نمکی

پیام خانواده- مراسم تکریم و قدردانی از سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت با حضور وزیر بهداشت و مدیران ارشد این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش پیام خانواده، مراسم تکریم سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت با حضور مسئولان ارشد نظام سلامت و وزیر بهداشت در سالن امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد.

 سعید نمکی،وزیر سابق بهداشت  اظهار داشت: اگر لیاقتی در دوره ما بود، مربوط به مدیران ارشد وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و صد البته کادر خدوم نظام سلامت از بهورزان به عنوان خط مقدم تا تمامی افرادی است که در رده های مختلف خدمت می کنند. به عنوان نماینده خدمتگزاران حوزه سلامت در ایام پر تلاطم به این مراسم آمدم.

در مراسم تکریم «نمکی» چه گذشت؟/روایت وزیر سابق از روزهای سخت کرونایی+تصاویر

وی افزود:عین اللهی ایثار کرد که در این ایام سخت، این مسئولیت مهم و بزرگ را پذیرفت و دوست نداشتم که دقیقه‌ای از این ایام برای کاری بگذرد که ضروری نیست و می‌دانم که او چه روزگار سخت و پرتلاطمی را می‌گذراند و خواهد گذراند.
 
وزیر سابق بهداشت خاطرنشان کرد: وقتی اسامی وزرای پیشنهادی برای وزارت بهداشت مطرح بود و شنیدم که دکتر عین اللهی هم یکی از گزینه های دولت سیزدهم است، از مهندس موهبتی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستم که برای کسب رای بالای دکتر عین اللهی تلاش کنند؛ چون می‌دانستیم این نازنین بوی معطر جبهه های دفاع مقدس را هنوز با خودش دارد و امروز امکان ندارد که بدون روحیه جهادی بتوانید با چنین بلای بزرگی روبرو شوید.
 

در مراسم تکریم «نمکی» چه گذشت؟/روایت وزیر سابق از روزهای سخت کرونایی+تصاویر

نمکی تاکید کرد: دکتر عین اللهی را به نیک نفسی و پاک طینتی قبول داشتم. در دوره خدمتم در وزارت بهداشت بسیار مشتاق بودم که از خدمت او در وزارت بهداشت استفاده کنم اما به دلایلی مقدور نشد.

به قاضی زاده هاشمی التماس کردم بماند

وی اضافه کرد:دلم نمی خواست وزیر بهداشت شوم. ماه ها بود که با من کلنجار می‌رفتند و در سازمان برنامه و بودجه، قسمت قابل توجهی از بودجه کشور را مدیریت می کردیم تا اینکه کار بالا گرفت و روزی به ساختمان وزارت بهداشت آمدم و از دکتر هاشمی خواستم بماند و به او گفتم که من در زندگی به جز پدرم، دست هیچ کسی را نبوسیده ام اما اگر نیاز باشد دست تو را می بوسم اما بمان و من هم حاضر می‌شوم هفته ای 2 روز بدون هیچ عنوان کنار تو باشم اما بمانید که متاسفانه اتفاقات به نام ما رقم خورد.
 

در مراسم تکریم «نمکی» چه گذشت؟/روایت وزیر سابق از روزهای سخت کرونایی+تصاویر

نمکی ادامه داد: وقتی وزارت بهداشت را تحویل گرفتم، مشکلات ناشی از تحریم و ارز وجود داشت. هر قدمی چه زشت و چه زیبا که بر می‌داریم در تاریخ این سرزمین ثبت می شود. معاونین، مدیران و روسا و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در این مدت، تلاش های فراوان و ارزشمندی کردند.
 
وزیر سابق بهداشت گفت: اوایل مسئولیت ما در سازمان غذا و دارو با یک مافیای شکم گنده دهان باز روبرو بودیم و این برای ما فوق العاده هزینه برد تا بعضی از این ریشه ها را در بیاوریم.

نمکی متذکر شد:‌به دکتر عین اللهی گفتم یکی از مواردی که می‌تواند حیثیت وزیر را خدشه دار کند، همین سازمان غذا و دارو است که متاسفانه سالها توسط برخی جریانات خاص اداره می‌شد.
 
وی تاکید کرد: ترکش‌های زیادی خوردیم اما واردات دارو به کشور را در طول یک سال و نیم، 30 درصد کاهش و تولید داخلی را 92 درصد افزایش دادیم. در سال 99 که سال کرونا بود نسبت به سال 97 حدود یک میلیارد و 200 میلیون یورو کمتر هزینه ارزی داشتیم و این هنر مدیران پاکیزه‌ای بود که به تولید داخلی، بها دادند.

در مراسم تکریم «نمکی» چه گذشت؟/روایت وزیر سابق از روزهای سخت کرونایی+تصاویر

وزیر سابق بهداشت تصریح کرد: وقتی کسی در کسوت دفاع از بیت المال می‌گوید که فلان مقدار برای فلان دارو حرام شده در حالی که در آن زمان، 6 ماه از سال فقط 950 میلیارد تومان از بیت المال برای داروهایی هزینه شده بود که 5 تا 15 تولید کننده داشت و با 5 تا 10 برابر برخی، وارد کرده بودند و ما مثل کوه در مقابل آنها ایستادیم.

نمکی یادآور شد: اتفاقات زیادی در آنجا رقم خورد و در طول 6 ماه اول کرونا، تمام مایحتاج کرونا در کشور ساخته شد و همین یک دستاورد برای وزارت بهداشت، کافی است.
 
وزیر سابق بهداشت گفت: برخی می‌گفتند که ما بدشانسی داشتیم اما اعتقاد داریم که خداوند به ما توفیق داد که در سخت ترین ایام کشور، در کنار مردم باشیم. سیل گسترده در 25 استان و 9 استان به شکل فراگیر رخ داد اما یک مورد اپیدمی بیماری در مناطق سیل زده نداشتیم و همه اینها مرهون تلاش‌های نیروهای بهداشتی و درمانی بود.
 
 

در مراسم تکریم «نمکی» چه گذشت؟/روایت وزیر سابق از روزهای سخت کرونایی+تصاویر

نمکی یادآور شد: ایام کرونا، سخت بود اما کرونا به ما درس‌های زیادی داد. به ما آموخت که همدلی و وفاق دفاع مقدس را نگه دارید چون ابزار کارآمدی است و این را با همکاری بسیج در طرح شهید سلیمانی تجربه کردیم. کرونا به ما آموخت که ندانسته‌های ما به مراتب بیشتر از دانسته‌های ما است.
 

* هیچ کس به ایران کمک نمی‌کند

وی خاطرنشان کرد: درس دیگری که کرونا به ما داد این بود که نگاهتان به بیرون از مرزها نباشد، خبری نیست. نه سازمان عریض و طویل جهانی بهداشت و نه متاسفانه دیگران به ما کمکی نمی‌کنند و هر کسی به خودش توجه دارد. هواپیمایی که ماسک و گان خریده بودیم را اجازه پرواز نمی‌دادند.
 
وزیر سابق بهداشت افزود: کرونا به ما آموخت که سرمایه گذاری در حوزه سلامت، مهمترین سرمایه گذاری در کشورها است. گرچه مدارس و مساجد مهم بودند اما تعطیل شدن مدارس و مساجد، وضعیت کشور را بهم نریخت و اتفاق ناگواری رخ نداد اما اگر یک تخت بیمارستانی کمبود داشتیم، همه چیز بهم می ریخت.

وی افزود: همه کارمندان دورکاری رفتند اما نیروهای حوزه سلامت بی وقفه تلاش کردند و نشان دادند که اگر نباشند، محوریت نظام دچار مشکل می شود.
 
 * شیوه مدیریت باید تغییر کند

نمکی گفت: کرونا درس‌های دیگری هم در دوران پساکرونا به ما خواهد آموخت و به جهان می‌آموزد که شیوه مدیریت باید دگرگون شود و عدالت اجتماعی به ویژه عدالت در سلامت با نگاهی متفاوت تر از گذشته در نگاه سیاستگذاران کشور، قوام پیدا کند.

در مراسم تکریم «نمکی» چه گذشت؟/روایت وزیر سابق از روزهای سخت کرونایی+تصاویر

وی ضمن تقدیر از مقام معظم رهبری، روحانیون، رسانه‌ها، مردم، انجمن‌های مردم نهاد، نیروهای مسلح و بسیج، کسبه و همه نهادهایی که در مقابله با کرونا همراهی کردند، افزود: از آنهایی که ما را تنها گذاشتند، جا خالی دادند و ما را سیبل کردند تا خودشان در سایه خنک بنشینند و تماشا کنند، گله داریم اما به خدا سپردیم.

نمکی افزود: در این اوقات قلم به دست گرفته‌ام و روزنگار کرونا را می‌نویسم که مردم بدانند که مرد و نامرد کیست و بفهمند که مسئولیت وزارت بهداشت و مسئولیت دیگران چه بود.
* روایت نمکی از روزهای سخت کرونایی

وزیر سابق بهداشت خاطرنشان کرد: چه کسانی وزارت بهداشت را مجبور کردند که ته رودخانه زحمی و جنازه جمع کند؟ واکسن را چه نهاد یا سازمانی باید وارد می کرد؟ چرا نیاورد؟ کجای دنیا وزیر بهداشت، واکسن وارد می کند؟ از دکتر عین اللهی خواستم که زیربار این فشار نرود بلکه وظیفه وزارت بهداشت، تزریق واکسن و فراهم کردن زیرساخت ها است. نگذارید ناجوانمردانه شما را سیبل کنند. وزارت بهداشت باید طلبکار باشد نه بدهکار

بهرام عین اللهی،وزیر بهداشت نیز در این مراسم اظهار داشت: این جلسه، جلسه تودیع نیست بلکه جلسه تکریم و قدردانی از از خدمات بزرگمردی به نام دکتر سعید نمکی است که در این مدت شجاعانه در مقابل همه مسائل، ایستاد و خدا به او توفیق داد که در ایام مسئولیت، خدمات ارزشمندی را ارائه کند و اجر همه این کارها با خدا است.

در مراسم تکریم «نمکی» چه گذشت؟/روایت وزیر سابق از روزهای سخت کرونایی+تصاویر

 
وی یادآور شد: هر قدر کارها سخت تر باشد، اجرا آنها بیشتر است. در محرم امام حسین(ع) و اهل بیتش ایستادند و کار سختی انجام دادند که در تاریخ ماندگار شد بنابراین هر کار سختی، اجر بیشتری دارد. امروز در پیچ تاریخی قرار داریم که در طول تاریخ کشور ما بی نظیر است.

در مراسم تکریم «نمکی» چه گذشت؟/روایت وزیر سابق از روزهای سخت کرونایی+تصاویر

وزیر بهداشت تاکید کرد: در طول دوران دفاع مقدس، کل تعداد شهدا، حدود 230 هزار شهید بود که اگر به 8 سال تقسیم کنیم سالانه حدود 30 هزار نفر، به شهادت می‌رسیدند اما در طول یک سال و نیم گذشته، حدود 108 هزار نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند که به تمام خانواده‌های آنها تسلیت می گوییم.
 
عین اللهی تصریح کرد: کشور ما در تاریخ خود به ویژه در دوران بعد از انقلاب نشان داده که در مقابل همه چیز می‌تواند مردانه بایستد. تاریخ بعد از انقلاب، نمایان این است. در دوران دفاع مقدس تمام دنیا شرق و غرب علیه ما بودند اما ما هیچ سلاحی به جز بسیجی ها و رزمندگان عاشق نداشتیم و مردم ایران هیچ وقت خسته نخواهند شد.
 
وی افزود: از اول انقلاب تا کنون هیچ روزی بدون دشمن نبوده‌ایم و تحت فشار قرار گرفته‌ایم اما مردم ایران هیچ وقت خسته نمی‌شوند و در مقابل همه مسائل و مشکلات، ایستادگی می‌کنیم. شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گفت بهترین فرصت‌ها در مقابل بهترین تهدیدها هستند و فرصت‌ها را تهدیدها، ایجاد می‌کنند.
 *مهمتربین قشر، قشر سلامت هستند

وزیر بهداشت گفت: وقتی تهدید و بحران کرونا را داشتیم، قشر پزشکی و سلامت ما شکوفا شدند. قبل از بحران کرونا هجمه وحشتناکی علیه جامعه پزشکی بود و از آنها به عنوان افراد سودجو و منفعت طلب یاد می‌شد و متاسفانه خیلی از رسانه‌ها هم با برخی افراد که به تخریب جامعه پزشکی می پرداختند، همراهی می‌کردند اما موفق ترین قشر جامعه ما بعد از انقلاب، گروه سلامت بوده است.
 
عین اللهی افزود: در اوایل انقلاب، تعدادی پزشک خارجی هندی و پاکستانی و بنگلادشی در کشور حضور داشتند و تعدادی از بیماران هم برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌شدند اما موفقیت حوزه سلامت در طول بعد از انقلاب، بی نظیر بوده است و افراد زیادی زحمت کشیدند تا به این جایگاه برسیم.

* شهادت 200 مدافع سلامت

وی یادآور شد: بحران کرونا، چهره واقعی و خدمتگزار جامعه پزشکی و سلامت کشور را نشان داد و امروز بیش از 200 شهید مدافع سلامت تقدیم کشور کرده ایم. دوست بسیار عزیز ما، دکتر زارع رئیس بیمارستان لبافی نژاد بود که جانشین ایشان شدم و امروز هم جایگزین دکتر نمکی شدم که به نوعی شهید زنده است و راه شهدا را ادامه می‌دهد و این پرچم، هیچ وقت بر زمین نخواهد ماند و اگر دلاوری برود، فرد دیگری پرچم نظام سلامت را نگه می دارد.
 
 عین اللهی خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس وقتی رزمندگان حضور داشتند، از اطراف ترکش می‌خوردند اما همیشه نگاه به جلو نبود و هیچ وقت نگاه به کنار و پشت نبود امروز هم اگر کسی خدمتگزار مردم می‌شود، ممکن است ترکش‌هایی بخورد کما اینکه از روز اول تا کنون، بنده نیز ترکش‌هایی خورده‌ام اما مهم نیست چون نگاه ما به جلو است.
 

* نمکی آبروی خود را گذاشت

وی خاطرنشان کرد: تلاش شبانه روزی دکتر نمکی بسیار ارزشمند بود که در راه نظام همه چیز خودش را فدا کرد. مهمترین چیزی که هر فردی دارد، آبرو است و دکتر نمکی، آبروی خودش را در راه نظام و خدمت به مردم در حوزه سلامت گذاشت و این نشان از مردانگی وی است.

وی اضافه کرد: ما فرزندان صادق رهبریم و پاسدار خون شهدا هستیم و نگاه ما همواره به جلو است و در این راه نیاز به زنان و مردان بزرگی داریم که این حرکت را به پیش ببرند.
 

 *در منطقه حرف اول را می‌زنیم

وزیر بهداشت گفت: با تلاش دانشمندان، اساتید و همه فعالان و کارکنان حوزه سلامت، امروز به جایگاه نخست منطقه رسیده‌ایم و از نظر داشته‌ها که مهمترین داشته و سرمایه نیروی انسانی است، حرف اول منطقه را می‌زنیم. اگر تجهیزات و امکانات کمی داریم اما افتخار ما به نیروی انسانی متعهد، متدین و دانشمند در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی است.
 

 * نمکی مثل الماس در خشید

 عین اللهی یادآور شد: میدان مقابله با کرونا امروز میدان امتحان ما است. امروز شاهد گریه‌های خانواده‌هایی هستیم که هر روز تعدادی از آنها عزادار می‌شوند و امروز در کل وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، مردان و زنان عملگرا و داخل میدان لازم داریم. امروز وزارت بهداشت عرصه جهاد فی سبیل الله است. اگر قرار بود همه چیز آرام باشد، دکتر نمکی همانند یک الماس در این عرصه کرونا، نمی‌درخشید.  

*مقابل حاشیه‌ها و ترکش‌ها ایستاده‌ام

وی گفت: در مدت مسئولیت در وزارت بهداشت، ایستاده‌ایم و به هیچ وجه در مقابل حاشیه‌ها و ترکش‌ها در فضای مجازی و حقیقی، کوتاه نخواهیم آمد و نا امید نخواهیم شد و مردانه خواهیم ایستاد تا به فضل الهی، مشکل کرونا در کشور برطرف شود.
 
وزیر بهداشت یادآور شد: آنهایی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند به آن دوران افتخار می‌کنند و آنهایی که نبودند حسرت می‌خورند و در آینده، آنهایی که در مقابله با کرونا حضور داشته باشند، به این حضور افتخار می‌کنند.

اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار ماست

عین اللهی  تاکید کرد: امروز با توجه به همه تحریم‌ها و مشکلاتی که داریم، اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خودمان قرار می‌دهیم و مهم است که به تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه عرصه کمک کنیم.

 طاهر موهبتی، معاون حقوقی وامور مجلس وزیر بهداشت در این مراسم اظهار داشت: بالاترین ارزش و اجر خدمتگزاری مربوط به حوزه سلامت است و حقوق شهروندی و محرومین در بالاترین سطحش در حوزه سلامت، رعایت می شود.
 

در مراسم تکریم «نمکی» چه گذشت؟/روایت وزیر سابق از روزهای سخت کرونایی+تصاویر

وی افزود: اگر جان یک انسان را نجات دادی همانا جان بشریت را نجات داده‌اید و این ارزش حوزه سلامت را نشان می‌دهد. شهادت می‌دهم که در حوزه سلامت، دلسوزی دکتر نمکی و خدمت به مردم و محرومین، زبانزد است.
 
معاون حقوقی، مجلس و امور استانهای وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: زیبایی و ارزش حوزه سلامت به این است که برای خدمت رسانی در این حوزه، هیچ تفاوتی بین زن و مرد، رنگ پوست انسانها، سن و اعتقادات و دین آنها وجود ندارد. کسانی که در حوزه سلامت خدمت می کنند، انتخاب شده اند.
 
 موهبتی گفت: امروز اخلاق در کشور ما فراموش شده است. متاسفانه علیرغم اینکه در ابتدای انقلاب به راحتی دروغ نمی‌گفتیم، غیبت نمی‌کردیم، تهمت نمی زدیم، آبروی کسی را نمی‌بردیم و آسمانی بودیم اما امروز خیلی فاصله گرفته‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =