وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نباید اجازه دهیم فاصله مکانی بین دو ملت ایران و تاجیکستان جدایی افکند، فرهنگ، ادبیات و زبان مشترک شناسنامه خدشه ناپذیر و بهترین دلیل این ادعا است.

به گزارش پیام خانواده  محمد مهدی اسماعیلی سه شنبه شب در نشست ادیبان ایران و تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور گفت: از آنکه فرصت خوبی برای حضور و عرض کلام در این بارگاه سخن فراهم شده است، احساس خرسندی کرده و خداوند را شاکرم.

وی ادامه داد: امروز شعرا و نویسندگان خوب کشور برادر تاجیکستان، هنرمندان و تمام کسانی که به گونه ای به ادبیات ربط داشته یا علاقمند هستند تلاش می کنند با ایجاد و خلق آثار نوین ارزشمند. این ادبیات را در خود کشور و در میان جامعه جهانی معرفی کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اشعار شاعران معاصر تاجیک از ایران کنونی به تعابیر ریشه، اصل، منشاء، اجداد، تار و پود، قصر جهان آرا، نور جام جم ، خانه ایمان، میعاد گاه، قبله‌نما آشیان سیمرغ، سرزمین دلیران، بارگاه نورخدا، سرزمین جاوید ایزدی، قلمرو عشق و ایمان، و غیره یاد شده است.

اسماعیلی یادآور شد: شعرای تاجیک وقتی درباره همبستگی ایران و تاجیکستان سخن می‌گویند؛ تعابیر یک جان در دو تن، یک روح در دو پیکر، دو دیده و یک دل، یک بحر و دو ساحل و دو مغز در یک پسته به کار می برند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زبان در مقام مهمترین مولفه فرهنگ، یکی از ملاک های معرفی شده برای تعیین حدود مصداقی ایران فرهنگی است.

وی اضافه کرد: در بحث فرهنگ در ایران فرهنگی، ادبیات پارسی مهمترین نماد فرهنگی است. طبیعتاً ایران فرهنگی، مرزهایش بسیار دورتر و قلمرو آن بسیار پهناور تر از جغرافیای کنونی ایران است. پس زبان و ادبیات شیرین پارسی که تیره های گوناگون ایرانی را در هر سرزمین به یکدیگر پیوند می دهد، به منزله بر سازنده هویت مشترک با کشورهای تاجیکستان و افغانستان است و ارزش و اهمیت شعر و ادبیات در میان پارسی زبانانی چون ایران و تاجیکستان می تواند زمینه مناسبی برای تعمیق تعلق های فرهنگی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: دو ملت ایران و تاجیک به گذشته خود که می نگرند، به ریشه های خود باز می گردند؛ نقاط مشترک یافته و احساس یگانگی و همدلی می کنند. گویی از این مانع ها، مرز های فکری و تعلق ها رهایی پیدا کرده و به ذات خود و به معنا برمیگردند و این برای ما باعث خوشحالی و خوش نامی است.

اسماعیلی تصریح کرد: اینک بر ماست اجازه ندهیم فاصله مکانی، بین ما جدایی افکند و فرزندان راستین رودکی، فردوسی، حافظ، سعدی، مولوی، کمال خجندی میر علی سید علی همدانی و ابن سینا راتنها نگذاریم، زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم، آنها برادران و خواهران ما هستند و فرهنگ، ادبیات و زبان مشترک شناسنامه خدشه ناپذیر و بهترین دلیل این ادعا است.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: خوشبختانه شاعران تاجیک با توجه به تاریخ، فرهنگ، دین و تمدن مشترکی که ایرانی ها و تاجیکان در طول تاریخ بنیاد کرده‌اند، دوستی، یکدلی و همبستگی ایرانی و تاجیک را پایدار و خدشه ناپذیر می دانند که در حقیقت اراده و خواست ملت های دو کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: مرحوم جمال الدین کریم زاده شاعر خوشکلام تاجیک در شعر خود به نام عهد و وفا بر این امر مهم تاکید کرده است. ایرانی و تاجیک ز یک گل بوده و چون نقل یکی مجلس و محفل بود...

فرهنگ، ادبیات و زبان مشترک شناسنامه خدشه‌ناپذیر ایران و تاجیکستان است

در ادامه این مراسم که با حضور جمع کثیری از شعرا و اهالی قلم و نشر دو کشور برگزار شد علاوه بر رونمایی ۸ عنوان کتاب شعرای تاجیکستانی در ایران که به تلاش علیرضا قزوه انجام شده بود، شماری از شاعران ایران و تاجیکستان به شعر خوانی پرداختند.

اجرای موسیقی از جمله برنامه های این نشست بود.

هفته فرهنگی ایران عصر دوشنبه با حضور محمد تقی صابری سفیر ایران، سفرای دیگر کشورها و مردم تاجیکستان و جمع کثیری از ایرانیان مقیم تاجیکستان در سالن اپرا بالت شهر دوشنبه گشایش یافت.

در این رویداد فرهنگی هنری بیش از ۵۱ هنرمند ایرانی از حوزه های تجسمی، نگارگری، نقاشی، خط، نقاشی خط، موسیقی، نقالی خوانی، هنر زورخانه ای پهلوانی و ... آثار و دستاوردهای خود را به نمایش عموم مردم گذاشته اند.

علاوه بر نمایش آثار خلق شده اساتید هنرهای تجسمی کاوه تیموری، علیرضا برزکار و استاد داودی، هنرمندان عرصه موسیقی نیز به اجرای نمایش پرداختند.

همچنین قرار است همزمان با حضور هنرمندان ایرانی در کشور تاجیکستان، برنامه های فرهنگی و هنری دیگری نیز در شهرهای خجند و باختر به اجرا گذاشته شود.

رونمایی از آلبوم آثار نفیس خوشنویسی با عنوان «چراغ دوستگانی» که توسط استاد کاوه تیموری تالیف و نگارش شده و همچنین اجرای شب شعر از دیگر برنامه جمهوری اسلامی ایران است که قرار هست با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با برپایی این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری انجام شود.

هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاجیکستان برگزار شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =