راه آهن

پیام خانواده - مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه با بیان اینکه به زودی اجرای پروژه راه‌آهن برقی اهواز-اصفهان به طول ۵۰۰ کیلومتر آغاز می‌شود، گفت: تأمین مالی، ساخت و تأمین ناوگان این پروژه توسط شرکت‌های داخلی خواهد بود.

به گزارش پیام خانواده، سید حسین میرشفیع در گفت‌وگویی اظهار داشت: ‌خبر خوبی برای مردم خوزستان و شرکت‌های فولادسازی در استان خوزستان داریم و آن اینکه به زودی اجرای پروژه راه‌آهن برقی اهواز - اصفهان به طول 500 کیلومتر آغاز می‌شود.

مناقصه 70 کیلومتر از خط‌آهن برقی اهواز-اصفهان

وی با بیان اینکه در گام اول 70 کیلومتر از این مسیر ریلی به مناقصه می‌رود، اظهار داشت: یک قطعه از این پروژه ریلی از استان اصفهان شروع می‌شود که شامل مبارکه تا سفیددشت است که هم‌اکنون در حال اجرا است، همچنین برای قطعه اهواز به رامهرمز نیز تا 2 ماه آینده پیمانکار انتخاب و کار آغاز می‌شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه درباره مسیر این خط‌آهن بیان کرد: این خط‌آهن از اهواز آغاز می‌شود و سپس به رامهرمز، ایذه، لردگان، بروجن و اصفهان می‌رود و سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان را به یکدیگر متصل می‌کند.

70 کیلومتر تونل در خط‌آهن برقی اهواز-اصفهان ساخته می‌شود 

میرشفیع با بیان اینکه این خط آهن برقی به صورت 2 خطه اجرا خواهد شد، گفت: موضوع مهم در این پروژه ریلی، صعب‌العبور بودن کوه‌های زاگرس است که آن را به پروژه‌ای ویژه در سطح کشور تبدیل می‌کند، این پروژه ریلی 70 کیلومتر تونل دارد و برای پی بردن به میزان سختی این حجم کار باید گفت که کل شبکه ریلی کشور جمعاً حدود 130 کیلومتر طول دارد.

وی ادامه داد: البته تونل‌های این خط ریلی هر 2 خط رفت و برگشت را در خود جای می‌دهد و سیستم برق رسانی آن هم طبق روال از بالا است.

ساخت و تأمین ناوگان راه‌آهن برقی اهواز-اصفهان توسط شرکت‌های داخلی

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه در پاسخ به این سؤال که چه میزان از شرکت‌ها و توان داخلی برای اجرای این خط‌آهن برقی استفاده می‌شود؟ بیان کرد: اجرای 100 درصد این راه‌آهن دو خطه برقی، ‌توسط شرکت‌های داخلی  امکان‌پذیر است. البته احتمال دارد در حد 20 درصد پروژه، از شرکت‌های خارجی کمک بگیریم.

میرشفیع درباره تأمین ناوگان این خط آهن برقی گفت: تأمین ناوگان این مسیر کار پیچیده‌ای نیست و حتی از برخی ناوگان موجود ساده‌تر هم است و شرکت‌های داخلی امکان تأمین ناوگان را دارند و تلاش ما این است که از شرکت‌های داخلی تأمین کنیم، البته برنامه قبلی درباره این خط آهن این بود که فاینانس کنیم و از منابع خارجی دریافت کنیم اما با توجه به اینکه عمده این پروژه ریالی است و منافع پروژه باید به سازندگان داخلی برسد و از طرفی سرمایه‌گذاران داخلی ظرفیت تأمین سرمایه را دارند، برنامه‌ریزی شد که در حوزه ساخت خط، تأمین تراورس، تأمین ریل و تأمین ناوگان و حتی خطوط انتقال نیرو و برق‌رسانی همه از شرکت‌های داخلی استفاده شود.

وی اضافه کرد: حتی مقرر شده است، یکی از شرکت‌های داخلی بحث سیگنالینگ و علائم و ارتباطات را برعهده بگیرد.

مذاکره برای تأسیس شرکت راه‌آهن برقی اهواز-اصفهان

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه درباره تأمین مالی این پروژه ریلی گفت:‌ مقرر است با مشارکت شرکت‌های ایرانی، تأمین مالی و اجرای این پروژه انجام شود.

میرشفیع اضافه کرد: اجرای این خط آهن برقی حدوداً بین 2.5 تا 3 میلیارد یورو اعتبار لازم دارد که تأمین اعتبار از منابع مختلف داخلی و احتمالاً خارجی خواهد بود، صندوق توسعه ملی نیز در این حوزه کمک خواهد کرد اما در گام اول بخشی از پروژه با اعتبارات دولتی آغاز می‌شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه اظهار کرد: مذاکرات برای اینکه شرکت پروژه تأسیس شود، در حال پیشرفت است.

اسناد مناقصه داخلی خط‌آهن اهواز-اصفهان در حال آماده‌سازی ‌

وی اظهار کرد: اسناد مناقصه این پروژه در حال آماده‌سازی است تا به زودی به مناقصه برود و امروز هم با حضور مشاور و مجری این پروژه بازدیدی از این خط آهن خواهیم داشت.

میرشفیع تأکید کرد: مناقصه این پروژه داخلی است و از شرکت‌های 100 درصد داخلی استفاده خواهد شد.

ساخت راه‌آهن دوخطه برقی ‌اهواز-اصفهان‌ در 5 سال

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه درباره مدت زمان اجرای این خط ریلی بیان کرد: برنامه‌ریزی شده است، این خط‌آهن دو خطه در پنج سال ساخته شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با تأمین منابع به موقع، این پروژه ریلی به سرعت اجرا شود و هدیه‌ای برای مردم خوزستان باشد.

امکان تأمین مصالح مورد نیاز کارخانه‌های فولادی از طریق راه‌آهن خوزستان-اصفهان

میرشفیع به عمده‌ترین مزایای این پروژه اشاره کرد و افزود: با احداث این خط ریلی مسیر راه‌آهن اهواز تا اصفهان 500 کیلومتر کاهش می‌یابد و مسافرانی که می‌خواهند از خوزستان به مرکز کشور بیایند، به راحتی از طریق این خط ریلی امکان تردد دارند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه عنوان کرد: مزیت اقتصادی عمده این خط ریلی هم تأمین مصالح مورد نیاز کارخانه‌های فولاد از طریق این‌ راه‌آهن هست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =