خانوتده

پیام خانواده- یکی از دغدغه های خانواده ها در این ایام همه گیری کرونا این است که چطور با رسانه ای که دائما اضطرابشان را زیاد می کند، برخورد کنند و آیا اصلا می بایست در فضای مجازی حضور داشته باشند یا کلا از آن دل بکنند؟

به گزارش پیام خانواده مدت زیادی از شیوع ویروس کرونا در دنیا و ایران می گذرد و حال مردم ایران دست به یقه با موج پنجم کرونا هستند، با وجود اینکه خیلی توصیه ها در رسانه ها و از سوی اساتید، ویروس شناسان و مسئولان ستاد کرونا و وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری، درمان و مقابله با این ویروس صورت گرفته، اما هنوز هم مردم در زمینه کرونای دلتا که حال دنیا را فرا گرفته، اطلاعات ناقص و نادرستی را دریافت می کنند.

پس چطور است با وجود این همه رسانه و فضای مجازی ، مردم باز هم سردرگریبان هستند و مدام از این کانال به آن کانال و از این سایت به آن سایت برای دریافت اخبار مراجعه می کنند و در نهایت هم برای گرفتن توصیه ها دل دل کرده و دچار تردید هستند. یکی می گوید فلان مواد مغذی برای کرونا خوب است و دیگری می گوید که اتفاقا اینها خوب نیستند یا فلان دارو توصیه شده و دو مرتبه در اخبار تلویزیون اعلام می شود که این دارو اصلا بی تأثیر است! 

واقعیت این است که رسانه هم گاهی ترس های ما را بیشتر می کند، توصیه های اشتباه به ما می دهد و هزینه های زیادی را بر ما متحمل کرده و باعث می شود که از توصیه های واقعی و عملی به کنار باشیم. هر روز از صبح که چشم باز می کنیم در فضای مجازی از اخبار مرگ و میر کرونا گرفته تا فیلم های غسالخانه ها و توصیه های بهداشتی و رعایت پروتکل ها بگیر تا اطلاعات دیگر برای پیشگیری و درمان می بینیم و می شنویم اما چطور باید با اینها برخورد کنیم؟ آیا باید به همه این اطلاعات سر زده و به آنها عمل کنیم یا اینکه طور دیگری با رسانه و فضای مجازی برخورد کنیم.

رسانه و مراقبت از خانواده در برابر اضطراب کرونا/چطور از خانواده در برابر فضای مجازی مراقبت کنیم؟

اول از همه باید بدانیم که آیا بین فضای مجازی و رسانه تفاوتی وجود دارد یا خیر. در حال حاضر خیلی از مهندسان رسانه معتقد هستند که با پیشرفت فضای مجازی و تغییرات حاصل از رسانه ، هر دو اینها با هم یکی شده اند منتها شدت و ضعف آنها با هم متفاوت است به این معنی که تأثیر حاصل از فضای مجازی بر افراد خیلی بیش از رسانه است.

اما در ارتباط با اینکه چطور باید با رسانه و فضای مجازی در این دوره برخورد کرده که خود و خانواده دچار آسیب نشوند باید چند نکته را مطرح کرد:

اول: یک منبع برای دریافت اطلاعات خود انتخاب کنید

پای صحبت اعضای خانواده که هر روز بنشینید یا فضای مجازی و اطلاعات منتقل شده آنها را بررسی کنید، متوجه می شوید که اطلاعات از منابع مختلف دریافت می شود و مدام دست به دست می چرخد بدون اینکه کسی بررسی کند یا بداند اینها صحبت دارند یا خیر. در چنین مواردی تنها اضطراب اعضای خانواده در زمینه کرونا بیشتر می شود. 

بنابراین بهترین حالت این است که یکی از اعضای خانواده که در زمینه رسانه سواد و اطلاعات بیشتری دارد برای بقیه اعضا هم در این زمینه اطلاع رسانی کند و مثلا بگوید که اخبار کرونا را از این پس تنها مثلا از شبکه شش سیما یا سایت وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا دریافت کنیم و دیگر به اطلاعات مربوط به فضای مجازی بی توجه باشیم و تلاش نکنیم تا هر اطلاعاتی را برای دیگران هم ارسال کنیم که مایه اضطراب و استرس دیگران هم بشود.

رسانه و مراقبت از خانواده در برابر اضطراب کرونا/چطور از خانواده در برابر فضای مجازی مراقبت کنیم؟

دوم: دفعات چک کردن اخبار را محدود کنید

خیلی از زنان خانه دار و بچه ها این روزها معترض هستند که مثلا پدران یا همسران در خانه مدام شبکه تلویزیون یا رادیو و حتی گوشی های همراهشان را روی اخبار شبکه های مختلف داخلی و خارجی تنظیم کرده اند. 

راهکار درست برای اضطراب کمتر اعضای خانواده این است که گوش دادن به اخبار را مثلا به دو بار در روز محدود کنید در این صورت هم از اطلاعات غافل نمی شوید و هم اینکه اضطرابتان افزایش پیدا نمی کند و با دیگر اعضای خانه هم درگیر نمی شوید چرا که بهرحال دیگر اعضا هم تمایل دارند که از تلویزیون استفاده کنند و یا ساعتی را در آرامش بدون اضطراب ناشی از بیماری بگذرانند.

نکته مهمتر در این زمینه هم این است که قبل از خواب اخبار را چک نکنید چرا که باعث افزایش کورتیزول و هورمون اضطراب و استرس می شود. بهتر است قبل از خواب کتاب بخوانید یا موسیقی آرامش بخش  گوش دهید.

سوم: اخبار رسانه ها را با هم مقایسه کنید و هر خبری را برای هر کسی نفرستید

بهتر است اگر از چند منبع برای دریافت اطلاعات و اخبار استفاده می کنید، آنها را با هم مقایسه کنید یعنی اگر امروز اطلاعاتی دریافت کردید آن را با اخبار قبلی و منابع معتبر مقایسه کنید، به بچه ها هم بیاموزید که هر خبری را به راحتی قبول نکنند و تحت تأثیر قرار نگیرند.

حتی آموزش دهید که قبل از فرستادن اخبار به دیگران از صحت آن مطمئن شوند چرا که بعضی افراد نسبت به اخبار حساس تر هستند و برای این افراد نباید به طور مکرر خبر فرستاد چرا که دچار اختلالات اضطرابی یا مشکلات دیگر می شوند.

رسانه و مراقبت از خانواده در برابر اضطراب کرونا/چطور از خانواده در برابر فضای مجازی مراقبت کنیم؟

چهارم: در منزل تنها درباره کرونا و بیماری صحبت نکنید

بعضی اعضای خانواده که هر شب دور هم جمع می شوند فقط اخبار منفی و مرگ و میر و بیماری و مشکلات جامعه به یادشان می آید و در نهایت هم با حال خراب و روحیه افسرده برای خواب می روند، بهتر است در منزل و با اعضای خانواده مکالماتتان را به کرونا و بیماری محدود نکنید، بیشتر درباره مسائل روزمره و احساسات خود صحبت کرده و حال هم را بهتر کنید.

در نهایت اینکه به یاد داشته باشید که بیماری عفونی ممکن است انگ داشته باشد و باعث شود که بیماران و خانواده ایشان مورد تبعیض و ظلم قرار بگیرند، هر چند که الان دیگر نسبت به سال گذشته شرایط انگ این بیماری کمتر شده چرا که افراد بیشتری بدان مبتلا شده اند. پس مراقب باشید که اخباری منتشر نکنید که باعث محروم شدن آنها از حقوقشان شود.

امروزه همه ما یک رسانه هستیم و در انتشار صادقانه اخبار باید دقت کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =