کد خبر: 4303
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
زنان

پیام خانواده - ورزش زنان در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید و در دهه چهارم انقلاب در بخش های قهرمانی، همگانی و مدیریتی توانست مسیر توسعه را با وجود برخی چالش ها طی کند و حالا در سال ۱۴۰۰ مدال «یکتا جمالی» در رقابت های وزنه برداری جوانان جهان تاریخ سازی نوینی را در ورزش ایران رقم زد.

به گزارش پیام خانواده، فعالیت‌های ورزش زنان در دولت تدبیر و امید همزمان با شروع دهه چهارم انقلاب و تکمیل ساختار وزش زنان و تشکیل معاونت این بخش در وزارت ورزش و جوانان همراه شد که به فراخور آن رییسان گروه زنان استان های کشور به معاون مدیرکل ارتقا یافتند و با انتصاب مدیران کل زن در استان‌های کشور و در نهایت انتخاب رئیس فدراسیون زن در مجامع انتخاباتی تداوم یافت.

در سال ۹۲ و آغاز فعالیت دولت یازدهم «رباب شهریان» و در سال های بعدتر «فریبا محمدیان» و اکنون مهین فرهادی زاد سکان هدایت معاونت را به دست گرفتند تا ورزش زنان با سکان‌داری زنان مسیر توسعه خود را دنبال کند. این معاونت تلاش کرد در ابتدا اعتبارات ورزش زنان را که سهم ناچیزی داشتند افزایش دهد و امروز ۵۰ درصد اعتبارات به ورزش همگانی و فرهنگی اختصاص یافت و اعتبارات ورزش زنان هم در امسال دوبرابر شد.

اما در دوران فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم(۹۲ تا ۱۴۰۰) زنان ورزشکار در دو رویداد آسیایی متفاوت‌تر ظاهر شدند که سرآغاز خیز بلند زنان ورزشکار در دولت تدبیر و امید به موفقیت زنان ورزشکار در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون باز می گردد که ۲ مدال طلای ارزشمند برای نخستین بار توسط «نجمه خدمتی» در تیراندازی و «حمیده عباسعلی» در کاراته نمایش دیگری از حضور زنان ورزشکار ایران را در قاره کهن به تصویر کشیدند. در این برهه، زنان ورزشکار کشورمان برای نخستین بار در دوران پس از انقلاب توانستند با وجود تمام محدودیت ها علاوه بر کسب دو مدال طلای ارزشمند در مجموع ۱۶ مدال برای ایران تصاحب کنند.

سپس در المپیک نوجوانان ۲۰۱۴ چین، از مجموع ۱۶ ورزشکار تنها ۲ ورزشکار دختر به رویداد اعزام شدند که تنها مدال طلا توسط علیزاده تصاحب شد و توانست سهم مدال آوری زنان از مجموع مدال های کسب شده در بازی های المپیک نوجوانان ۲۰۱۴ را از صفر به ۱۷ درصد ارتقا دهد و این منجر شد تا در المپیک جوانان ۲۰۱۸ آرژانتین از مجموع ۴۹ ورزشکار اعزامی این بار ۱۴ ورزشکار دختر به این رویداد اعزام شوند که نمایندگان جوان کشورمان با کسب ۱۴ نشان مختلف و ۱۷ پله صعود، از بین ۲۰۶ کشور در جمع هفت کشور برتر جهان قرار گیرند.

کمی پس از این موفقیت، زنان ورزشکار در المپیک ۲۰۱۶ ریو با کسب ۹ سهمیه علاوه بر شکستن رکورد المپیک لندن، رکورد بیشترین کسب سهمیه از بازی های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا تا ۲۰۱۶ ریو را به خود اختصاص دادند و در نمایشی قدرتمندانه نخستین مدال تاریخ ورزش زنان کشورمان بدست «کیمیا علیزاده» بانوی تکواندکار کسب شد. از دیگر اتفاقات حوزه ورزش زنان انتخاب «مهین فرهادی زاد» به عنوان نماینده سرپرست کاروان بازی‌های آسیایی، برای نخستین بار بود که رکورد جدیدی در تاریخ ورزش بانوان کشورمان ثبت شد.

اما موفقیت های ورزش زنان در المپیک تداوم یافت که با کسب ۹ سهمیه و تصاحب نخستین مدال المپیک زنان در بازی‌های ریو سهم مدال‌آوری زنان پس از انقلاب از صفر به ۱۳ درصد رسید.

بانوان ورزش ایران در حالی در جاکارتا به ۱۶ مدال مختلف رسیدند که ۹۸ ورزشکار زن به این رویداد اعزام شدند و کبدی بانوان با برتری تاریخی برابر هند در فینال، موفق شد برای نخستین بار مدال طلای بازی‌های آسیایی را صید کرده و اولین طلای تیمی زنان ایران را در این آوردگاه بزرگ به ثبت برساند. «زهرا کیانی» ووشوکار جوان ایران هم در ۱۹ سالگی موفق به کسب مدال نقره در بخش تالو شد. وی نخستین بانوی ووشوکار این رشته است که در تالو (اجرای فرم) به چنین نشانی دست می یابد.

از مجموع ۵۴ مدال به دست آمده توسط زنان ورزشکار ایرانی در بازی‌های آسیایی، پس از انقلاب ۳۳ مدال (سه طلا، ۱۷ نقره و ۱۳ برنز) در دولت تدبیر و امید کسب شده که بیش از دو برابر رشد داشته است.

حال در ادامه این موفقیت های ورزشی در بخش زنان، در اصلاح اساسنامه فدراسیون های ورزشی جایگاه نواب رییس قانونی شد و با این اقدام نقش آنها در تصمیم‌سازی مشخص شد.

امروز همچنین سهم زنان در کرسی‌های بین‌المللی از مرز ۷۰ تن گذشته است. بیشتر کرسی‌ها در هشت سال اخیر دولت تدبیر و امید بدست آمد و تصدی‌گری مدیریت زنان در ورزش با افزایش دو برابری به بیش از ۷۰۰ نفر رسید.

و اینک طی روزهای گذشته کسب مدال برنز توسط «یکتا جمالی» وزنه بردار ایرانی در پیکارهای جوانان جهان در ازبکستان اتفاق تازه‌ای را رقم زد.

حال باید دید در المپیک ۲۰۲۰، زنان ورزشکار ایران چه موفقیت جدیدی  را در این رویداد بزرگ به ارمغان می آورند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =