مجری گری

پیام خانواده - کانون‌های فرهنگی تربیتی با استفاده از ابتکارات و ارائه برنامه‌های مالی و اقتصادی، آموزش مهارت‌های علمی، فرهنگی و هنری نسبت به ایجاد بستر کارآفرینی اقدام می‌کنند و مکمل ایده‌آلی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان هستند تا فراگیران را به یک شهروند مطلوب با قابلیت‌ها و مهارت‌های فنی و اجتماعی تبدیل کنند.

به گزارش پیام خانواده، تربیت‌یافتگان آموزش و پرورش، آینده‌سازان کشور محسوب می‌شوند؛ اگر آموزش و پرورش، فراگیران را که پیامد این فرآیند هستند در مسیر صحیح تعلیم و تربیت قرار دهد، خروجی این فرآیند، دانش‌آموزانی خواهد بود که دانش نظری (آموخته های خویش) را تبدیل به دانش ساختی و کارکردی می‌کنند، گویی که علم را در وجود خود نهادینه کرده‌اند.

این رسالت عظیم بر دوش همه مسؤولان نظام آموزش و پرورش است که این فرصت طلایی را در اختیار آنان قرار دهند تا آنان بتوانند دانسته‌های خویش را عملا تجربه کنند. یکی از اماکن آموزشی و پرورشی که می‌تواند این فرصت را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد، کانون‌های، فرهنگی تربیتی هستند که با برگزاری برنامه‌های عمومی، انجمن‌ها و کارگاه‌های مهارت آموزی، اهدافی از قبیل توانمندسازی افراد، تربیت شهروند حرفه‌ای و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان را دنبال می‌کند.

کانون‌ها با استفاده از ابتکارات و ارائه برنامه‌های مالی و اقتصادی، آموزش مهارت‌های علمی، فرهنگی و هنری نسبت به ایجاد بستر کار آفرینی اقدام می‌کنند و مکمل ایده‌آلی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان هستند تا فراگیران را به یک شهروند مطلوب با قابلیت‌ها و مهارت‌های فنی و اجتماعی تبدیل کنند.

کانون‌های فرهنگی و تربیتی چه می‌کنند؟

کانون فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان به مرکزی اطلاق می شود که برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان دوره های مختلف تحصیلی در سراسر کشور تشکیل شده است 

اهداف این کانون‌ها شامل «باور کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای معنوی، فکری، جسمی و عاطفی آنان از طریق اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی»، «پرورش و تقویت روحیه تعاون و اخوت دینی و ایجاد همبستگی بین دانش‌آموزان و آموختن روش زندگی اجتماعی به آنان بر اساس موازین اسلامی» و «تقویت شخصیت و خودباوری با ایجاد انجمن‌های مختلف علمی، هنری و آموزشی» است. 

در کانون‌های فرهنگی و تربیتی تعداد 22 انجمن فعالیت می‌کنند که شامل، انجمن‌های هنرهای نمایشی، هنرهای آوایی، هنرهای دستی و تجسمی، شعر و داستان، فیلم، خبرنگاری، رسانه و فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی، مجری‌گری، بازی های رایانه ای، انتظار و مهدویت، پیشگامان سلامت، گردشگری، نجوم، مهارت های زندگی و اجتماعی، قرآن و عترت، رباتیک، ورزشی، کارآفرینی، حقوق دانش‌آموزی، مداحی و طبیعت یاران است.

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش طی گفتگویی اعلام کرد: انجمن در کانون به گروه داوطلبی از دانش‌آموزان دوره تحصیلی متوسطه اول و دوم گفته می‌شود که پیش از این دوره‌های کارگاه مهارت آموزی را در زمینه مورد علاقه خود و با تمرین فعالیت‌های گروهی در جمع همسالان گذرانده و به توانمندی و آمادگی و کارآمدی نسبی برای سازماندهی در یکی از گروه های انجمنی رسیده باشند تا به صورت رسمی و جدی به صحنه‌های برنامه‌ریزی و تلاش وارد شوند؛ همچنین آنان قادر خواهند بود تا ضمن پژوهش، بحث و بررسی گروهی در خصوص موضوعات و اجرای پژوهش‌های تخصصی مسؤولیت اداره بخشی از برنامه‌های کانون را به صورت افتخاری بر عهده بگیرند.

وی به اهداف کلی انجمن‌ها اشاره کرد و افزود: «تشویق دانش‌آموزان به شرکت در فعالیت‌های خلاق و ابتکاری»، «کمک به دانش‌آموزان در رشد و تقویت خصایص رهبری و قبول مسؤولیت در دوران بزرگسالی»، «کمک به دانش‌آموزان در کسب مهارت های اجتماعی و آشنایی با اصول خودآموزی»، «پیشبرد رشد وتکامل خصایص شخصی و مطلوب از قبیل اعتماد به نفس، تعاون و انضباط اجتماعی»، «فراهم‌سازی زمینه مناسب جهت انتخاب آزادانه فعالیت‌ها»، «افزایش امکان کار دسته جمعی نسبت به رقابت فردی»، «تسهیل جامعه پذیری و مسؤولیت‌پذیری در دانش‌آموزان» و «فراهم کردن زمینه مشارکت دانش‌آموزان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در برنامه و فعالیت‌های کانون فرهنگی تربیتی» از جمله اهداف کانون‌ها هستند.

روزهای خوب دوستی و آموزش

از بچه‌های دهه شصت است. معتقد است که این روزهای زندگی‌اش را مدیون کانون‌های فرهنگی و تربیتی است. مریم رضایی در این گفتگو به خبرنگار فارس گفت: دانش‌آموز دبیرستانی بودم که دو روز در هفته، عصرها به کانون فرهنگی و تربیتی محله‌مان می رفتم. آن زمان، فعالیت‌های کانون‌ها در چند بخش بود که بنده هم در بخش فرهنگی فعالیت می‌کردم.

وی ادامه داد: راستش، آن زمان به خوبی یادم هست که با عشق زیادی، به کانون فرهنگی و تربیتی می‌رفتم. آن زمان از گوشی موبایل و فعالیت های جانبی خبری نبود. ما بچه های فعال پرورشی و فرهنگی در مدرسه بودیم که یا مدرسه بودیم و یا در کانون فرهنگی و تربیتی حضور داشتیم.‌

رضایی اضافه کرد: مدیر کانون فرهنگی و تربیتی، همسر مربی پرورشی مدرسه‌مان بود و اینگونه شد که ما هم پایمان به کانون باز شد و در آنجا تجارب زیادی کسب کردیم. تجاربی که حالا بعد از سالیان سال، در زندگی‌ام به کار می‌بندم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =