کد خبر: 5079
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۴
مدرسه

پیام خانواده- دو سال است که مدارس به دلیل شیوع کرونا در کشور تعطیل شده و بچه ها به صورت آنلاین درس می خوانند اما امسال زمزمه های بازگشایی مدارس به دلیل واکسیناسیون همگانی به گوش می رسد در این بین والدین می بایست مقدمات آماده سازی بچه ها برای رفتن به مدرسه را فراهم کنند.

به گزارش پیام خانواده، دو سال است که مدارس به دلیل شیوع کرونا در کشور تعطیل شده و بچه ها به صورت آنلاین درس و مشق خود را دنبال می کنند و آخر سال هم امتحان می دهند، در این مدت خیلی از خانواده ها از این وضعیت راضی و خیلی های دیگر هم شاکی بودند که نمی توانند از پس درس و مشق بچه ها بر بیایند، یک عده به اینترنت و فضای مجازی دسترسی سخت تری داشتند و یک عده هم شرایط خوبی برای استفاده در مراکز شهر داشتند.

حال امسال با ورود میزان زیاد واکسن به کشور و واکسینه شدن بخش زیادی از جامعه و فروکش موج پنجم کرونا زمزمه های بازگشایی مدارس به گوش می رسد. هنوز مشخص نیست که مسئولان در این زمینه چه تدبیری دارند منتها مطرح می شود که امکان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید زیاد است و بچه ها می بایست برای رفتن به مدرسه آماده شوند.

ممکن است خیلی از بچه های پایه های مختلف پس از دو سال مدرسه نرفتن دچار استرس کلاس های حضوری شوند و یا اینکه والدینشان ندانند چطور بچه ها را برای شروع سال تحصیلی جدید به صورت حضوری آماده کنند. در زمینه کاهش استرس بچه ها و همینطور آمادگی جسمی و روانی آنها در این گزارش مباحثی را مورد توجه قرار می دهیم:

بچه‌ها را برای سال تحصیلی جدید آماده کنیم

**بچه ها را به ساعت مدرسه عادت دهید

خیلی از بچه ها این روزها به خاطر تعطیلی تابستان به صبح زیاد خوابیدن عادت کرده اند بهتر است در این مدتی که مشخص نیست مدارس در مهر یا آبان ماه بازگشایی شوند، بچه ها را به صبح زودتر بیدار شدن عادت دهید مثلا هر روز نیم تا یک ساعت زودتر بیدار شوید و بچه ها را هم بیدار کنید تا مشخص به کاری شوند و ازاین طریق دیگر بیدار شدن ساعت هفت صبح برایشان سخت نخواهد بود.

نکته دیگر هم این است که دیگر بچه ها تا دیروقت بیدار نباشند و به دیدن فیلم و سریال و بازی مشغول نشوند. بهتر است شب ها نیز بچه ها زودتر بخوابند تا صبح بتوانند زودتر از خواب بیدار شوند. به استثنای بحث مدرسه رفتن به طور کلی براساس تحقیقات هر  چه دیرتر بچه ها در سنین مختلف به خواب بروند، توانایی تمرکز آنها در دوران مدرسه و احیای سلول های مغزی در آنها سخت تر و دیرتر می شود.

کلاس اولی ها بهتر است تشویق شوند که شب ساعت 9 بخوابند تا بتوانند صبح راحتتر بیدار شوند و همینطور آنها را به مطالعه در این مدت نیز عادت دهید.

یکی دیگر از کارهایی که برای ایجاد نظم در آمادگی مدرسه رفتن بچه ها می توانید انجام دهید این است که بچه ها سر ساعت مشخص غذا بخورند اگر در این مدت بچه ها عادت به غذای سر وقت خوردن نداشتند در این مدت بهتر است غذا را سرساعت بخورند تا برای مدرسه رفتن آماده شوند.  

**گفت وگو برای آمادگی مدرسه رفتن کلاس اولی ها را آغاز کنید

بهتر است با بچه های دوره ابتدایی به ویژه کلاس اولی ها گفت وگو کنید و شرایط مدرسه را به شیرینی و خوبی برایشان توضیح دهید تا به لحاظ روحی آماده شوند مخصوصا اینکه می توانند در مدرسه کلی دوست پیدا کنند، شعر و داستان بخوانند برایشان بگویید تا مشتاق به مدرسه رفتن شوند.

بچه‌ها را برای سال تحصیلی جدید آماده کنیم

برخی بچه ها ممکن است پس از دو سال مدرسه حضوری نرفتن استرس داشته باشند، بهتر است متناسب سنشان با آنها صحبت کنید و بگویید که درس و مشق و یادگیری آنها در مدرسه خیلی بهتر از در خانه ماندن برایشان سود دارد. بهتر است به آنها بگویید که درکشان می کنید اما خوب است که آنها دوستان و هم سن و سال هایشان را بعد از دو سال می بینند و با هم ارتباط برقرار می کنند.

بهتر است تغذیه بچه ها سالم و منظم باشد تا برای مدرسه رفتن شرایط جسمی بهتری داشته باشند. صبحانه قبل از مدرسه رفتن خیلی مهم است باید در نظر داشته باشید که با شروع مدارس فرصت کافی بچه ها برای صبحانه مناسب خوردن داشته باشند. در این مدت قبل از شروع مدارس بهتر است پوست سر و موی بچه ها، وضعیت تغذیه و چکاپ سلامتی بچه ها را در نظر بگیرید.

تغییرات با تمرین و تکرار روزمره حاصل می شود در این زمینه بچه ها طی یک تا دو ماه به مرور زمان با تمرین و تکرار و بدون استرس وارد کردن به بچه ها، عادت به صبح زود بیدار شدن، غذا خوردن سر وقت و مسائل دیگر می کنند.

بچه‌ها را برای سال تحصیلی جدید آماده کنیم

 کسانی که فرزندانی دارند که از الان برای مدرسه رفتن استرس گرفته اند بهتر است ابتدا روی خود کار کنند شاید خود والدین استرس مدرسه رفتن پیدا کرده اند پس از آن با گفت وگو به بچه ها بگویند که همه چیز خوب پیش می رود، هیچ مشکل و بیماری آنها را تهدید نمی کند و جای نگرانی نیست خیلی از بچه ها این دوره ممکن است دچار وسواس شده باشند بنابراین بهتر است والدین با اموزش پروتکل های لازم در مدرسه به آنها اطمینان و خاطرجمعی بدهند.

اگر کودک سن کمی دارد می توانید مهارت های لازم برای شست و شوی دست ها تا تمیز کردن لباس ها و گذاشتن کیف در کشوی میز و همینطور پوشیدن کفش و مراقبت از سلامتی خود را در خانه با او تمرین کنید این کار نیاز به چند روز تمرین روزانه دارد.

در زمینه مراقبت از سلامتی بچه ها والدین می توانند با معلمان و مدیر مدرسه در تماس باشند و مراقبت های لازم را از آنها گرفته و به بچه ها منتقل کنند. برخی لوازم ضروری و ضدعفونی کننده مثل صابون یا الکل و همینطور ماسک و دستمال را نیز می توانند والدین هر روز در کوله بچه ها جا دهند  وبه آنها اموزش دهند که چطور از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =