کد خبر: 7955
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
اربعین

حجت‌الاسلام سیدمحمد واعظ موسوی، استاد حوزه علمیه، گفت: فعالیت‌های متعدد ایثارگرانه در یک منطقه جغرافیایی نماد کوچکی برای تشکیل مدینه فاضله جهانی در دوره ظهور است،

به گزارش پیام خانواده  حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی، استاد حوزه علمیه، در نشست «زمینه‌های دینی و تربیتی اربعین با تاکید بر خانواده»، که از سوی دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: براساس تعابیر زیارت اربعین، امام حسین(ع) بهترین چیزهای خود و همه هستی خود را فدا کرد تا انسان‌ها را هدایت کند و اگر اربعینی هم شکل گرفته است در پرتو فداکاری امام در عاشوراست. ائمه(ع) هم دائما بر زیارت امام حسین(ع) و کربلا و اربعین تاکید کرده‌اند.

واعظ موسوی بیان کرد: امام صادق(ع) فرمودند که چند برکت و اثر برای زیارت امام حسین(ع) وجود دارد؛ خداوند بر خودش تکلیف کرده است که حوائج زائر را برطرف کند، حتی اگر نیازهای دنیوی را مد نظر قرار بدهد، تضمین شده است. این زیارت روزی زائر را افزایش می‌دهد و اگر در این مسیر هزینه‌ کرده است، نباید نگران آن باشد، زیرا به بهترین نحو هزینه‌های او تامین خواهد شد و این روزی مضاعف خواهد شد.

وی افزود: علمای ما هم با همه سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها این سنت را حفظ کرده‌اند؛ در دوران صدام ملعون این کار کاملا متوقف شد ولی قبل از او مراجع بزرگی چون آیت‌الله العظمی شاهرودی آن را احیا کردند و بعد از منعزل شدن صدام از حاکمیت هم با هدایت مراجع و رهبر انقلاب، این حرکت به یک حرکت جهانی تبدیل شد.

واعظ موسوی با بیان اینکه امروز پیاده‌روی اربعین جهانشمول شده و نیازمند مقدماتی است، تصریح کرد: کسی که بخواهد در این حرکت بزرگ حضور یابد، باید خود را از نظر جسمی و فیزیکی و روحی و معنوی آماده کند، مثلا برخی قبل از اربعین در شهر خود پیاده‌روی را تمرین می‌کنند یا تلاش دارند که از نظر فیزیکی خود را تقویت کنند، کمااینکه برای زائران حج و عمره هم بر اهمیت این مورد تاکید شده است. کسی باید این مسافت چند ده کیلومتری را پیاده برود که بدنش آماده باشد.

استاد حوزه علمیه گفت: موضوع دیگر این است که پیاده‌روی اربعین تمرینی برای ساختن مدینه فاضله دوره ظهور است، زیرا ما با این تصمیم وارد این مناسک می‌شویم که از ابتدا قصد داریم به دیگران کمک کنیم. پزشکی که درآمد مالی خود را کنار گذاشته و به این صف میلیونی پیوسته است قصد دارد اعلام کند که اگر در این مسیر کسی نیازمند خدمات پزشکی باشد، بدون چشمداشت به او ارائه خواهد شد یا اقشار دیگر مانند تعمیرکار موبایل و پرستار هم همین‌طور.

وی اضافه کرد: این کارها در یک منطقه جغرافیایی نماد کوچکی برای تشکیل مدینه فاضله جهانی در دوره ظهور است، مبلغان و مبلغات در مسیر هماهنگ با دیگران در حال حرکت هستند و مسائل اعتقادی مردم را بیان می‌کنند و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهند و بهره فکری و معنوی می‌برند. موکبها و حتی برخی افراد با گوشی همراه خود و پخش سخنرانی و عزاداری به دیگران فیض معنوی می‌رسانند.

واعظ موسوی بیان کرد: افراد از مدتها قبل خود را آماد خدمت‌رسانی به این مواکب کرده‌اند و این امر به ایران اختصاص ندارد و در عراق مردم شهرهای مختلف در این مسیر موکب ایجاد می‌کنند و به محض اعلام پذیرش خادم، ظرفیت پر می‌شود. بنابراین، برای حضور در این نماد مدینه فاضله باید هم آمادگی جسمی و هم آمادگی معنوی داشته باشیم.

تاثیر تربیتی اربعین در خانواده

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: می‌توانیم همه افراد حاضر در این حرکت شگرف را یک خانواده در معنای عام محسوب کرده و آثار تربیتی را برای همه آنها در نظر بگیریم، ولی اگر خانواده را به معنای خاص در نظر بگیریم، حضور خانوادگی افراد، تاثیر تربیتی در زندگی شخصی و اجتماعی اعضای خانواده دارد و اقیانوسی از نکات تربیتی در پیاده‌روی اربعین به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: بانو و آقایی که در این حرکت خدماتی را ارائه می‌کنند، مطمئنا تلاش می‌کنند تا همین خدمات را به نحو مناسب‌تری در اختیار خانواده خود قرار دهند و وقتی فرزندان این همراهی‌ها، ایثار و بدون چشمداشت کار کردن را می‌آموزند، در برگشت از این سفر معنوی هم تغییرات مثبتی در رفتار و گفتار آنها ایجاد خواهد شد. این حرکت باید به نسل آینده به عنوان یک میراث ارزشمند و گرانبها منتقل شود، کمااینکه گذشتگان با تحمل سخت‌ترین شرایط و حتی قطع دستشان این میراث را به دست ما سپرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =