رییسی

پیام خانواده- رئیس جمهور در گفت وگبا صدر اعظم اتریش تاکید کرد که گروه‌های مختلف افغانستانی در تعامل با هم از فرصت خروج آمریکایی‌ها برای ایجاد یک الگوی حکمرانی فراگیر بهره بگیرند.

به گزارش پیام خانواده، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، ظهر امروز دوشنبه در گفتگوی تلفنی "سباستین کورتس" صدراعظم اتریش با وی، با اشاره به سابقه ۵۰۰ ساله روابط دوستانه و سازنده دو کشور گفت: این سابقه طولانی، سرمایه ارزشمندی برای آینده روابط است.

رئیس جمهور با بیان اینکه با وجود اراده و انتفاع از تعاملات اقتصادی، کاهش مبادلات تجاری دو کشور مبنا و توجیه منطقی ندارد، اظهار داشت: باید حافظ منافع دو کشور باشیم و اجازه ندهیم بدخواهان با ترفندهای مختلف بر این روابط تاثیر بگذارند.

رئیسی در ادامه این گفتگو با اشاره به سوال صدراعظم اتریش درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات اخیر افغانستان تصریح کرد: اگر به تاریخ معاصر افغانستان دقت کنیم، می‌بینیم از وقتی آمریکایی‌ها دخالت در امور این کشور را آغاز کردند، افغانستان یک روز خوش ندیده است.

وی افزود: معتقدیم جریان‌های مختلف افغانستانی باید خروج آمریکا را به مثابه یک نقطه عطف در نظر گرفته و در تعامل با یکدیگر به یک الگوی حکمرانی مورد قبول عموم مردم دست یابند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران تاکنون با وجود تحریم‌های ظالمانه، همه هزینه‌های مادی و معنوی مهاجران افغانستانی را متقبل شده است، گفت: تلاش جمهوری اسلامی ایران در جهت استقرار صلح و امنیت در افغانستان همواره و بی‌وقفه تداوم داشته و آماده هستیم با همه دولت‌هایی که برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان احساس مسئولیت می‌کنند، همکاری کنیم.

رئیسی با اشاره به شیوع سویه جهش یافته ویروس کرونا اظهار داشت: از همکاری با اتریش در زمینه تامین واکسن کرونا استقبال کرده و آمادگی داریم در امور تحقیقاتی مشترک مربوط به واکسن فعالیت نمائیم.

"سباستین کورتس" صدراعظم اتریش نیز در این گفتگوی تلفنی با اظهار امیدواری نسبت به تداوم و گسترش روابط دوجانبه دوستانه و سازنده در عرصه‌های مختلف با کشورمان اظهار داشت: امیدواریم دولت جدید ایران در ایجاد شکوفایی اقتصادی و اجتماعی برای مردم این کشور بیش از پیش موفق باشد و در عرصه بین‌المللی نیز مذاکرات اتمی دولت ایران با کشورهای طرف مذاکره هر چه سریع‌تر آغاز شده و با موفقیت به پایان برسد.

صدراعظم اتریش با ابراز نگرانی از تحولات اخیر افغانستان از مهمان‌نوازی صمیمانه دولت و ملت ایران از مهاجران افغانستانی تشکر و قدردانی کرد.

کورتس با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این گفتگوها، از دعوت دکتر رئیسی برای سفر وی به تهران تشکر کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =