به گزارش پایگاه خبری پیام خانواده؛ مهدیه منافی، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده، در تحلیلی صریح از وضعیت بازنمایی خانواده در رسانهها، به فقدان نگاه سیستمی و نادیدهگرفتن نقش کلیدی پدران در ساختار خانواده اشاره کرد. او گفت: «وقتی از بازنمایی خانواده در رسانه صحبت میکنیم، باید ببینیم اصلاً تعریف ما از خانواده چیست و چه خانوادهای را میخواهیم در رسانه ببینیم.»
وی با بیان اینکه خانواده یک نظام و سیستم است، افزود: «سیستم یعنی ارتباط معنادار اجزا با یکدیگر. خانواده هم شامل اجزاییست؛ مرد، زن و فرزندان. اما در رسانههای ما این نگاه سیستمی وجود ندارد. بار نقشها به دوش یکی از اجزا، یعنی زن، افتاده و نقش مردان و پدران بهعنوان حامی و قوام خانواده نادیده گرفته شده است.»
او ادامه داد: «اگر فمینیسم باعث بارگذاری بیش از حد روی زنان شد، رسانهها کارکردی معکوس در مورد مردان داشتند؛ یعنی مردانگی را از مردان گرفتند. در رسانههای ما، مردان اغلب ضعیف و بیکفایت تصویر میشوند. حتی در سریالهایی مثل "پایتخت"، مرد خانواده ضعیف و منفعل است و این زن است که مدیریت میکند. این روند، از فیلمهایی مانند "پدرسالار" آغاز شد و اکنون به فیلمهایی مثل "پیرپسر" و "برادران لیلا" رسیده که نقش مرد را بهکلی مضمحل کردهاند.»
منافی در ادامه گفت: «اخیراً حتی گزارشهایی درباره نقش نازل پدران در تبلیغات تلویزیونی منتشر شده است. این روند باعث شده الگویی که به مردم ارائه میشود، ناپایدار و مخدوش باشد. ما بهجای نمایش مرد مقتدر و حامی، مردانی بیاثر و حتی مضحک در سریالها داریم.»
او با اشاره به تجربه شخصیاش در یکی از جلسات سیاستگذاری حجاب صداوسیما، به نقل قول از زنی اشاره کرد که تحت تأثیر شخصیت حاج قاسم سلیمانی به حجاب گرایش پیدا کرده بود. منافی توضیح داد: «این زن گفته بود من اعتقادی به جمهوری اسلامی نداشتم اما وقتی حاج قاسم را دیدم، به قدرت و مردانگی او ایمان آوردم. من هم در یادداشتی نوشتم حاج قاسم نماد "مردانگی مقتدر محبوب" بود؛ چیزی که امروز رسانه ما باید احیا کند.»
وی در ادامه به آیه ۳۴ سوره نساء اشاره کرد و گفت: «این آیه مرد را قوام خانواده معرفی میکند، اما جامعه امروز ما، مسئولیت اقتصادی و اجتماعی را از دوش مردان برداشته است. حالا برای ازدواج، توقع از زن است که شاغل باشد، درحالیکه این نقض مسئولیتپذیری مردانه است.»
منافی در جمعبندی سخنانش تأکید کرد: «ما در تولیدات رسانهای، اغلب فقط زنان را مخاطب قرار میدهیم؛ در حوزه خانواده، جمعیت، سبک زندگی... در حالیکه پسران و مردان احساس بینقشی و بیهویتی میکنند. من حتی در فضای شخصی رسانهای خودم این مسئله را مطرح کردم و پسرانی از من پرسیدند که چرا در همهچیز مادر نقش دارد ولی از نقش پدر هیچ نمیگویند؟»
او با تأکید بر ضرورت بازتعریف نقش مرد در رسانه، گفت: «احیای مردانگی در رسانه، یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی است. ما باید مرد را دوباره به عنوان قوام خانواده، در جایگاه خودش بنشانیم و نهتنها در رسانه، بلکه در سبک زندگی اسلامی، این توازن را برقرار کنیم.»