اربعین

رایزن فرهنگی ایران در عراق با بیان اینکه اگر تعداد زوار اربعین را ۱۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، فقط وعده‌های غذایی یک روز آن‌ها ۴۵ میلیون‌ پرس می‌شود، گفت: عراقی‌ها، هر چه داشتند در اربعین امسال، پای کار آوردند و زبان ما باید زبان قدردانی از عراقی‌ها باشد.

به گزارش پیام خانواده  سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق در جمع اصحاب رسانه مستقر در کربلا با قدردانی از مردم عراق در میزبانی از زائران اربعین حسینی گفت: مردم عراق با همه توان بدون هیچ چشم‌داشتی به زائران به ویژه ایرانیان خدمت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اربعین حرکتی مردمی است که باید مردمی هم باقی بماند، افزود: گاهی شاهد هستیم که رسانه‌ها مردم را تشویق به حضور در مراسم اربعین می‌کنند. البته ما نمی‌گوییم که مردم را تشویق نکنید، اما وقتی مرزها را نشان می‌دهیم که به راحتی مردم در حال تردد هستند و سختی‌های مسیر را به نمایش نمی‌گذاریم، کسی که در حال مشاهده این گزارش است، مشتاق زیارت می‌شود، اما وقتی به مرز می‌رسد، خلاف آن را می‌بیند.

حجت‌الاسلام اباذری با اشاره به اینکه مردم باید بدانند که اربعین، سفری رایگان نیست، بلکه سفری ارزان است، تصریح کرد: زائران اربعین برای تغذیه و اسکان هزینه نمی‌پردازند. اما باید توجه داشته باشند که حمل و نقل و سایر خدمات باید هزینه کنند. اما برخی تصور می‌کنند سفر اربعین کاملا رایگان است و اگر هم به این سفر نروند، موقعیت را از دست داده‌اند.

وی به خدمات عراقی‌ها برای ایام اربعین به مردم ایران اشاره کرد و گفت: نه تنها مردم عراق، بلکه دولت این کشور هم امسال همراهی خوبی با ما داشت که از این بابت باید از آن‌ها قدردانی کنیم.

سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق ادامه داد: پس از اینکه قرار شد ایرانیان امسال به زیارت اربعین مشرف شوند، به ما گفتند با طرف عراقی مذاکره کنید که ویزا برداشته شود. در نهایت طرف عراقی پذیرفت. بعد از آن مقرر شد گذرنامه‌هایی که کمتر از ۶ ماه اعتبار دارد تا یک ماه اعتبار هم پذیرفته شود که عراق موافقت کرد. بعد گفتند نمی‌توانیم گذرنامه صادر کنیم، برگه می‌دهیم و دولت عراق برگه را به عنوان سند گذرنامه بپذیرد و حتی این برگه را از اتباع افغانستانی و پاکستانی هم قبول کند. همچنین گذرنامه‌هایی که اعتبارش تمام شده، با یک مهر معتبر شود که همه این موارد را عراقی‌ها قبول کردند.

وی با بیان اینکه مسؤولان کشورمان از ما خواستند تا مذاکره کنیم که مرزها توسعه پیدا کند که باشماق و تمرچین هم بازگشایی شد، ادامه داد: علاوه بر حضور زوار، تعداد قابل توجهی کامیون حامل وسایل موکب‌ها وارد عراق شد. همه اقدامات با هماهنگی و همکاری دولت و مردم عراق انجام شد. اما به صورت غیرقابل باور در عراق پخش شد که ایران گفته عراق در خدمات‌دهی به زوار اربعین ناتوان است. اما با این همه خدمات مردم و دولت عراق این ناتوانی در ارائه خدمات به زوار کجاست؟

حجت‌الاسلام اباذری خاطرنشان کرد: عراق هر چه داشت، پای کار آورد و زبان ما باید زبان قدردانی از عراقی‌ها باشد. حضرت آقا فرمودند که از همه عراقی‌ها تشکر می‌کنم. ۱۲۰ هزار نیروی نظامی عراق درگیر موضوع اربعین است. شاید ما فقط در مسیر و شهرهای زیارتی نیروهای نظامی را ببینیم، اما آن‌ها در بیابان و سایر نقاط هم امنیت زوار را تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: اعتاب مقدسه عراق با همه امکانات به خدمات‌دهی به زوار می‌پردازند. آیا می‌توانیم بگوییم این‌ها کوتاهی کرده‌اند؟ فشار اربعین روی دوش عراق است و نمی‌توانیم ما ادعایی درباره میزبانی از زوار اربعین داشته باشیم.

سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق با بیان اینکه مشکل خدمت‌رسانی به زوار ایرانی از عراق نیست و باید خودمان زوار را مدیریت کنیم، گفت: اگر تعداد زوار اربعین را ۱۵ میلیون نفر هم در نظر بگیریم، فقط وعده‌های غذایی یک روز آن‌ها ۴۵ میلیون‌ پرس می‌شود. بنابراین در مدت ۱۰ روز ۴۵۰ میلیون پرس غذا توزیع می‌شود که ایران شاید حدود ۱۰ درصد از این تعداد را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه عراقی‌ها هیچ تعهدی برای پذیرایی از زوار اربعین ندارند، تصریح کرد: مردم و دولت عراق شرایط را برای حضور زوار ایرانی به زیارت اربعین تسهیل کردند و باید قدردان آنها بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =