وین

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا در وین هستیم و تصریح کرد که کره جنوبی موظف به تأدیه بدهی‌های خود به ایران است.

به گزارش پیام خانواده،   «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در این حوزه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در این نشست به سفر امروز امیرعبداللهیان به عمان اشاره کرد و گفت:‌ دیدار یک روزه‌ای را خواهد داشت و احتمال دارد این سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه یابد و سفرهای دیگری در روزهای آتی در دستورکار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره این‌که در سفر امیرخان متقی با امیرعبداللهیان و حق آبه رودخانه هیرمند گفت‌وگو شد نیز اضافه کرد: در این دیدار درباره حق‌آبه ایران و موضوع آب گفت‌وگوهای مثمرثمری خواهیم داشت و کمیساران آب بزودی در نیمروز همدیگر را خواهند داد.

خطیب‌زاده بیان کرد: معاهدات دوجانبه در چارچوب مراوادت دوجانبه انجام می‌شود.

وی درباره دور پنجم مذاکرات با عربستان نیز اظهار داشت: دور آتی گفت‌وگوها به میزبانی عراق در دستورکار است. درباره موضوعات فیمابین ما و عربستان تلاش کردیم به رغم تمامی پرونده‌های اختلافی بنا به مصلحت به تلاش برای برقراری روابط گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره تشدید مواضع عربستان درباره لبنان نیز گفت:‌ برخی طرف‌های خارجی تلاش می‌کنند از فشار خود برای تغییر معادلات در لبنان استفاده کنند. حزب الله جزو حاکمیت بومی لبنان است و همه باید به آن احترام بگذارند. 

وی درباره اظهارات سالیوان در خصوص تحریم‌های جدید ایران علیه مقامات آمریکایی گفت: آمریکا یک جا تحریم کرده و فشار می‌گذارد و عادت ندارد در روابط بین‌الملل در موضع برابر صحبت کند و عادت کند با قواعد آمره بین‌المللی به عنوان قواعد داخلی خود رفتار کند. آن چه شامگاه ۱۳ دی رخ داد ایران عاملان، آمران و مباشران و آن‌هایی که در این جنایت دست داشتند پیگیری قضایی خواهد کرد و تا زمانی به پیشگاه عدالت نیایند فروگذار نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ درباره آنچه در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌هاست که به تفاهم پایدار برسیم. بعد از اینکه طرف مقابل کمپین ضد اطلاعاتی را به راه انداخته بود که در اتاق‌ها چیزی به دست بیاورد متوجه شد بی ثمر است. در وین آن چه اتفاق می‌افتد تمرکز بر رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها، راستی آزمایی و موضوعات هسته‌ای است و در برخی پیشرفت‌ بوده است. 

وی ادامه داد: بسیار درباره سرعت مذاکرات و گفت‌وگوها صحبت می‌شود. سرعت گفت‌وگوها برای ایران مهم است نمی‌شود طرف مقابل لاک پشتی حرکت کند و از ما توقع سرعت نور داشته باشد. ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن توافق پایدار و قابل اتکا باشد و این هم با سرعت بیش از حدی که از سوی م اعمال شود همخوان نیست. ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا است.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره بحث آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره به ابتکار خودشان بوده و برخی کشورها و هیأت‌ها با ابتکار خود به وین سفر کردند و بنا به درخواست آنها معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ملاقاتی با همتای خود داشت و تأکید شد آنچه به عنوان بدهی‌های انباشته شده ایران در کره جنوبی مطرح است ربطی به گفت‌وگوها ندارد و کره جنوبی موظف به تأدیه بدهی‌های خود است و اساسا تحریمی وجود ندارد که کره جنوبی با کمی‌ها و کاستی‌های خود این بدهی‌ها را ندهند.  

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر هیأت‌ عربستان به وین گفت: رایزنی‌ها مربوط به امروز نیست و از زمان برجام و درون هواپیما و تلفنی و ... صورت می‌دادند و اساسا ایران موضوعیتی را برای این قائل نیست.

وی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو نیز بیان کرد: این سفر در چارچوب همکاری‌های فیمابین ایران و روسیه تعریف می‌شود و هم ابعاد تجاری و هم رایزنی‌های منطقه‌ای دارد و گفت‌وگوها در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی تنظیم شده است. روابط ایران  وروسیه براساس حسن همسایگی شکل گرفته و همگرا و نزدیک است و این همگرایی‌ها در اقدامات و دیدگاه‌های مختلف ترجمه شده است آنچه در وین و در آستانه می‌بینیم. این مراودات باید در سطوح مختلف انجام شود و سفر رئیسی به عنوان سفر کاری از مدت‌ها قبل در دستورکار بوده و ان‌شاءالله بزودی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: باید به خواست و اراده مردم یمن احترام بگذارند و ایران همواره تلاش کرده در کنار مردم یمن و صدای مردم یمن باشد و تلاش کند با یک راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوی یمنی - یمنی این بحران در اسرع وقت پایان یابد.

به گزارش فارس، وی درباره اظهارات چاووش اوغلو در خصوص کریدور سه جانبه بیان کرد: این منطقه از رقابت های ناسالم و جنگ و خونریزی که بسیاری با دخالت‌های خارجی تحمیل شده، خسته است. از گفت‌وگوهای دوجانبه و حتی سه جانبه و چهارجانبه استقبال کردیم و تلاش کردیم یکی از ستون‌های آنها باشیم. ایده‌ها و ابتکاراتی در حال بررسی است که یکی از آنها همین است و در دست پیگیری است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره تأکید امیرعبداللهیان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و به رسمیت شناختن طالبان نیز بیان کرد: وضعیت امروز مردم افغانستان دغدغه بسیار بزرگ ایران است. ایران در این شرایطی که به دلیل حکمرانی غلط و تجاوزهای آمریکا به این جغرافیای عزیز شاهد هستیم که ۸۰ درصد مردم افغانستان امروز زیر خط فقر به سر می‌برند و وضعیت نابسامان سوخت، مواد اولیه و دارو ... تمامی دغدغه ایران بوده است و سفر هیأت افغانستان به تهران در چارچوب این دغدغه بوده است که افغانستان را از این شرایط خارج کرد. گفت‌وگوهای خوبی در سفر انجام و تلاش شد با تمرکز بر اقتصاد مردم محور در بازارچه‌های مرزی، مراودات پولی و مالی و تجارت و تامین مایحتاج مردم افغانستان تعاملات و تجارت در حوزه انرژی و سوخت و ایجاد مناطق آزاد مرزی مشترک و بسیاری از این دست موارد توافقات به نقطه اجرایی شدن نزدیک شود. این سفر در سه کارگروه مختلف به تمامی موارد پرداخت و سفر موفقی بود.

وی خاطرنشان کرد: از آن‌چه مردم امروز هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان می‌گویند استقبال شد و مشخصه‌های این دولت باید به گونه‌ای باشد که در مسیر آینده با ثبات و همراه با صلح افغانستان باشد. ایران در چارچوب سیاست حسن همسایگی و روابط خویشاوندی با مردم افغانستان تمام تلاش خود را خواهد کرد که آینده افغانستان متفاوت از امروز باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره شناسایی طالبان از سوی ایران نیز گفت: ما امروز در آن نقطه قرار نداریم مولفه‌ها و مشخصه‌هایی که می‌تواند به دولت جدید در افغانستان بینجامد در این ملاقات و دیدارهای قبلی گفته شد و شناسایی چیزی است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید آن را به دست بیاورد.

خطیب‌زاده بیان کرد: گفت‌وگوهای وین برای اطمینان از بازگشت مسئولانه آمریکا به برجام است و هیچ موضوعی فراتر از برجام را نه گفت‌وگو کرده و نه می‌پذیریم. ایران و آمریکا از طریق متن‌های مکتوب غیررسمی نظرات خود را بیان کردند در چهار موضوع رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و تضمین‌ها و راستی آزمایی بوده است که دولتی در واشنگتن دوباره روابط بین‌الملل و این توافق را به سخره نگیرد. این گفت‌وگوهای غیررسمی و مکتوب آرشیوی از مواضع است و هیچ موضوعی فراتر از این صحبت نکردیم.

وی گفت: ما نه خوشبین هستیم نه بدبین ما با واقع نگری مذاکره می‌کنیم و با واقع نگری به مردم گزارش می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق موقت در مذاکرات وین نیز اظهار داشت: ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که این دو مولفه را نداشته باشد در دستورکار ما نیست. همه باید تلاش کنیم که بازگشت آمریکا به برجام همراه با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی است و چرخه ای از رفع تحریم‌ها هم باید انجام شود. این با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.

خطیب‌زاده درباره تحولات قزاقستان نیز بیان کرد: این تحولات را از نزدیک از لحظات اول پیگیری کرده و در تماس مداوم با دوستان در قزاقستان هستیم و تصورمان این است که مردم قزاقستان این توانایی را دارند که با کمترین هزینه این مشکل را حل کنند. شاهد برخی دخالت‌های خارجی هستیم.امروز شاهد آرامش بیشتری در قزاقستان  هستیم و امیدواریم بزودی این موضوع به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان درباره تسهیل رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور نیز بیان کرد: بهترین قاضی وضعیت خود مردم و شهروندان ایران هستند. هیچ مانعی برای تردد ایرانیان خارج از کشور نبوده است. شاید تعداد انگشت شماری را برخی رسانه‌های متعلق به دول خارجی که با زبان فارسی صحبت می‌کنند برای ایران هراسی مطرح کرده باشند. و این رسانه‌ها در تلاش برای القای ایران هراسی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =