کد خبر: 13121
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
قطر

قطر با محکوم کردن حمله رژیم اسرائیل به غیرنظامیان، موسسات آموزشی و اماکن فرهنگی و ترور خبرنگاران و خانواده های آنها در نوار غزه تاکید کرد که بر اساس توافق نامه ها و کنوانسیون های بین المللی، این اقدامات جنایت علیه میراث بشر است.

به گزارش پیام خانواده   به نقل از پایگاه خبرگزاری قطر(قنا)، «ناصر الحنزاب» نماینده دائم این کشور در یونسکو در سخنرانی خود در دویست و نوزدهمین نشست شورای اجرایی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) افزود: دولت قطر هدف قرار دادن موسسات آموزشی و اماکن فرهنگی و ترور خبرنگاران و خانواده هایشان در نوار غزه را به شدت محکوم می کند.

وی اظهار داشت: رژیم اسرائیل برای دومین بار مدرسه «الفاخوره» در شمال نوار غزه و بسیاری از موسسات آموزشی را بمباران کرد و افزون بر هدف قرار دادن کلیساها، آثار تاریخی از جمله مسجد «العمری» در شهر غزه که یکی از آثار میراث تمدنی و فرهنگی بشری در فلسطین است را ویران کرد.

حنزاب تاکید کرد که این اقدامات، جنایت علیه میراث بشر است که بر اساس تمام توافق نامه ها و کنوانسیون های بین المللی هدف قرار دادن آنها ممنوع است.

وی بر حمایت قطر از تلاش‌های یونسکو که نقش اساسی در توسعه فرهنگ صلح و همزیستی و توقف خونریزی و رفع هرنوع محاصره نوار غزه و پایبندی به قوانین بین‌المللی و مصوبات کنفرانس عمومی یونسکو به ویژه در مورد نوار غزه دارد، تاکید کرد.

دویست و نوزدهمین نشست شورای اجرایی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) از ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) در پاریس پایتخت فرانسه آغاز شده و تا ۲۷ مارس (۸ فروردین ۱۴۰۳) ادامه دارد.

پیشتر یونسکو در ۲۲ فوریه با صدور بیانیه ای نگرانی عمیق خود را از تاثیرات مخرب حملات رژیم اسرائیل به میراث فرهنگی غزه ابراز کرد و گفت که در حال حاضر به دلیل درگیری ها و نقض سیاست‌های حفاظتی و کمبود منابع، حفاظت از این آثار دشوار است.

یونسکو در بیانیه خود گفته بود که تحقیقات در مورد وضعیت فعلی ساختمان‌های تاریخی و آثار باستانی در غزه تنها با استفاده از تصاویر گرفته شده توسط مرکز ماهواره‌ای سازمان ملل متحد «UNOSAT» انجام شده است که نشان می دهد تا ۲۱ فوریه، حداقل ۲۲ منطقه حفاظت‌شده از جمله ۵ مکان عبادی، یک موزه، و سه سایت باستان‌شناسی در غزه آسیب دیده اند.

یونسکو از طرفین درگیری در غزه خواست به کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه که بر اساس آن، تخریب و آسیب رساندن به میراث فرهنگی در درگیری های مسلحانه ممنوع است، پایبند باشند.

دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ گزارش داد که بیش از ۲۰۰ اثر از ۳۲۵ اثر تاریخی و فرهنگی در این منطقه بر اثر حملات رژیم اسرائیل تخریب شده است. از جمله بناهای تاریخی ویران شده می توان به مسجد العمری در جبلیه در شمال غزه، کلیسای بیزانسی در جبالیا، مسجد شیخ شعبان، مسجد الظفر دمری در منطقه الشجاعیه شهر غزه، زیارتگاه خضر در شهر دیر البلح و مسجد خلیل الرحمن در خان یونس در جنوب غزه و مرکز نسخ خطی اشاره کرد.

رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ جنگی ویرانگر علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که ده‌ها هزار قربانی که بیشتر آنها کودک و زن هستند را در پی داشته است و موجب تخریب گسترده زیرساخت‌ها شده و یک فاجعه انسانی بوجود آورده است. این جنایات موجب شد تا نمایندگان رژیم اسرائیل به اتهام ارتکاب نسل کشی در غزه در دادگاه بین‌المللی لاهه حاضر شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =