کد خبر: 6276
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
اوکراین

در چهارمین روز از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، رئیس‌جمهور سابق آمریکا رهبران کشورهای غربی را احمق توصیف کرد.

 به گزارش پیام خانواده  با گذشت چهار روز از عملیات در اوکراین، مقام‌های کرملین می‌گویند که همچنان آماده گفت‌گو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند و در قبال آن، مقام‌های اوکراینی ظاهراً گفت‌وگو با مقام‌های روس را رد کرده‌اند و در این میان تلاش می‌کنند تا روسیه را از طریق تحریم‌ها و قطع دسترسی به سامانه بین بانکی سوئیفت در جامعه بین‌المللی منزوی کنند.

بخش یازدهم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را می‌توانید در زیر دنبال کنید:

۰۹:۴۵ روسیه: ارتش روسیه خرسون و بردیانسک را محاصره کرد

خبرگزاری رویترز گزارش کرد وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که  نیروهایش شهر خرسون و بردیانسک در جنوب اوکراین را محاصره کرده‌اند و کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیکا در جنوب اوکراین را به دست گرفته‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است ارتش روسیه تاکنون ۹۷۵ تأسیسات زیرساختاری نظامی اوکراین را منهدم کرده است.

۰۹:۴۳ رویترز: آژیر خطر در کی‌یف به صدا درآمد

خبرنگار میدانی رویترز گزارش کرد که آژیرهای خطر در «کی‌یف» پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

۰۹:۲۹ اوکراین: نیروهای روسیه وارد «خارکیف» شدند

مشاور وزیر کشور اوکراین از ورود نیروهای روسی به شهر خارکیف خبر داد.

برخی کاربران با انتشار ویدئوهایی از «هدف قرار گرفتن خودروهای نظامی روسیه»، می‌گویند جنگ شهری آغاز شده است.

از طرف دیگر، سفیر اوکراین در اتریش نیز اعلام کرده است که درگیری‌های شدیدی در خارکیف در حال رخ دادن است.

۰۹:۲۴ ابراز نگرانی گروسی درباره امنیت نیروگاههای هسته‌ای اوکراین

بخش روابط عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران اوضاع اوکراین است و از تمامی طرف‌ها درخواست کرده است تا از هرگونه اقدامی که امنیت مواد هسته‌ای و عملیات ایمن تمامی تأسیسات هسته‌ای را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند زیرا هرگونه حادثه هسته‌ای می‌تواند پیامدهای جدی بر انسان‌ها و محیط زیست داشته باشد.

۰۹:۱۱ معاون شهردار کی‌یف: اوضاع تحت کنترل است

معاون شهردار کی‌یف با اشاره به اینکه در نیمه شب گذشته درگیری‌هایی در این شهر رخ داده است، گفت: «اوضاع در پایتخت آرام است و این شهر تحت کنترل اوکراین است».

۰۹:۰۸ وزیر دفاع اوکراین: هرگز متوقف نمی‌شویم

وزیر دفاع اوکراین امروز (یکشنبه) اعلام کرد: «۷۲ ساعت مقاومت کردیم و هرگز متوقف نمی‌شویم. به نبرد با روسیه اشغالگر ادامه می‌دهیم».

۰۸:۵۵ نشست گروه هفت درباره اوضاع اوکراین امروز برگزار می‌شود

«یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن امروز (یکشنبه) اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای گروه هفت (G۷) امروز ۲۷ فوریه (هشتم اسفند ماه) در خصوص اوضاع اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه نشست برگزار خواهند کرد.

۰۸:۳۷ ابراز آمادگی سوئیفت برای اجرای تحریم علیه روسیه

انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (سوئیفت) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمادگی دارد پس از «دستور قانونی» مناسب، تصمیم کشورهای اروپایی در مورد تحریم برخی بانک‌های روسی را اجرا کند.

۰۸:۲۵ پکن: آمریکا مسئول وضعیت فعلی در اوکراین است

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، ایالات متحده را مسئول وضعیت فعلی اوکراین توصیف کرد و گفت: «ایالات متحد باید از خود بپرسد که چه کسی تمامی این چیزها را آغاز کرد».

۰۸:۱۷ ابراز نگرانی آ سه آن از وضعیت اوکراین

وزرای خارجه کشورهای «آ سه‌ آن» ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اوکراین اعلام کردند: «ما نگرانی عمیق خو را درباره خصومت‌های مسلحانه در اوکراین ابراز می‌کنیم و معتقدیم که هنوز برای گفت‌وگوهای صلح‌آمیز به منظور جلوگیری از خارج شدن کنترل اوضاع در اوکراین فضا وجود دارد».

۰۸:۰۸ گوگل رسانه‌های روسیه را محدود کرد

شرکت گوگل کسب درآمد از طریق پلتفورم‌های خود را برای رسانه‌های روسی که تأمین منابع مالی آنها به دولت روسیه وابسته است، به حالت تعلیق درآورد.

۰۷:۵۶ آلمان حریم هوایی خود را به روی روسیه بست

همچون برخی کشورهای اروپایی، مقام‌های آلمانی نیز گزارش کردند که حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه خواهد بست و وزارت حمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتال فدرال آلمان شب گذشته (شنبه) اعلام کرد که «ولکر ویسینگ» وزیر حمل و نقل آلمان، «از مسدود شدن حریم هوایی آلمان برای هواپیمای روسیه حمایت می‌کند و دستور داده است که تمامی اقدامات برای این مسئله آماده شود».

۰۷:۳۸ اعلام آمادگی استرالیا برای ارائه کمک‌های مرگبار به اوکراین

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که کشورش آمادگی دارد تا از «طریق شرکای ناتوی خود به ویژه ایالات متحده و بریتانیا، کمک‌های مرگبار» به کی‌یف عرضه کند.

۰۷:۱۴ ترامپ: پوتین باهوش است، غرب احمق است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی سخنرانی در «اورلاندو» ایالت فلوریدا درباره جدیدترین تحولات اوکراین تأکید کرد که عملکرد این مدت نشان می‌دهد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه فردی باهوش است و در عوض رهبران کشورهای غربی که روسیه را با تحریم تهدید می‌کنند، احمق هستند.

ترامپ روز گذشته (شنبه) در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران در اورلاندو درباره جدیدترین تحولات اوکراین بار دیگر با تأکید بر عملکرد ضعیف دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من تنها رئیس‌جمهور قرن ۲۱ هستم که روسیه در دوران ریاست‌جمهوری من به هیچ کشوری حمله نکرد...در دولت من به دلیل قوی بودن آمریکا، جهان یک مکان صلح‌آمیز بود. آمریکا کشوری باهوش بود، هم‌اکنون کشوری احمق است».

وی سپس ادامه داد: «البته که وی (ولادیمیر پوتین) فردی باهوش است اما کاری که ناتو می‌کند، خلاف هوشمندی را نشان می‌دهد. آن‌ها می‌گویند که روسیه را تحریم می‌کنیم، پوتین می‌گوید من ۲۵ سال تحت تحریم بودم . مسئله این نیست که پوتین باهوش است که البته فردی باهوش است، مسئله این است که رهبران ما احمق هستند».

۰۴:۰۶-اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف

شبکه خبری فاکس‌نیوز به استناد یک کانال تلگرام نزدیک به دولت اوکراین از اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف خبر داده است.

این انفجار به ایجاد آتشی مهیب منجر شده است. مسئولان از ساکنان مناطق اطراف خواسته‌اند در خانه‌هایشان بمانند و پنجره‌ها را ببندند.

۰۲:۱۰- لوفت‌هانزا به مدت یک هفته پروازها به روسیه را متوقف می‌کند

آلمان بامداد یکشنبه اعلام کرد در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین آماده بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه است.

در تحولی جداگانه، شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان، لوفت‌هانزا اعلام کرد که تمامی پروازهای خود به مقصد روسیه را در هفته پیش رو لغو کرده است.

۰۱:۴۲- توافق متحدان غربی برای اخراج برخی بانکهای معین روسیه از سوئیفت

 در بیانیه‌ای که سران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا منتشر کرده‌اند آمده است آنها متعهد شده‌اند اطمینان حاصل کنند که ارتباط برخی از بانکهای معین روسیه‌ای با سامانه پیام‌رسان مالی سوئیفت قطع می‌شود.

این طرف‌ها گفته‌اند علاوه بر این متعهد می‌شوند با انجام اقداماتی مانع استفاده بانک مرکزی روسیه از ذخائر بین‌المللی خود برای تضعیف آثار تحریم‌ها شوند.

۰۱:۱۸- شنیده شدن صدای چند انفجار در نزدیکی کی‌یف

برخی منابع خبری از جمله الجزیره از شنیده شدن صدای انفجار در مناطق «اوبولون»، «بوچا» و «هوستومل» در نزدیکی کی‌یف خبر می‌دهند.

۰۰:۵۸- اوکراین از ساکنان کی‌یف خواست پناه بگیرند

دولت اوکراین به ساکنان کی‌یف هشدار داده سریعاً با توجه به احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه پناه بگیرند.

۰۰:۴۶- اتحادیه اروپا بستن حریم هوایی خود به روی روسیه را بررسی می‌کند

برخی منابع خبری بین‌المللی مدعی شده‌اند اتحادیه اروپا بستن حریم هوایی خود به روی روسیه را بررسی می‌کند.

۰۰:۳۴- ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره خسارات و تلفات ارتش روسیه

وزارت دفاع اوکراین با انتشار یک تصویر گرافیک مدعی شده تا کنون ۱۳ فروند هواپیما، ۵۳۶ خودروی زرهی، ۸ بالگرد، ۱۵ توپ و ۱۰۲ تانک ارتش روسیه منهدم شده‌اند. مطابق این ادعا همچنین ۳۵۰۰ نظامی روسیه کشته یا زخمی شده و ۲۰۰ نظامی به اسارت گرفته شده‌اند.

۰۰:۲۷- فرانسه برای اوکراین تجهیزات نظامی بیشتر ارسال می‌کند

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد پاریس قصد دارد تجهیزات نظامی بیشتری برای اوکراین ارسال کند. فرانسه علاوه بر این گفته که تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =