کد خبر: 6983
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
تل‌آویو

سرزمین‌های اشغالی طی یک‌سال گذشته شاهد موجی از ناامنی‌ها بود؛ ناامنی‌هایی که سرنوشت تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست‌نشین دیگر را با آتش گره زد.

به گزارش پیام خانواده  رژیم صهیونیستی طی یک‌سال گذشته شاهد آتش‌سوزی‌های بزرگ و انفجارهای مهیبی در برخی مراکز صنعتی و تسلیحاتی خود بود. با وجود آنکه تل‌آویو همواره سعی داشت اخبار مربوط به این حوادث امنیتی را منتشر نکند، اما تصاویر آن‌ها در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و سران رژیم اشغالگر درخصوص بسیاری از آن‌ها مجبور به پاسخ شدند. این حوادث در سرزمین‌های اشغالی یک پیام مهم و حساس برای حامیان رژیم صهیونیستی داشت و آن این بود که امنیتِ ادعایی تل‌آویو در راضی فلسطین هیچ‌گاه در واقعیت، محقق نشده است.

مهم‌ترین خبرها از آتش‌سوزی در سرزمین‌های اشغالی در ماه آوریل ۲۰۲۱ آغاز شد؛ جایی که در یک مجتمع صنعتی ساخت پیشران موشک در اسرائیل انفجار بزرگی رخ داد. این مجتمع که در خارج از شهر «رامله» و اطراف مرکز سرزمین‌های اشغالی احداث شده، متعلق به شرکت دولتی به نام «تومر» است که سیستم‌ها و موتورهای محرک انواع موشک‌ها را تولید می‌کند. در پی انفجاری که در این مجتمع روی داد، ستونی از دود و آتش از فاصله چند کیلومتری محل حادثه مشاهده و تصاویر آن منتشر شد.

یک‌سال ناامنی؛ سرنوشتِ گره‌خورده‌ی تل‌آویو با آتش

تصاویر بازنشر شده از آتش‌سوزی در شرکت «تومر»

رژیم صهیونیستی و شرکت‌های همکار آن در مقابل چنین حوادثی یا سکوت کردند و یا به سیاستِ انکار و کتمان روی می‌آوردند. سخنگوی شرکت پیمانکار طرف قرارداد تل‌آویو درباره این انفجار در ابتدا اذعان کرد که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی گمراه کننده هستند و این حادثه یک انفجار عمدیِ آزمایشی بوده و تبعات پبیش‌بینی نشده در پی نداشته است. این شرکت در تکمیل اظهارات خود مدعی شده بود که انجام این آزمایش، از قبل توسط منابع وزارت جنگ رژیم اشغالگر اطلاع‌رسانی نشده بود. شرکت تومر در سال ۲۰۱۵ برای تولید سیستم‌های پیشران موشکی تاسیس شد و به گفته رسانه‌های رژیم صهیونیستی، سازنده موتورهای مورد استفاده در بعضی از موشک‌های مهم تولیدی تل‌آویو است.این شرکت موتور موشک‌های شبکه دفاع هوایی آرو، موشک‌های ماهواره‌بر شاویت و راکت‌های تاکتیکی اگسترا ساخت را تولید می‌کند.

بلافاصله بعد از خیر آتش‌سوزی در شرکت تومر، منابع خبری گزارش دادند که صدای انفجاری در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی شنیده شده است. المیادین به نقل از خود رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرد که به نظر می‌رسد دست کم یک موشک به سمت تاسیسات هسته‌ای «دیمونا» در مرکز سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است. ساکنان محلی هم شنیده‌شدن صدای انفجار را تایید کرده و گفته بودند که شدت انفجار به قدری بوده که منازل آن‌ها را لرزانده است.

یک‌سال ناامنی؛ سرنوشتِ گره‌خورده‌ی تل‌آویو با آتش

نمایی از برخورد موشک به نزدیکی تاسیسات هسته‌ای «دیمونا»

بعد از این انفجار مهیب در نزدیکی یک مرکز حساس اتمی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اذعان کردند که سامانه‌های پاتریوت تل‌آویو یک فروند موشک را در نزدیکی محل انفجار رهگیری کرده‌اند. این در حالی بود که همگان ضعف سامانه گنبدآهنین رژیم اشغالگر در شناسایی و رهگیری موشک‌های شلیک‌شده به سرزمین‌های اشغالی را تحلیل می‌کردند. حمله موشکی موفق و موثر به دیمونا آژیر خطر را در مناطق مرکزی سرزمین‌های اشغالی به صدا در آمد؛ صدای خطر این حمله زمانی بلندتر شد که ساعاتی بعد، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به این رخداد امنیتی اعلام کرد آنچه اتفاق افتاده به نوار غزه مرتبط نیست و  گمانه‌زنی‌ها حاکی از یک حمله خارجی است. در انفجار دیمونا، تل‌آویو و حامیانش دریافتند که رژیم اشغالگر برای هر حمله‌ای در دسترس است و نقاط آسیب‌پذیری‌اش می‌توانند افزایش هم پیدا کنند.

بعد از تاسیسات هسته‌ای دیمونا، آتش مهمان یک ساختمان بزرگ در شمال فلسطین اشغالی شد و انفجاری بزرگ را ایجاد کرد؛ انفجاری که در سایه سکوت رسانه‌های صهیونیستی درباره علت حادثه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی در پوشش خبری وقوع آتش‌سوزی در این ساختمان در شهر «عکا» واقع در شمال اراضی اشغالی، صرفاً اعلام کردند که این آتش سوزی در یک پروژه ساختمانی در داخل این باغ واقع در خیابان شالوم جلیل در شهر عکا رخ داده است. اما شدت آتش‌سوزی این ساختمان به حدی بود که مسئولین امدادی و آتش‌نشانی از ساکنان مناطق اطراف خواستند از خانه‌های خود خارج نشوند.

یک‌سال ناامنی؛ سرنوشتِ گره‌خورده‌ی تل‌آویو با آتش

آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های شهر «عکا» واقع در شمال اراضی اشغالی

فرمانده عملیات آتش‌نشانی، پس از این حادثه اعلام کرده بود که به دلیل احتمال سرایت آتش از داخل این ساختمان به مناطق اطراف، برخی از آن‌ها تخلیه شده‌اند؛ این در حالی است که روزنامه «اسرائیل هیوم» خبر داده که شماری از ساکنان مناطق دورتر هم به دلیل شدت دود ناشی از این آتش‌سوزی از محل سکونت خود فرار کرده‌اند. براساس تصاویر منتشر شده، دود ناشی از این آتش‌سوزی آسمان منطقه را فراگرفته و حتی از فاصله بسیار دور نیز به خوبی قابل رویت بوده است. رسانه‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی  از ارائه توضیح درباره این آتش‌سوزی خودداری کردند و آمار دقیقی از خسارت مادی و تلفات جانی ناشی از آن ارائه نشد؛ اما با توجه به حوادث مشابه، برخی کارشناسان معتقد بودند که این آتش سوزی، یک حادثه معمولی نبوده است.

یکی دیگر از حوادث آتش‌سوزی در شهر «رهط» سرزمین‌های اشغالی رخ داد؛ شهری که واقع در شمال صحرای «النقب» رخ داد. رژیم صهیونیستی با تمام تدابیر امنیتی و محدودیت‌های رسانه‌ای نتوانست دود سیاه این حادثه را بپوشاند؛ بخش‌های مهمی از آن به واسطه لنز دوربین‌ها دیده و بازتاب داده شد.

یک‌سال ناامنی؛ سرنوشتِ گره‌خورده‌ی تل‌آویو با آتش

تصویری از آتش‌سوزی در شهر «رهط» در نزدیکی صحرای «النقب»

آتش‌سوزی گسترده دیگر در یک منطقه صنعتی در دره اردن برای صهیونیست‌های اشغالگر اتفاق افتاد. طبق گزارش رسانه‌ها و بر اساس اعلام سازمان آتش‌نشانی رژیم صهیونیستی، در سال گذشته آتش‌سوزی بزرگی در یک منطقه صنعتی در «شلومتزیون» در دره اردن روی داد. علاوه‌براین در آن حادثه اعلام شد ساختمانی که آتش‌سوزی در آن شروع شده کارخانه‌ای حاوی مواد شیمیایی خطرناک است. بر اساس گزارش روزنامه جروزالم پست، بیش از ۳۰ تیم آتش‌نشانی تلاش کردند تا آتش در این منطقه صنعتی خطرناک را مهار کنند. نظامیان صهیونیست پس از این حادثه، تمامی مراکز را تعطیل کرده و از ساکنان شهرهای یافیت و ماسواه و دیگر شهرهای نزدیک خواسته بودند منازل خود را ترک نکنند.

یک‌سال ناامنی؛ سرنوشتِ گره‌خورده‌ی تل‌آویو با آتش

آتش‌سوزی منطقه صنعتی در دره اردن

تأسیسات پتروشیمی بندر «حیفا» مرکز مهم دیگری بود که امسال میزبان آتش شد؛ برخی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی با انتشار تصاویری از وقوع آتش‌سوزی در مخازن گاز شهر اشغالی حیفا، شدت این رخداد را نشان دادند. باوجود آنکه شبکه‌های رسمی رژیم صهیونیستی تلاش زیادی برای جلوگیری از انتشار وسیع اخبار مربوط به این آتش‌سوزی داشتند اما باز هم اخبار منتشرشده از سوی برخی منابع محلی و شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن بود که علاوه‌بر انفجار در پتروشیمی حیفا، در عملکرد پمپ‌های بنزین شهر «ریشتون لتزیون»  اختلال بزرگی به وجود آمده است.

یک‌سال ناامنی؛ سرنوشتِ گره‌خورده‌ی تل‌آویو با آتش

دود ناشی از آتش‌سوزی تأسیسات پتروشیمی بندر «حیفا»

یک روز قبل از آتش‌سوزی در تاسیسات پتروشیمی بندر حیفا (۲۴ می ۲۰۲۲) حادثه‌ای در کارخانه کشتی‌سازی این بندر رخ داده بود و ماشین‌های امدادی و کمک‌رسان رژیم صهیونیستی به این به منطقه اعزام شدند؛ علی‌رغم این حوادث پی‌درپی و سوال‌ها درباره علل وقوع آن‌ها، تل آویو مانع انتشار اخبار دقیق درخصوص رخدادهای بندر حیفا شد. قبل از این دو حادثه، گزارش‌ها حاکی از آن بود که آتش‌سوزی شدید دیگری در یک مرکز صنعتی غذایی در سرزمین‌های اشغالی رخ داده بود. پایگاه اینترنتی «ریپورت اسرائیل» به‌نقل از سخنگوی سازمان آتش‌نشانی رژیم صهیونیستی مدعی مهار آتش‌سوزی شد و اذعان کرد که این سازمان با هوشیاری کارگران تأسیسات و واکنش سریع آتش‌نشانان ایستگاه آتش‌نشانی بندر حیفا، از گسترش آتش جلوگیری کرده است.

تقریباً ده روز گذشته (بامداد سه‌شنبه) بود که خبرگزای فلسطینی «شهاب» گزارش داد یک پایگاه نظامی صهیونیستی در روستای «العیساویه» واقع در بخش قدیمی شهر قدس اشغالی به آتش کشیده شده است. بر اساس گزارش‌های خبری مکمل، پایگاه نظامی مذکور بعد از درگیری نظامیان صهیونیستی با جوانان فلسطینی در العیساویه آتش گرفته و حریق در حال گسترش است. پیش از این آتش‌سوزی، رسانه‌های فلسطینی خبر داده بودند که نظامیان رژیم اشغالگر به منازل فلسطینیان در این منطقه حمله کرده‌ بودند؛ صهیونیست‌ها که با مقاومت جوانان فلسطینی مواجه شده بودند، با آن‌ها درگیری نیز پیدا کرده بودند.

دو روز گذشته (چهارشنبه) نیز و درخصوص آخرین آتش‌سوزی‌ها در سرزمین‌های اشغالی، رسانه‌ها خبر دادند که یک آتش‌سوزی گسترده در اطراف شهر حیفا در شمال غربی سرزمین اشغالی فلسطین رخ داد. به نقل از پایگاه خبری «عرب۴۸» این آتش‌سوزی در یک کارخانه چوب در منطقه «عرعره» در اطراف شهر حیفا روی داده و باعث تخلیه برخی از منازل اطراف حادثه و بسته شدن خیابان‌های این منطقه شده بود. این آتش سوزی در حالی دامان کارخانه چوب را گرفت که شب گذشته‌اش (سه‌شنبه) برخی منابع خبری اعلام کرده بودند یک غذاخوری متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی دچار حریق شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =