به گزارش پیام خانواده، دکترفاطمه عقیلی با اشاره به موقعیت زنان در جامعه افزود: انتظار می‌رفت سال 2020 سال تعیین کننده‌ای برای دستیابی به برابری جنسیتی باشد.زیرا این سال مصادف است با بیست وپنجمین سالگرد«کنفرانس پکن»، تاریخی که درحقوق زنان نقش بسزایی داشته است.

وی ادامه داد: اما با گسترش بیماری همه گیری Covid-19، نه تنها برابری نسبی محقق نشد، بلکه حتی دستاوردهای که زنان در دهه‌های گذشته به دست آورده بودند، درمعرض خطر برگشت جدی قرار گرفت. مطالعات نشان می‌دهد که کرونا نابرابری جنسیتی را به شدت تشدید کرده است. برخی از کارشناسان این حوزه ادعا می‌کنند، باید انتظار داشت چرخ برابری به چند دهه‌ قبل باز گردد.

دکتر عقیلی افزود: این بیماری نابرابری‌های قبلی را عمیق‌تر کرده وآسیب پذیری‌های موجود در سیستم های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را آشکار کرد. همچنین نابرابری‌ جنسیتی درهمه زمینه ها، از بهداشت تا اقتصاد، از امنیت تا حمایت اجتماعی، قابل شهود است.

پژوهشگر مطالعات زنان گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته، مشاغل زنان چندین برابر بیشتر ازمشاغل مردان درمعرض این بحران است.  بسیاری از زنان در بخش‌هایی مانند مدارس، مهدکودک ها، رستوران‌ها و گردشگری فعالیت می‌کردند که به شدت تحت تأثیر بیماری Covid-19، قرار گرفت.

وی همچنین به خشونت علیه زنان در این دوران اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر، با افزایش فشاراقتصادی واجتماعی مرتبط با منع رفت وآمد و تحمیل اقدامات انزوای اجتماعی به دلیل بیماری همه گیری Covid-19، خشونت مبتنی بر جنسیت به طور تصاعدی افزایش یافته است. بسیاری از زنان به دلیل «تعطیلی عمومی» مجبوراند درخانه‌های خود، نزدیک به کسانی که آنها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، بمانند. شاهد کلام ما می تواند آمارهای طلاق، قتل وجرایم دیگر درسراسر جهان باشد، که جهان را به یک شوک بزرگ فراخوانده است.

دکتر عقیلی اضافه کرد: شرایط موجود، موقعیت نامساعدی  بر زنان داشته ومسئولیت زنان شدیدا افزایش یافته، درمقابل محدودیت‌ها و تعارض و آسیب‌ها نیز شدیدا درحال افزایش است، درصد بیشتری از زنان با این چالش‌ها مواجه‌اند.

وی در پایان گفت: متاسفانه تدابیری جهانی برای مقابله با این وضعیت و بهبود شرایط زنان، وجود ندارد. زنان قربانیان اول این بیماری درهمه عرصه اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، روانی و... هستند. به نظر می رسد با آموزش و آگاهی، همچنین افزایش توانمندسازی زنان گامهای کوچک اما تاثیرگذار، برداشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =