کرونا در قم

پیام خانواده - تحقیقات علمی نشان می دهد وقتی یک اتفاق یا حتی یک بحران به مدت طولانی تکرار می شود، باعث عادی شدن آن در ذهن می شود و ذهن انسان آن مسئله را امر مسلم و نرمال فرض می کند، درگیری مردم با ویروس کرونا هم این روزها به همین شرایط رسیده است و باعث عادی شدن رعایت پروتکل ها شده است.

پیام خانواده - ماه های اولی که درگیر شیوع ویروس کرونا شدیم، شاید تصور نمی کردیم که این میهمان ناخوانده و مشکل آفرین بشری کمتر از دو سال زندگی بشریت را درگیر خود کند ، کرونا یا همان کووید 19 برای ما ارمغان هایی چون مرگ و میر، درگیری خانواده هایمان با ویروس، قرنطینه خانگی، تغییر عادت ها و ترس از رعایت نکردن بهداشت را به همراه داشت.

خیلی از مردم این روزها دیگر از رعایت پروتکل ها خسته شده اند و حق هم دارند چرا که تکرار و عادت شدن یک مسئله در ذهن آن را عادی جلوه می دهد حتی اگر مرگ و میر مردمی باشد که روزانه از رسانه ها آنها را شاهد هستیم این خیلی دردناک است که بدانیم مرگ و میر اطرافیان، غریبه  آشنا برایمان عادی شده باشد و حتی ممکن است خیلی راحت خودمان هم با یک کرونای دلتا پایمان به بیمارستان و وخامت اوضاع کشیده شود، اما این اتفاق متاسفانه افتاده است.

شاید لازم باشد باز هم در میانه موج پنجم کرونا در ایران و تزریق واکسن کج و دار و مریض به گروه های سنی بالا و گروه های خاص یک بار دیگر پروتکل های بهداشتی و حضور در اجتماع و عروسی ها و میهمانی ها را مرور کنیم.

با خیلی ها که این روزها صحبت می کنیم، می شنویم که در میهمانی ها و عروسی ها شرکت می کنند، یک عده می گویند واکسن تزریق کرده اند و یک عده هم می گویند که رعایت می کنیم و به دیگران نزدیک نمی شویم در حالیکه در محافل عمومی چنین امکانی نیست وسرعت و فاصله انتقال دلتا کرونا خیلی بیش از هر چیزی است که تصورش هم برایمان امکان پذیر باشد.

پرهیز از حضور در اجتماع و مراسم های عزا و عروسی

پس از گذشت کمتر از دو سال خیلی از کسانی که عقد و نامزد کرده و منتظر تمام شدن کرونا بوده اند، محافل عروسی شان را به پا می کنند و زمانی هم که با انتقاد برخی اطرافیان روبه رو می شوند، می گویند تعداد کم دعوت کرده ایم یا در فضای باز مراسم را برگزار می کنیم درحالیکه همین ارتباط افراد با هم ، صحبت کردن ها و غذا خوردن از نزدیک با هم خیلی از خانواده ها را در این ایام داغدار کرده و سندش نیز در اخبار این روزها وجود دارد.

بهتر است یک بار دیگر هم به دوران ابتدایی کرونا باز گردیم زمانی که همه پروتکل ها را سعی کردیم رعایت کنیم، در میهمانی ها و عروسی ها شرکت نکردیم، هشتک نه به میهمانی و مراسم عید و عروسی و عقد و عزا زدیم، اما اکنون آنها را فراموش کردیم و دو مرتبه به دوران اوج کرونا بازگشتیم.

از مبارزه علیه کرونا خسته نشویم/ رعایت دقیق پروتکل‌ها و کمک به کادر درمان

بهتر است عقد و عروسی هایمان را در این دوران عقب انداخته یا اینکه بدون مراسم و با کمترین تشریفات و تنها با حضور نزدیکان مراسممان را برگزار کنیم تا زمانی که این شرایط از بین برود، با حضور همه اقوام و فامیل مراسم برگزار کنیم.

در خیلی از شهرهای مختلف دیده می شود که مردم بدون رعایت پروتکل ها در مراسم عزای فرد فوت شده کرونایی شرکت می کنند، حتی در حالیکه خودشان هم ممکن است ناقل باشند یا اینکه با ویروس درگیر باشند، بهتر است در این شرایط به تسلیت در فضای مجازی بازگردیم مثل زمان ابتدایی کرونا که کسی به جز خانواده نزدیک در مراسم شرکت نمی کرد. درست است که این شرایط دردآور است اما بهتر است ابتلای دیگر افراد سالم به کووید 19 است.

پس از همین امروز مراسم ها در اجتماعات را تحریم کنیم.

از مبارزه علیه کرونا خسته نشویم/ رعایت دقیق پروتکل‌ها و کمک به کادر درمان

توصیه به دورکاری

خیلی از مردم در این شرایط امکان دورکاری شان وجود ندارد ، مثل مغازه دارها یا افرادی که در اداره جات شیفت هستند، اما خیلی ها هم می توانند در منازلشان دورکار باشند و فعالیتشان را از راه دور انجام دهند اما باز هم با این ترافیک و شلوغی متروها و دیگر وسایل عمومی به محل کارهایشان میروند. بهتر است این عده هم در کارشان تجدید نظر کنند و مدتی برای خوابیدن موج کرونا اهتمام داشته باشند.

پرهیز از سفرهای غیر ضرور

در همین ایام که این همه ستاد مقابله با کرونا فریاد می زند که در شهرهای شمالی و دیگر شهرها کرونا بیداد می کند اما باز هم یک عده تا تعطیلی می شود، یا آخر هفته ها و حتی تعطیلات به خاطر کرونا بار سفر می بندند و مسافرت می روند و استدلالشان هم این است که خانه دارند، ویلا دارند یا اینکه خودشان را در خانه قرنطینه می کنند درحالیکه چنین چیزی اصلا امکان پذیر نیست و سندش نیز عکس هایی است که مردم از سفرها و تفریحات‌شان به اشتراک می گذارند.

اگر می خواهیم ویروس را شکست دهیم و دو مرتبه به قرنطینه کامل شهرها و کشورمان باز نگردیم، باید به محدودیت ها، پروتکل ها و اصول قرنطینه دو مرتبه باز گردیم و رعایت اصول بهداشتی را یک بار دیگر شروع کنیم چرا که ضامن سلامتی و زندگی خود ما و شهروندانمان است. قرنطینه چه اگر کرونا گرفته باشیم و چه نگرفته باشیم، شرایط سختی است اما باعث می شود این ویروس به دیگران سرایت نکند. برای یک فرد کرونایی قرنطینه 14 روزه یک الزام است حال چه در بیمارستان و چه در منزل باشد چرا که بدون قرنطینه حدود 400 نفر را می تواند مبتلا کند، چه اینکه ممکن است در دلتا کرونا این میزان بیشتر و با سرعت شگفت انگیزی هم همراه باشد.

پس بهترین حالت این است که مدتی دیگر هم در منازلمان بنشینیم ، خود را با سرگرمی های خانوادگی در منزل سرگرم کنیم و به سفر نرویم چرا که امکان دارد خودمان هم پدر و مادر پیر در منزل داشته باشیم یا اعضای خانواده مان بیماری خاص داشته باشند و از این سفرها گرفتار ویروس شوند.

از مبارزه علیه کرونا خسته نشویم/ رعایت دقیق پروتکل‌ها و کمک به کادر درمان

رعایت اصول بهداشتی در قرنطینه

بهتر است اگر ناقل هستیم یا دچار ویروس شدیم همه اصول را به خوبی در منازل رعایت کنیم ،فرد مبتلا در خانه نباید با دیگران ارتباط داشته باشد نه اینکه برخی افراد بدون رعایت پروتکل ها و فاصله اجتماعی با او در ارتباط باشند یا با هم سر یک سفره بنشینند و حتی در خیابان با هم قدم بزنند. عده ای هم هستند که می گویند ما ماسک زده ایم و دیگر از هم نمی گیریم، درحالیکه این تفکر اشتباهی است.

برای جلوگیری از ابتلای همسر و فرزندانتان بهتر است بیست روز در قرنطینه و در منزل باشید تا این ویروس از شما دور شود و به دیگران سرایت نکند بنابراین بی خیالی تنها عده بیشتری را درگیر ویروس می کند کمااینکه این اتفاق هم خیلی جاها افتاده است.

همچنان ماسک بزنیم!

خیلی از افراد در جامعه تردد می کنند اما ناقل بدون علامت هستند، ماسک زدن نباید فراموشمان شود خیلی از افراد هنوز در جامعه فلسفه ماسک را به مسخره می گیرند و تصور می کنند که انتقال از دهان صورت نمی گیرد.  بهتر است قرنطینه، سفر نرفتن و ماسک زدن و رعایت پروتکل ها را تا زمان قطع این زنجیره ادامه دهیم.

از مبارزه علیه کرونا خسته نشویم/ رعایت دقیق پروتکل‌ها و کمک به کادر درمان

واکسن زده باشیم یا نه همچنان باید پروتکل‌ها را جدی بگیریم!

برخی تلقی اشتباهی از واکسن دارند که اگر واکسن زده اند دیگر مبتلا به ویروس نمی شوند درحالیکه چند نقض این تلقی وجود دارد نخست اینکه هر یک این واکسن ها تنها درصدی جلوی ابتلا را می گیرد و حتی برخی اصلا جلوی ابتلا را نمی گیرد و تنها باعث می شود اگر درگیر شوید، کمتر اذیت شده یا دچار مرگ و میر افراد نشوند بنابراین امکان ناقل بودن برای افراد واکسن زده هم وجود دارد و بهتر است علاوه بر واکسن، پروتکل ها را رعایت کنید. مبتلایان به کرونا و همه مردم باید دانش خود را از این ویروس بالا ببرند و بدانند که جهش این ویروس در هر موج ممکن است امکان اثرگذاری واکسن را کاهش دهد بنابراین توصیه های پزشکان را جدی بگیرید

ذهنتان را تقویت کنید

در این ایام برای جلوگیری از فشارهای روانی بیشتر ، روزانه پانزده دقیقه می توانید تمرکز کرده و روی نفستان کار کنید ، دم و بازدم های عمیق بدون فکرهای دیگر می تواند شما را از افکار نامعلوم و استرس زا دور کنید. بهتر است نگران آینده نامعلوم نباشید و آینده را رها کنید تا فکر و ذهتان آزاد باشد.

برنامه منظم زندگی تان را داشته باشید

در ایام قرنطینه بهتر است به جای ترک خیلی عادت ها مثل ورزش  کردن و پیاده روی، در اطراف منزلمان زمان های خلوت پیاده روی کنیم یا اینکه در منزل وروزش کنیم، تغذیه مناسب و ارتباط با دوستان به صورت مجازی هم نباید ترک شود.

رعایت پروتکل ها در ایام محرم

ایام عزاداری سید و سالار شهدا نزدیک است اما باید بدانیم همچون سالهای گذشته نباید ایستگاه های صلواتی دایر کنیم، در اجتماعات زیاد و تجمعات شرکت نکنید و تنها با رعایت ماسک و پروتکل ها  فاصله گذاری اجتماعی در فضاهای باز و با تهویه عزاداری کنید.

در نهایت این نکته را باید توجه کنیم که رعایت پروتکل ها به معنای از بین رفتن کرونا و محدودیت ها نیست بهتر است تا پایان این بیماری و از بین رفتنش همه موارد را رعایت کنیم تا زنجیره این ویروس بالکل از بین برود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =