چاوشیان

پیام خانواده_ اولین کنفرانس بین المللی "خانواده و تربیت معنوی" توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی "خاتم" به پنج زبان زنده دنیا برگزار می گردد.

به گزارش پیام خانواده سید محمد حسین چاوشیان  رییس موسسه «خاتم» با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی اظهار داشت: خانواده به‌عنوان مهم‌ترین واحد اجتماعی_عاطفی در تمام مراحل رشد و ابعاد تربیتی افراد نقش مهم و منحصر به فردی دارد و درحقیقت اساس چگونگی شخصیت فرد را پی‌ریزی می‌کند. کانون اصلی فرایند اجتماعی شدن فرد در خانواده شکل می‌گیرد بر این اساس در شکل‌گیری نگرش‌ها و ارزش‌ها و باورهای فرد نقش اصلی را برعهده دارد و بر نوع روابط فرد با سایر افراد، عوامل و نهادهای اجتماعی دیگر تاثیر می‌گذارد. محققان خانواده معتقدند مشکلات و آسیب‌های روانی_اجتماعی افراد برگرفته از روابط درون خانواده است.ازاینرو، خانواده می‌تواند از یک‌سو کانون شکل‌گیری مشکلات و از سوی دیگر محور التیام‌بخش و درمان مشکلات باشد. امروزه بسیاری از تغییر و تحولات نظام گسترده‌ی اجتماعی ریشه در خانواده دارد و این تحولات نه‌تنها یک مسئله اجتماعی تلقی نمی‌شود بلکه دارای ابعاد مختلف فرهنگی روان‌شناختی، سیاسی و اقتصادی است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین کارکردهای خانواده فراهم آوردن بستر تربیت معنوی برای افراد است. معنویت انرژی حیاتی است که به زندگی انسان معنا میدهد و صاحب نظران آن را " جوهر مشترک ادیان" میدانند. معنویت به عنوان گرایشی نو در عرصه های تربیتی و فرهنگی به دو دلیل رخ داده است، یکی آنکه حوزه تربیت بهترین موقعیت و فرصت برای تبلور معنویت در انسان را فراهم میکند و دیگر آنکه موضوع معنویت ذاتا موضوعی تربیتی است. منظور از تربیت معنوی، تربیت در جهت شکل گیری ارزش ها و باورهای فرد در ارتباط با خویشتن، خداوند، مخلوقات و موجودات و طبیعت است، در واقع می توان آن را فرصتی برای فراهم آوردن بستری برای برای پاسخگویی جستجو و تقاضای انسان برای هویت شخصی، ارتباطش با خالق ، جامعه و دنیای پیرامون در نظر گرفت. اساسا تربیت معنوی، عمیق ترین و مشکل ترین نوع تربیت و حلقه مفقوده انسان امروزی است.

دبیر کمیته علمی نخستین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی تصریح کرد: با در نظر گرفتن چنین ضرورتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی "خاتم" در راستای فراهم آوردن فرصت مناسبی برای گسترش و ترویج نتایج حاصل از پژوهشهای محققان و صاحب نظران حوزه خانواده در سطح بین الملل اقدام به برگزاری اولین کنفرانس بین المللی "خانواده و تربیت معنوی" به پنج زبان فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی آذربایجانی و فرانسه اقدام کردند.

وی بیان داشت: این کنفرانس با مجوز ISC به شماره ۲۱۶۳۰-۰۱۲۱۰ و توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۱ برگزار میگردد. حضور بیش از چهل استادصاحب نام حوزوی و دانشگاهی در کمیته علمی کنفرانس و بیش از ده ها استاد بین المللی از کشورهای مختلف از جمله: سوییس، آلمان، لهستان، فرانسه، هندوستان، آذربایجان، ایالات متحده امریکا، کانادا ،روسیه و.... یکی از امتیازات ویژه این کنفرانس محسوب می شود که برای اولین بار در سطح کشور و جهان با این عنوان برگزار می شود که افتخار بزرگی برای ام القرای جهان اسلام و تشیع و شهر مقدس قم به عنوان میزبان این رویداد بزرگ بین المللی خواهد بود.

نخستین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی برگزار می شود

چاوشیان تصریح کرد: از دیگر امتیازات و نکات مهم ، همراهی بیش از بیست مرکز علمی حوزوی و دانشگاهی بعنوان حامیان علمی و معنوی این کنفرانس می باشد که از جمله می توان به برخی از آن ها اشاره کرد: دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه اهل بیت(ع)، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، سازمان نظام مشاوره و روان شناسی کشور، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، دانشگاه الزهرا(س)، دانشگاه مازندران، جامعه المصطفی(ص)، دانشگاه قرآن و حدیث، دفتر تبلیغات اسلامی، انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه، انجمن علمی علوم اجتماعی حوزه، پژوهشکده زن و خانواده، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(ص) و. ...

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم ابراز داشت: حضور پررنگ حامیان علمی و معنوی این کنفرانس بین المللی موجب شده است تا پیش نشست هایی در قالب کرسی های علمی ترویجی و با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی به میزبانی این مراکز علمی از تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰تا ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱ و به پنج زبان زنده دنیا بصورت حضوری و مجازی برگزار گردد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین قصد داریم ، برای اولین بار کتابی درباره نحوه برگزاری کنفرانس بین المللی از چگونگی اخذ مجوزهای قانونی و فرآیند دعوت اعضای کمیته های داخلی و بین المللی تا فرآیند برگزاری پیش نشست ها ، اطلاع رسانی در سایت های داخلی و بین المللی، نحوه نمایه سازی مقالات، آماده سازی سایت جامع و ملزومات رسانه ای کنفرانس، انتخاب مقالات برتر، مصاحبه با برگزیدگان و کمیته داوران، روز برگزاری کنفرانس اصلی و سایر مسائل جانبی تالیف نماییم که به عنوان مرجع و دستورالعمل اجرایی برای برگزاری کنفرانس های بین المللی مورد بهره برداری قرار گیرد.

گفتنی است علاقمندان می‌توانند از طریق این لینک http://ifstngo.ir/form-fa/ اقدام به ارسال مقالات کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =