کد خبر: 4244
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹
همسرداری

پیام خانواده - کسب مهارت واقعی گوش دادن به همسر کار دشواری است. اغلب خیلی همسران این مهارت را ندارند. مثلا در حین گفت وگو حواسشان پرت می شود یا به جای گوش دادن، پاسخ های خود را مرور می کنند تا بلافاصله مطرح کنند. اینها بذر اختلاف را می کارد و در روابط همسران مشکل ایجاد می کند.

به گزارش پیام خانواده، در خیلی از مشاوره های طلاق از همسران به ویژه بانوان شنیده می شود که گله می‌کنند همسرشان اصلا به حرف آنها گوش نمی‌دهد و همین باعث سوتفاهم ها و اختلاف های زیاد در زندگی شان شده است. مهارت گوش کردن علی رغم اینکه شاید خیلی‌ها آن را ساده بیانگارند، کار دشواری است. اینکه زوجیم حین گوش کردن به همدیگر، حواسشان پرت نشود؛ یا به جای گوش کردن، پاسخ خود را مرور نکنند،می تواند مانع بروز اختلاف بشود.

گوش دادن یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی است که صمیمت بین زن و مرد را افزایش می دهد. نه فقط در زندگی زناشویی بلکه در همه نوع روابط اعم کاری و دوستانه نیز گوش دادن اهمیت زیادی دارد. بسیاری حتی در روابط دوستی خود نیز دچار مشکل می شوند. دوستان این فرد گله می‌کنند که او اصلا بلد نمی‌تواند به حرف دیگران گوش بدهد و فقط صحبت می کند! اما از همه اینها مهمتر این مهارت ارتباطی می تواند زندگی زناشویی را  حفظ کند و باعث تداوم آن شود.

زمانی که یک فرد بتواند به همسرش خوب گوش دهد، حتی اگر نتواند خیلی از مشکلات را حل کند، اما همسرش را درک کرده است و این گوش دادن به نشانه ارزش نهادن به طرف مقابل است که خود به خود ناراحتی ها، گلایه ها و مشکلات را کاهش می دهد.

الزامات گوش کردن فعال چیست؟

تفاوت بین گوش دادن و شنیدن دراینجا مشخص می‌شود. اینکه گاهی مثلا دیالوگ هایی را از تلویزیون می شنویم، مادرمان با ما صحبت می‌کند و ما به او گوش می دهیم یا همسرمان مشکلی دارد و با ما درددل می‌کند و ما به او گوش می‌دهیم. تفاوت این امر با شنیدن در همان فعال بودن فرد است و باعث درک و همدلی بیشتر می شود؛ چرا که فرد می‌تواند در راستای آن دخالت و رابطه با همسرش را تقویت کند.

بنابراین مهمترین ملاک  این نوع گوش دادن این است که فقط فرد در هنگام گوش دادن ساکت نباشد؛ بلکه علاوه  بر اینکه به حرف های همسرش توجه می‌کند، او را با زبان بدن نیز تایید کند. به نوعی که موضوع برایش خیلی مهم است. حتی گاهی سوالاتی بپرسد یا مباحثی را مطرح کند که در همان راستا باشد. این کارها باید به نشانه درک کردن ، لذت بردن از همکلامی با همسرش یا حتی یادگیری و کمک به همسر باشد تا واقعا به او ثابت میکند که برایش مهم است.

تفاوت زنان و مردان در گوش دادن

خانم ها باید بدانند که اگر دوست دارند همسرشان عاشقانه به حرف های آنها گوش دهد و فراری نباشد، باید نحوه صحبت کردن خودشان را تغییر دهند. در این راستا باید زمان خاصی را برای گفت و گو کردن انتخاب کنند تا همسرشان آرامش داشته باشد و حرف های آنها را بپذیرد و گوش دهد. 

آقایان نیز باید بدانند که گوش دادن به حرف های همسر باعث ارتقای کیفیت زندگی می‌شود. پس در مواقعی که با همسرتان صحبت می‌کنید از حالت خشم، پرخاشگری و عصبانیت اجتناب کنید . چون این رفتارها دشمن زندگی مشترک هستند.  یکی از بزرگترین مشکلاتی که مردها در هنگام گوش دادن به سخنان زن ها با آن رو به رو می شوند ، این است که در زمان گوش دادن عصبانی و ناراحت می‌شوند؛ زیرا فراموش می‌کنند که زنان مکانیزم دیگری در زمینه صحبت کردن و درک کردن دارند.

نکته مهم دیگر این است که هر دو مرد و زن اجازه دهند که حرف طرف مقابلشان تمام شود. حوصله داشته باشند و به دیگری مهلت صحبت دهند. یعنی با آرامش نه اینکه سر را تند تند تکان دهید و بی تاب باشید تا حرف های او تمام شود. زمانی که همسرتان صحبت می‌کند با آرامش به حرف‌های او گوش دهید؛تا هم خودتان لذت ببرید و هم همسرتان از بودن کنار شما احساس خوشایندی داشته باشد. 

هر زن و شوهری خصوصیات های اخلاقی دارند که ممکن است در ابتدای آشنایی با با هم مشخص نشده باشد و یا طرف مقابل شناختی نسبت بدان نداشته باشد. این عدم آشنایی باعث اختلافاتی می شود که اگر از همان ابتدا افراد در رابطه با آن صحبت کنند و فرد مقابل نیز به خوبی گوش بدهد، این شناخت و آگاهی برای رفع سوتفاهم ها فراهم می شود. اگر زن و مرد نتوانند به حرف های هم گوش دهند، اختلافات کوچک تبدیل به سوتفاهم شده و به اختلافات بزرگ می رسد. به طوریکه اصلا انگار دو نفر از دودنیای مختلف هستند و حرف هم را نه می‌فهمند و نه می‌شنوند! اینطور می شود که یک زن و شوهر در جلسه مشاوره یا محکمه دادگاه تازه شروع به صحبت می‌کنند و غده های چرکی سر باز میکند.

اگر قرار است از همسرتان انتقاد کنید، ابتدا نقاط مثبت او را متذکر شوید و در بین آنها ایراداتش را هم بگویید. امام علی(ع) فرمودند که زیبا بگویید، زیبا جواب می‌شنوید وسفارش قرآن هم این است که سخنان نیکو بر زبان جاری بسازیم.  وَقُلْ لِعِبَادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنَ. و بندگانم را بگو که همیشه سخن بهتر را بر زبان آرند. 

طلاق در کمین چه کسانی است؟

پدیده طلاق حتی اگر اسمش در زندگی شما بیاید و به مرحله اجرا هم نرسد؛ تبعات منفی زیادی برای زندگی مشترک خواهد داشت. یکی از مسائلی که زندگی را به طلاق می کشاند، گوش ندادن به حرف یکدیگر است. اگر هر مشکل خاصی که در زندگی زناشویی دارید، با هم در میان بگذارید. طرف مقابلتان هم یاسد به خوبی گوش کرده و با تشریک مساعی و صحبت کردن آن را با هم حل کنید.  هر چند برخی اختلافات نیاز به جلسات مشاوره و کمک درمانگر دارد، اما مسائل کوچک و سوتفاهم‌ها به راحتی با صحبت کردن با همسر رفع می‌شود. شاید همسرتان برای برخی مسائل زندگی ایده‌های نابی داشته باشد که در اختیارتان قرار دهد و شاید هم با همکاری هم بتوانید خیلی مسائل را حل کنید که به تنهایی قادر بدان نبودید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =