خانواده

پیام خانواده- بخش اعظم مشکلات زناشویی در دوره همه گیری کرونا و دورکاری افراد، عدم کنترل خشم و استرس ها و ارتباط ناصحیح بین زوجین با یکدیگر است.

به گزارش پیام خانواده طبق آمارهای رسیده از سازمان بهزیستی کشور و دیگر نهادهای مرتبط، میزان تعارضات زناشویی و ناسازگاری های والدین و فرزندان در طول دوران کرونا و قرنطینه خانگی بیش از پیش شده و البته این مسئله ای است که در کل دنیا رخ داده و ایران هم از آن مصون نمانده است.

طبق آمار اداره کل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور ، تماس های زوجین دارای اختلافات زناشویی با تلفن صدای مشاور بیش از 300 درصد در این دوران بوده است. خیلی از این زوجین گله می کنند که به دلیل بیشتر کنار هم بودن همسران، قرنطینه و دورکاری کارمندان و کاهش ساعات کاری و همینطور منع تردد شبانه این اختلافات بیشتر شده و مشاجرات زوجین نیز زمینه مشکلات را افزایش داده است.

بخش اعظم این مشکلات به همان ارتباط بیشتر زوجین با یکدیگر و عدم کنترل خشم و استرس ها باز می گردد. افرادی که تا به حال ساعات اندکی در کنارهم بودند اما الان بیشتر زمانشان را با هم می گذرانند و این امر به خاطر عدم مدیریت اختلافات و استرس ها است. حال که شرایط باعث شده شاهد موج های بیشتری از کرونا در کشور باشیم می بایست مدیریت اختلافات زناشویی را بیاموزیم. رسانه ها، شبکه های مختلف و صفحات آموزشی و مجازی و همینطور موسسات روانشناسی در این زمینه می بایست فعالیت کرده و تولیدات بیشتری داشته باشند.

کرونا و اختلافات زناشویی/ چگونه در قرنطینه هوای یکدیگر را داشته باشیم؟

1-تعیین حریم خصوصی بین زوجین

با هم بودن های بیشتر زوجین در منزل ، حاشیه هایی هم دارد از جمله اینکه ممکن است به گفته خانم ها، آقایون بیشتر در مسائل خانه داری دخالت کنند یا اینکه سلیقه شخصی به خرج دهند و هم اینکه حریم خصوصی زن و مرد در منزل کمتر شود و کنکاش و تجسس در امور شغلی به واسطه دورکاری بیشتر شود.

بهتر است زن و شوهرها در این دوران سعی کنند با هم خوش رفتار باشند ، از بدزبانی و طعنه بپرهیزند و به سلایق یکدیگر احترام بگذارند . چه ایرادی دارد اگر گاهی هم آقایان در آشپزی و مسائل خانه داری دخالت کنند و کارهایی از این دست انجام دهند که سرشان گرم شود یا خانم ها درباره مسائل شغلی همسرشان سوال بپرسند و بخواهند، بیشتر بدانند.

داشتن حریم خصوصی یکی از مسائلی است که هر زوجی باید بدان توجه کنند چرا که در صورت رعایت نکردن آن مشکلات خانوادگی بیشتر می شود. بهتر است یک زمان هایی هر یک از زوجین در اتاق خود تنها باشند یا به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهند و از این طریق استقلالشان را حفظ کنند.

کرونا و اختلافات زناشویی/ چگونه در قرنطینه هوای یکدیگر را داشته باشیم؟

2-هیجانات منفی خود را کنترل کنید

به واسطه شیوع کرونا و در خانه مانی های بیشتر و همینطور مشکلات دورکاری هر زوجینی ممکن است دچار خشم و هیجانات منفی بیشتر یا استرس های نهان شود، باید با افزایش تاب آوری سعی کنیم، هیجانات منفی را بهتر شناخته و در راستای کاهش مشکلات خانواده کاهش دهیم.

تعطیلی مدارس و تابستان و کاهش رفت و آمدها گاه باعث می شود که حضور بچه ها هم در منزل کلافه کننده شود و به یکی از چالش های زوجین تبدیل شود. بهتر است بی حوصلگی و کم حوصلگی هایمان را کم کنیم و در راستای رخوت زدایی و تحرک بیشتر اعضای خانواده تلاش کنیم از این طریق خود زوجین هم استرس هایشان کمتر شده و رفتارهای بهتری با همدیگر خواهند داشت.

زمان هایی برای بازی و تفریح اعضای خانواده مثل راه اندازی سرگرمی های مهیج و پرتحرک در خانه، حیاط یا پشت بام فراهم کنید تا ازین طریق انرژی بچه ها تخلیه شود.

3-در رعایت ابتلا به کرونا یکدیگر را کمک کنید

در این دوران از خیلی زوجین می شنویم یکی از آنها کمتر رعایت کرده و باعث استرس و ناراحتی بقیه اعضا و تنش شان می شود، بهتر است آقایان و خانم ها با هم همراه باشند و سهل انگاری باعث نشود که دیگران هم دچار فوبیا و ترس از کرونا باشند، یا اگر یکی از اعضا دچار کرونا شد ، سایرین با او خوش رفتاری کرده و در قرنطینه همراهش باشند البته نه به این معنا که در کنارش قرار بگیرند بلکه محیط ارامش او را جدا کرده و استرس ها را از محیط خانواده بزدایند.

مراجعه به سایت های معتبر در فضای مجازی می تواند در ایجاد انعطاف پذیری دربرابر بیماری، مدیریت استرس و تاب آوری اعضای خانواده موثر باشد.

کرونا و اختلافات زناشویی/ چگونه در قرنطینه هوای یکدیگر را داشته باشیم؟

4-عادت های سالم را در زندگی تقویت کنید

دوران کرونا و قرنطینه فرصت خوبی است که زوجین عادت های سالم خود چون تغذیه سالم، استراحت کافی و ورزش ، ترک مصرف دخانیات را تمرین کنند در کنار اینها نحوه صحبت صحیح، محترمانه و صمیمانه با همسر خیلی مهم است. اگر درخواستی دارید از روش صحیح و همینطور با لحن مناسب داشته باشید تا مورد توجه همسرتان قرار بگیرد.

گفت وگوی صمیمانه و تسکین بخش زوجین به دور از دغدغه های خارج از منزل ، بیماری و مشکلات در کنار هم باعث می شو که آرامش در خانه طنین انداز شود. بهتر است دغدغه ها را پشت درب بگذارید و به خانواده لبخند بزنید، برای تقویت رابطه زناشویی به همدیگر احترام بگذارید، فکر نکنید چون سالهاست با هم هستید و هم را دوست دارید دیگر نیازی به کلمات محترمانه، صمیمانه ، عاشقانه، تهیه کادو و توجه به سالگردها و تولدها ندارید.

اگر مشکلی در روابطتان ایجاد شده، بهتر است با ملایمت آن را حل کنید تا قوزی بالای قوز کرونا و دیگر بحران ها ایجاد نشود. اگر یکی از اعضای خانواده دچار کرونا شده بهتر است دنبال مقصر کردن همدیگر نباشید و بگوید تو فلان کردی که حال دچار شدی و ممکن است ما را هم بیمار کنی! بنابراین همدیگر را سرزنش نکنید، با آرامش سعی کنید از فرد بیمار فاصله گرفته و خودمراقبتی را انجام دهید.

اگر در شرایط قرنطینه و دورکاری در منزل هستید و برخی مسائل در ارتباط با همسر اذیتتان می کند، بهتر است خواسته هایتان را روشن بگویید، از پنهان کردن احساساتتان بپرهیزید. برای گوش دادن به صحبت های همسر نگویید الان زمان ندارید، بهتر است صبر کنید، حالتان که بهتر شد به حرف های هم گوش دهید و با چهره گشاده و باز و تماس چشمی دل به هم بدهید.

5-مراقب الگوهای نادرست ارتباطی باشید

برخی مسائل مخرب مثل احساسات منفی، گله و شکایت، تهدید، بی حرمتی، بددهنی و برچسب زدن ، الگوهای نادرست ارتباطی هستند. مراقب این الگوها باشید تا در خانه ، همسر و خودتان را دچار مشکل نکند. مسائل جزئی زناشویی گاه می تواند عامل اختلافات و سوتفاهم هایی شود که در نهایت مشکلات را زیاد میکند.

بهتر است برای حل هر مشکل ابتدا زمان مناسبی برای صحبت درباره آن انتخاب کنید، مشکل را دقیق تعریف کنید، راه حل های مختلف را برای حل بحران ها در نظر بگیرید و بهترین راه حل را انتخاب کنید. 

به طور مثال به همسرتان بگویید برای اینکه استرس نداشته باشید و گرفتار کرونا نشوید، چه کارهایی باید انجام دهید که رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین آنها است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =