به گزارش پایگاه خبری پیام خانواده؛ سیدحسن موسوی چلک، به ارائه توصیههایی برای مددکاران اجتماعی شاغل در مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعی در شرایط کنونی جهت حفظ کارایی و اثربخشی مداخلات در مراکز ارائهدهنده خدمات اجتماعی اعم از دولتی و غیردولتی پرداخت:
ـ بانک منابع اجتماعی مرتبط با حیطه کاری خود اعم از بهزیستی، شهرداری، نهادهای قضایی و... را به روزرسانی کنید و هماهنگیهای لازم برای شرایط اضطراری را با آنها انجام دهید.
ـ در صورتی که ضرورتی برای اقامت مددجو در مرکز وجود ندارد، با هماهنگی مدیریت مرکز و اخذ دستور مقام قضایی مددجویان را به خانواده یا اقوام نزدیک آنها بسپارید.
ـ در صورتی که نیاز به جابجایی افراد از یک مرکز به مرکز دیگر و یا استان دیگر است، ملاحظات اداری را مدنظر داشته باشید و چنانچه نیاز به اخذ مجوز یا دستور قضایی است هماهنگی لازم را به عمل آورید.
ـ انسجام اجتماعی سازمان خود را از طریق تبادلنظر با سایر همکاران حفظ کنید.
ـ برای تداوم خدمات به مددجویان خود، مددکاری اجتماعی از راه دور (تلفنی، مجازی) را فعال کنید.
ـ به منظور سهولت ارائه خدمات به مددجویان و تسریع در خدماترسانی، سیستم نظام ارجاع و تعاملات بینبخشی و بین سازمانی حوزه کاری خود را به روزرسانی کنید و در این خصوص هماهنگیهای لازم را بعمل آورید.
ـ حتیالامکان از مشارکت جامعه محلی و خانوادههای مددجویان خود در انجام امور بهره بگیرید.
ـ در صورت تغییر در خدماترسانی مرکز، نحوه، زمان و نوع خدمات خود را به موقع و مستمر به مددجویان اطلاعرسانی کنید تا از سردرگمی آنها جلوگیری شود.
ـ افراد تحت پوشش مرکز خود را که به خدمات خاص نیاز دارند اعم از بیماران خاص، کودکان دارای نیازهای ویژه، خانواده های تک والد، سالمندان بویژه سالمندانی که تنها زندگی میکنند، افراد دارای معلولیت و... شناسایی و برنامهریزی لازم برای ارائه خدمات برای آنها در نظر داشته باشید.
ـ ارزیابی از نیازها و امکانات خود داشته باشید و در صورت لزوم به اندازه کافی تدابیر لازم برای انبار مواد غذایی مدتدار و فاسدنشدنی و سایر اقلام موردنیاز مرکز را پیشبینی کنید.
ـ حفظ کرامت انسانی و تعهد به اصول حرفهای و اخلاقی مددکاری اجتماعی را در هر شرایطی مدنظر قرار دهید.
ـ در مرکز، اتاق امنی را برای انبار مواد غذایی و پناه بردن در شرایط اضطراری پیشبینی کنید.
ـ مدارک، مجوزها، پروندهها، سیستم کامپیوتری و... را در محل امن قرار دهید.
ـ از ظرفیت مددکاری اجتماعی گروهی برای مددجویان و همکارانی که در معرض انفجار، استرس بیش از حد بودهاند یا در سوگ فقدان عزیزانشان هستند، استفاده کنید.
ـ از قول دادن بیپشتوانه یا کم/زیاد جلوه دادن افراطی خطر آسیب پرهیز کنید.
ـ اماکن امن پیرامون موسسه/مرکز را شناسایی کنید و برنامه شرایط اضطراری خاص مرکز را تهیه کنید.
ـ آموزش لازم به سایر همکاران و مددجویان در خصوص نحوه اقدام در شرایط اضطراری داشته باشید.
ـ با سایر مددکاران اجتماعی مراکز نیز در ارتباط بوده و همفکری و تبادل تجارب و ایده داشته باشید.
ـ از نحوه همکاری و آمادگی داوطلبان موسسه برای انجام امور در شرایط اضطراری مطمئن شوید.
ـ شماره تماس سازمانهای امدادی و انتظامی و بهداشتی در دسترس مددجویان خود قرار دهید.
ـ برنامه خودمراقبتی فردی (استراحت، ورزش، دعا و مناجات، گوش دادن به موسیقی، مطالعه و سایر اقدامات مورد علاقه خود) را به منظور حفظ انگیزه، روحیه و سلامت روان و جسم خود داشته باشید.
ـ به منظور اطلاع از آخرین دستورالعملها و بخشنامههای حوزه کاری خود، به طور مستمر با مدیران و کارشناسان سازمان متولی صادرکننده مجوز مرکز هماهنگ و در ارتباط باشید.
ـ اخبار و مصوبات کمیته مدیریت بحران استان/شهر محل کار خود را پیگیری کنید.
ـ از سایر ظرفیتها و منابع اجتماعی مانند خطوط تلفنی ۱۴۸۰ (خط مشاور بهزیستی)، ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی)، ۴۰۳۰ (حمایت روانی اجتماعی وزارت بهداشت)، ۱۵۷۰ (مشاوره تحصیلی دانشآموزی آموزش و پرورش) و... بهره بگیرید و مراجعان را در صورت لزوم ارجاع دهید.
ـ پس از هماهنگی با مدیریت مرکز، روزانه با همه پرسنل در خصوص بررسی آخرین وضعیت خدمات و اخذ تصمیمات لازم برای انجام بهتر امور جلسه برگزاری کنید.
ـ برای مدیران محلی و منطقهای در خصوص نیازهای روانی اجتماعی بازماندگان یا افراد در معرض خطر گزارش تهیه کنید.
ـ در صورتی که از مراکز دیگر مددکاران اجتماعی تماس میگیرند، با روی گشاده به آنان پاسخ دهید.