نوزاد

پیام خانواده - ناباروری و مشکلات ناشی از آن یکی از مواردی است که اگر تمهیدات لازم برای درمان آن انجام شود می‌تواند به رشد جمعیت کشور و نشاط هرچه بیشتر خانواده ایرانی کمک کند، دکتر کتایون حیدری متخصص زنان و زایمان در این باره توضیح می‌دهد

پژوهشگران جمعیت معتقدند که رشد جمعیت در ایران به زودی منفی می‌شود و کشور از نظر سنی، پیر خواهد شد. وقوع این اتفاق برای ایران، زنگ خطری جدی در حوزۀ مدیریت استراتژیک است. رشد منفی جمعیت تبعات زیادی را متوجۀ کشور خواهد کرد، کمبود نیروی کار، تقلیل بنیۀ دفاعی کشور، کاهش افراد متخصص و مواردی از این قبیل که هریک به تنهایی خطری بزرگ برای کشور محسوب می‌شوند

امروز سیاست‌های کلان کشور بر مبنای تشویق مردم به فرزند آوری برنامه‌ریزی شده است تا بتوان مقابل خطرات بالقوۀ کاهش و پیری جمعیت ایستادگی کرد. جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی برای تبیین مسئلۀ «جمعیت» با همکاری رسانه‌های رسمی کشور و با مشارکت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، بنیاد ملی خانواده، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، مؤسسه اندیشه مسطور، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، قرارگاه جمعیت، سازمان بسیج جامعه زنان موضوع نشست‌های تخصصی خود را به مسئلۀ جمعیت اختصاص داد. برهمین اساس سرکار خانم «دکترکتایون حیدری»،متخصص زنان و زایمان در خلال 321 نشست تخصصی کارشناسی جبهۀ دربارۀ اصلی ترین «عوامل مؤثر بر ناباروری» در کشور عنوان کرد؛

غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند، باعث رشد ناباروری می‌شوند

مصرف غذاهایی مانند کنسروها و فست فودها که حاوی مقادیر زیادی مواد نگهدارنده هستند، سبب افزایش خطر ناباروری در جوانان می‌شود. برگزیدن سبک زندگی صحیح و استفاده از رژیم غذایی سالم، رابطۀ مستقیمی با کاهش خطر ناباروری دارند.کم هزینه بودن و سادگی از ویژگی‌های برجستۀ این روش هستند.

مصرف دخانیات آثار مخربی بر قدرت باروری انسان دارند

وی ادامه داد:  استفاده از دخانیات اثر مخربی بر توانایی زوجین در فرزندآوری دارد. استفاده از تنباکو به هر شکلی و مصرف بی‌رویۀ کافئین نیز آثار سوئی بر قدرت باروری زن و مرد خواهد داشت. این معضل قابل پیشگیری است. امکان دارد با اغماض این گذاره را بپذیریم که تغییر سن ازدواج، نیاز به فعالیت‌های فرهنگی گسترده دارد اما مراعات مواردی از این دست و پرهیز از دخانیات و ... امری است که دختران و پسران ما می‌توانند به سادگی رعایت کنند.

یازده درصد از موارد ناباروری به سنین بعد از  34 سالگی مربوط می‌شود

این متخصص زنان گفت:  حدود 11 درصد از جمعیت نابارور ایران، بیش از 34 سال دارند که قابل چشم‌پوشی نیست. گاهی دختران ما 35 ساله دارند و صرفاً خود را درگیر درس و دانشگاه کرده‌اند، آن‌ها باور ندارند که در حال از دست دادن یک فرصت طلایی هستند. این دیدگاه باید با فعالیت فرهنگی اصلاح شود.

زمان مناسب، رکن اصلی تصمیم گیری است

حیدری گفت: درک جامعه از این مسئله باید با استفاده از ظرفیت فرهنگی اصلاح شود. متأسفانه جوانان کشور ما، امروز به ایده‌آل‌هایی می‌پردازند که مشخص نیست تا چه حد به آرامش فکری آن‌ها کمک خواهد کرد!  بنده به عنوان یک پزشک متخصص به بیماران توصیه می کنم که برای این مسئله به دنبال راهکار باشند.تحصیلات دانشگاهی مطلوب است اما فارغ‌التحصیل دانشگاهی بودن به تنهایی ضامن آرامش فکری آیندۀ ما نیست.

ثروت زیاد و موقعیت اقتصادی ممتاز نمی‌توانند تضمینی برای شاد زیستن در دوران کهنسالی نیست. یک زن یا مرد 45 ساله اگر مدرک دکتری داشته باشند اما مولفه‌های دیگری برای شاد زیستن در زندگی آن‌ها نبینم، آن‌ها در واقع شاد زندگی نمی‌کنند. 

توجه سن مناسب ازدواج و فرزندآوری مهم است

وی افزود: سنی که برای ازدواج انتخاب می‌کنید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ازدواج و فرزندآوری در سن مناسب مانع از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات بعدی در نهاد خانواده می‌شود و چالش‌های مرتبط با فرزند آوری به سادگی حل و فصل خواهد شد. سن مناسب برای فرزند آوری 20 تا 24 سال است اما معضل مدرک گرایی سبب شده تا جوانان ما در این سن صرفاً به تحصیلات دانشگاهی فکر می‌کنند.

قصد نداریم که داشتن تحصیلات دانشگاهی را یک معضل اجتماعی معرفی کنیم، در حقیقت معتقدیم که مادر یا پدری که تحصیل کرده باشند، در تربیت فرزند موفق‌تر خواهند بود ولی به خصوص دربارۀ مادران، این امکان وجود دارد که زمان تحصیلات دانشگاهی با فرزند آوری به نحوی مدیریت شود که تلاقی نداشته باشند. زن در جامعۀ ما فرصت دارد که پس از سن 24 سالگی دورۀ تحصیلات تکمیلی خود را بگذراند تا این دورۀ طلایی برای فرزند آوری مغتنم شمرده شود. فرصت 20تا24 سالگی فرصت طلایی برای فرزندآوری است، قدرت باروری انسان در سنین 30تا32 سالگی مقداری کاهش پیدا می‌کند، این کاهش قدرت باروری پس از سن 34 سالگی، شیب تندی خواهد کرد که امکان دارد، زوجین از نعمت مادر و پدر شدن محروم شوند.

بسیاری از خدمات درمان ناباروری شاخص جهان، در ایران قابل دسترس است

این متخصص زنان تصریح کرد: خوشبختانه ایران در زمینه درمان "ناباروری" پیشرفت چشمگیری داشته است تا حدی که می‌توان به جرأت گفت؛ درمانی برای ناباروری در جهان وجود ندارد که زوجین ایرانی از آن برخوردار نباشند. سابق بر این خانواده‌های ایرانی برای دریافت درمان‌های سادۀ ناباروری مجبور بودند به کشورهای دیگر بروند اما امروزۀ درمان‌های پیشرفتۀ ناباروری نیز در ایران قابل دسترس است، این پیشرفت تا جایی بوده که  اتباع برخی از کشورهای همسایه برای دریافت خدمات ناباروری  به ایران سفر می‌کنند.

درمان ناباروری در ایران 80 درصد از کشورهای همسایه ایران ارزان‌تر است

دکتر کتایون حیدری در خاتمه عنوان کرد: خوشبختانه درمان ناباروری در ایران 75 تا 80 درصد از کشورهایی که در همسایگی ما هستند، ارزان تر است. هزینۀ درمان ناباروری در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی در سطح پایین‌تری قرار دارد. متخصصان ایرانی علیرغم این که محبور هستند تا بسیاری از فناوری‌های درمان ناباروری را وارد کشور کنند ولی ارزان بودن تعرفه های پزشکان ایران در مقایسه با همکاران خارج از کشور آن‌ها سبب شده که هزینه‌های درمان ناباروری در کشور ما نسبت به همسایگان و برخی کشورهای اروپایی کم‌تر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =