کد خبر: 9498
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
ناتو

بعد از ماه‌ها درگیری‌های شدید در «باخموت» اوکراین، دبیرکل ناتو اذعان کرد که نمی‌توان احتمال سقوط این شهر در چند روز آینده را رد کرد.

به گزارش پیام خانواده  ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ضمن بیان این که نمی‌توان احتمال سقوط باخموت در چند روز آینده را رد کرد، گفت: «باید اطمینان حاصل کرد که این امر، نقطه عطف در جنگ نخواهد بود». وی در ادامه گفت که «نباید روسیه را دست کم بگیریم».

به گزارش شبکه چینی سی‌جی‌تی‌ان، استولتنبرگ این سخنان را هنگام ورود برای شرکت در نشست وزاری دفاع اتحادیه اروپا در استکهلم بیان کرد.

او همچنین در خصوص حمله به خط لوله نورد استریم هم اظهارنظر کرد و گفت: نتوانسته‌ایم مشخص کنیم چه کسی پشت حمله به خط لوله نورد استریم بوده و تحقیقات در این خصوص در حال انجام است.

اظهارات استولتنبرگ درباره باخموت در حالی است که «یوگنی پریگوژین» مدیر و موسس گروه نظامی واگنر روسیه صبح امروز (چهارشنبه، هشتم مارس) در پیامی تلگرامی خبر داد که شرق باخموت تحت کنترل نیروهای روس قرار گرفته است.

هنوز مقام‌های اوکراینی و رسانه‌‎های غربی خبر تسلط نیروهای واگنر روسیه بر شرق باخموت را تایید نکرده‌اند، اما در روزهای اخیر خبرها از پیشروی نیروهای روسیه در باخموت و تنگ شدن حلقه محاصره نیروهای اوکراینی حکایت داشته است.

خبرگزاری فرانسه اخیرا به نقل از یک نظامی اوکراینی نوشت: باخموت سقوط خواهد کرد. ما تقریباً‌ محاصره شدیم. یگان‌ها به تدریج در گروه‌های کوچک در حال عقب‌نشینی هستند».

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه درباره درگیری‌ها در باخموت گفته این شهر «یک مرکز دفاعی مهم برای نیروهای اوکراینی در دونباس است. تصرف آن، امکان عملیات‌های تهاجمی بیشتر در عمق خطوط دفاعی نیروهای مسلح اوکراین را فراهم می‌کند».

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین هم سه‌شنبه بر اهمیت عدم سقوط باخموت در شرق اوکراین تاکید کرد. این در حالی است که منابع خبری از تلفات شدید نیروهای اوکراینی در شهر باخموت خبر می‌دهند.

زلنسکی که با شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، افزود: «اگر نیروهای روس بر باخموت سیطره پیدا کنند، مسیر آن‌ها برای رسیدن به شهرهای اصلی در شرق اوکراین هموار خواهد شد».

این اظهارنظر در حالی صورت گرفت که روزنامه آلمانی «بیلد» دوشنبه به نقل از منابع دولتی اوکراین از کشمکش داخلی بین ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و ژنرال والری زالوژنی فرمانده نیروهای مسلح این کشور در خصوص نبرد باخموت خبر داده بود. طبق این گزارش، این فرمانده اوکراینی هفته‌ها پیش خواستار عقب‌نشینی از باخموت شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =