مهد کودک‌

پیام خانواده-قانون جوانی جمعیت همه دستگاههای اجرایی را موظف کرده تا به منظور حفظ حقوق مادر و کودک، فضای مناسب برای استراحت، شیردهی و نگهداری کودکان فراهم کند؛ موضوعی که اجرای آن در دو سال گذشته به سرعت انجام نشده اما با دستور اخیر رییس جمهور، مادران شاغل امیدوار شده‌اند هرچه سریعتر محقق شود.

به گزارش پیام خانواده؛ مناسب سازی فضای کاری ادارات برای تغذیه و نگهداری فرزندان یکی از مواردی است که در ماده ۲۲ قانون جوانی جمعیت به آن اشاره شده است به طوری که بر اساس آن همه دستگاه‌های مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه از جمله سازمان‌ها و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و همچنین تمام شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آنها موظفند ظرف شش ماه پس از ابلاغ این قانون به منظور تکریم و حفظ حقوق مادر و کودک، با طراحی، احداث و تجهیز تمامی ساختمانها و اماکن عمومی، خدماتی و آموزشی و رفاهی تحت اختیار یا نظارت خود، اقدام به تأمین فضای مناسب جهت رفع نیازهای نوزادان، کودکان و مادران باردار جهت استراحت، شیردهی و نگهداری کودکان نمایند.

این موضوع و ایجاد مهد کودک ها موضوعی است که مورد استقبال بانوان دارای فرزند قرار گرفته و اجرایی شدن آن در تشویق خانواده ها برای فرزندآوری و در نتیجه افزایش موالید و نرخ رشد جمعیت موثر خواهد بود.

طبق جدیدترین آمارهای مرکز آمار ایران، میزان مشارکت اقتصادی بانوان در سال گذشته به طور میانگین ۱۳.۳ درصد بوده است که نشان از رشد حدود یک درصدی مشارکت بانوان در فعالیت‌های حوزه اقتصادی و کسب و کار دارد.

جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر کشور در بهار سال جاری براساس جدیدترین آمارهای مرکز آمار ایران، ‌ ۲۴ میلیون و ۳۰۶ هزار نفر بوده که ۲۰ میلیون و ۴۳۹ هزار نفر آنان مردان و سه میلیون و ۸۶۶ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که بانوان نیمی از جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

جمعیت شاغل بانوان ضرورت تسریع در اجرای بندهای مختلف و حمایتی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را بیش از پیش نشان می دهد، موضوعی که با سخنان رئیس جمهور در آیین بهره برداری از بیمارستان ۳۱۳ تختی امام خمینی (ره) شهریار امید را در دل مادران شاغل افزایش داد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این خصوص اظهار داشت: تاکید دارم مهدکودک نه فقط در بیمارستان‌ها بلکه همه ادارات و سازمان‌ها محل‌هایی را به عنوان مهدکودک برای بچه‌ها آماده کنند که خانم‌هایی که شاغل هستند دچار زحمت نشوند و هم اینکه کودکان با آرامش در کنار مادران باشند و این جزو هزینه‌هایی است که دولت باید پرداخت کند، این کار در جهت افزایش جمعیت بسیار نقش دارد.

وی متذکر شد: مساله ایجاد مهدکودک در همه سازمان‌ها برای خانم هایی که مشغول به کار هستند از جمله کمک‌هایی است که دولت می‌تواند در راستای فرزندآوری و افزایش جمعیت داشته باشد و این از تاکیدات دولت است.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: یکی از کمک‌هایی که دولت می‌تواند انجام دهد این است که مهدهای کودک را در همه ادارات و سازمان‌ها فعال کند تا خانم‌هایی که مسئولیت بر عهده‌ دارند و از سوی دیگر می‌خواهند نسبت به فرزندشان مادری داشته باشند، بتوانند هر دو کار را انجام دهند و دغدغه خاطر نداشته باشند.یکی از کمک‌هایی که دولت می‌تواند انجام دهد این است که مهدهای کودک را در همه ادارات و سازمان‌ها فعال کند تا خانم‌هایی که مسئولیت بر عهده‌ دارند و از سوی دیگر می‌خواهند نسبت به فرزندشان مادری داشته باشند، بتوانند هر دو کار را انجام دهند و دغدغه خاطر نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در مراکزی که ما بازدید داشتیم مهدهای کودک وجود داشت و خیلی خوب توانسته‌اند از این محیط استفاده کنند توصیه من این است که در مراکز دیگر هم این کار انجام شود.

در خصوص موضوع راه اندازی مهدهای کودک در سازمان ها و ادارات؛ با انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت و گو کردیم.

وی با تاکید بر اینکه مساله ایجاد و راه اندازی مهدهای کودک در سازمانها و ادارات، رو به جلو و جدی گرفته شده است، ادامه داد: برخی دستگاه ها از جمله سازمان صدا و سیما مهد کودک خوب و مناسبی را راه اندازی کرده است و دانشگاه تهران نیز مهد کودک مناسبی دارد.

خزعلی با بیان اینکه موضوع راه اندازی این مهدها برای ارزشیابی در جشنواره شهید رجایی نیز در نظر گرفته می‌شود، یادآور شد: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ملاک های دیگری نیز در ارزشیابی جشنواره شهید رجایی در نظر گرفته شده است.

قانون جوانی جمعیت اکنون به مرجع اصلی سیاست گذاری در امور جمعیتی و خانواده در کشور تبدیل شده است؛ روح حاکم بر این قانون مناسب سازی فضای جامعه و خانواده برای زیست اجتماعی مناسب بویژه برای زنان و مادران است تا با ترغیب احاد جامعه برای تشکیل خانواده و تحکیم بنیان آن، زمینه را برای بهبود آهنگ رشد جمعیت فراهم آورد.

یکی از این مناسب سازی‌ها به امور مربوط به زنان شاغل دارای فرزند خردسال باز می گردد که دو هدف را دنبال می کند، نخست سلامت کودک به عنوان آینده ساز این کشور که می بایست از تغذیه صحیح و سالم که همان شیر مادر است بهره ببرد و دوم سلامت مادر به عنوان یک نیروی مولد و فعال در خانه و جامعه زیرا باید توجه داشت که زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش مهمی در خانواده ایفا می کنند؛ زنان در برابر سلامت خود و خانواده نقش اساسی دارند و با ایفای درست نقش خود شادی و نشاط را به خانه و در پی آن جامعه تزریق می کنند؛ بهبود سلامت زنان افزایش کیفیت زندگی را در پی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =