آیت‌الله خاتمی

آیت الله سید احمد خاتمی گفت: دشمنان القا می‌کردند که حضور، حداکثر ۱۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود، اما به کوری چشمشان شما با رأی ۴۱ درصدی آمدید و مشت محکمی بر دهانشان زدید.

به گزارش پیام خانواده  فریضۀ سیاسی - عبادی جمعۀ این هفتۀ تهران به امامت آیت الله سید احمد خاتمی، در محل مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.امام جمعۀ موقت تهران، در اولین خطبۀ نماز جمعۀ این هفته، در رابطه با اهمیت ماه مبارک رمضان گفت: نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، در نقلی که در بحارالانوار جلد ۹۶ صفحه ۳۴۰ ذکر شده است، فرمود: ماه رمضان را مثل دیگر ماه‌ها نبینید؛ خدا یک حساب ویژه‌ای برای ماه رمضان باز کرده است. روزی که روزه‌اید، با روزی که روزه نیستید، متفاوت باشد؛ همیشه باید مراقب زبان بود، مراقب چشم بود، مراقب گوش بود، اما در ماه رمضان باید بیشتر مراقب بود؛ چون دعوتنامه این مهمانی را ذات مقدس ربوبی صادر کرده است.وی ادامه داد: ماه رمضان، «شهرالله الاکبر» است؛ پیامبر اعظم فرمود «شعبانُ شهری و شهرُ رمضان شهرُ الله». برترین ماه‌ها است. فرمودند: ماه رمضان «سیدُ الشهور» است؛ آقای همه ماه‌ها ماه رمضان است. آغاز سال نوی اولیا الله است.آیت الله خاتمی افزود: برای این ماه، به همۀ شما دعوتنامه داده‌اند؛ به نماز جمعه‌ای‌های تنها هم نه، به اهل تقوا هم نه، همه‌تان از خدا دعوتنامه دارید. از این مهمانی استقبال کنید. عضو فقهای شورای نگهبان بیان داشت: این مهمانی، مهمانی ویژه‌ای است. در مهمانی‌های دنیا شکم را سیر می‌کنند، اما در این مهمانی، قرار است جان سیر شود. در مهمانی‌های دنیا، اسباب پذیرایی خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها است، اما در این مهمانی نخوردنی و نیاشامیدن است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در این ماه، باید گرسنگی کشید، تا به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت افتاد. با این گرسنگی و تشنگی‌ها، یاد آن روز باشید، که روزی قطعی است و تردیدی در آن نیست. گرسنگی بکشید، تشنگی بکشید، تا به یاد گرسنگان بیفتید. به خصوص گرسنگی‌ این روزهای اهل غزه، که اطفالی از گرسنگی دارند جان می‌دهند. با تشنگی و گرسنگیتان، به یاد این مظلومان قهرمان بیفتید.وی گفت: دومین چیزی که با آن، در این ماه پذیرایی می‌کنند، قرآن است. اصلاً ظرف ماه رمضان، ماه نزول همه کتاب‌های آسمانی است؛ تورات، انجیل و زبور. امام باقر فرمودند هر چیزی را بهاریست، بهار قرآن ماه مبارک رمضان است. در روایتی از پیامبر اکرم هست که فرمود، در دنیا به دنبال بوستان‌های بهشتی باشید؛ پرسیدند بوستان‌های بهشتی کدامند؟ که حضرت دو ویژگی فرموند: بوستان‌های بهشتی در دنیا، مجالس ذکر خدا و مجالس مومنین‌اند.آیت الله خاتمی تصریح کرد: حرف زدن با قرآن، حرف زدن با خود خداست. وقتی که می‌خواهید با خود خدا حرف بزنید، قرآن بخوانید.امام جمعۀ موقت تهران، در بیان سومین اسباب پذیرایی در ماه مبارک رمضان و نکتۀ پایانی خطبۀ اول، متذکر شد: سومین چیزی که با آن در این ماه پذیرایی می‌کنند، دعاها هستند؛ دعاهای بعد از نماز، دعای افتتاح، دعای سحر امام سجاد (ابوحمزه ثمالی)، دعای سحر امام باقر و...؛ که صفای ماه رمضان، به این‌هاست.وی گفت: انتخابات سه بخش دارد؛ یک بخش مربوط به قبل از انتخابات است، بخش دوم، مربوط به حین انتخابات، و بخش سوم، درخصوص بعد از انتخابات است
امام جمعۀ موقت تهران بیان داشت: در بعد از انتخابات، ۴ نکته حائز اهمیت است. یک، تشکر از حضور مجاهدانه و هدفمند شما در انتخابات است. شما با امام بیعت کردید، با شهدا بیعت کردید و بار دیگر، به جمهوری اسلامی رای آری دادید. کاری بزرگ و ستودنی انجام دادید.عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: دو، مقام معظم رهبری ۴ راهبرد در رابطه با انتخابات را اول امسال اعلام کردند: یکی امنیت انتخابات، که خدا را شکر انتخابات در فضایی امن صورت گرفت و ما هیچ مشکلی در این عرصه نداشتیم؛ دوم سلامت انتخابات که به حمدالله در اکثر موارد، با سلامت کامل برگزار شد، البته تخلفاتی گزارش شده است که به این تخلفات، به یاری خداوند شورای نگهبان عادلانه و قاطعانه رسیدگی می‌کند و حق را به حقدار می‌رساند؛ و سه، آقا فرمودند که انتخابات رقابتی باشد، که به حمدالله انتخابات کاملاً رقابتی بود و در همه حوزه‌ها، همه سلایق حضور داشتندعضو هیئت رئیسۀ مجلس خبرگان رهبری، افزود: چهارمین نکته، این است که مشارکت ۴۱ درصدی مردم، مشارکت قابل قبولی بود. به چهار دلیل این مشارکت قابل قبول بود: دلیل اول آنکه در این چند ماه منتهی به انتخابات، بمباران تبلیغاتی صورت رفته و فضای مجازی و دشمنان خارجی، به هزار زبان از مردم درخواست کردند که نیایید. با وجود این بمباران تبلیغاتی، این حجم از مشارکت قابل قبول است. وی گفت: دلیل دوم، دشمنان القا می‌کردند که حضور، حداکثر ۱۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود، اما به کوری چشمشان شما با رأی ۴۱ درصدی آمدید و مشت محکمی بر دهانشان زدید.
آیت الله خاتمی بیان کرد: دلیل سوم، این است که با وجود این حجم از مشکلات اقتصادی و معیشتی، مردم با مشارکتی ۴۱ درصدی آمدند. این مردم، چون نظامشان را دوست داشتند، انقلابشان را دوست داشتند و نمی‌خواستند که نظام، دشمن شاد شود، بصورت ۴۱ درصد آمدند و این، یعنی جهادی ستودنی. و دلیل چهارم، این است که هیچگونه اجباری برای مشارکت وجود نداشت؛ نه جریمه‌ای و نه اجباری. بنابراین چهار راهبرد مقام معظم رهبری انجام گرفت.امام جمعۀ موقت تهران، در توضیح پیروز و بازندۀ اصلی این انتخابات، بیان داشت: این انتخابات یک پیروز و برنده حقیقی داشت و یک شکست خورده و بازنده حقیقی. برنده واقعی، شما ملت بودید؛ و بازنده واقعی؛ دشمنان شما ملت؛ آنهایی که امید داشتند انتخابات در یک فضای سرد و بی‌رمق انجام شود؛ اما به فضل خدا در یک فضای گرم برگزار شد.عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: نکته چهارم، این است که این حضور مردمف یک پیام نیز به مسئولین داد و پیام آن‌ها، این بود که ببینید ما آمدیم و تحت تاثیر بوق‌های دشمن قرار نگرفتیم، ولی ما نیز حق پیدا می‌کنیم و حق ما این است، که جلوی این گرانی‌های افسارگسیخته را بگیرید. وی تصریح کرد: این مردم وفادارند و وفاداری‌شان را نیز ثابت کرده‌اند، پس شما نیز بر این بازار نظارت کنید و نظارت دقیقی داشته باشید؛ حداقل بر قیمتی که خودتان اعلام می‌کنید پایبند باشید.
آیت الله خاتمی افزود: اما نکته دیگر، نگاه معرفتی، برای آنها که در مجلس خبرگان رهبری رای آوردند و چه برای آنها که در مجلس شورای اسلامی رای آورده‌اند، این است که حضورشان، امتحان است. می‌خواهید وقتی وارد مجلس شدید چه کار کنید؟ کسی که میلیاردی خرج می‌کند، پول‌ها را از کجا می‌آورد؟ اگر ۴ سال مجلس را نیز حساب کنیم، این پول‌های میلیاردی به دست نمی‌آید. امیدوارم که مجلسیان ما که در معرض امکاناتند، تقوای الهی داشته باشند و نصیحت مقام معظم رهبری را بشنوند. با دعوا و تنش این جشن را تلخ نکنید؛ این نصیحت را مقام معظم رهبری دیروز داشتند، گوش کنید.امام جمعۀ موقت تهران، در ادامۀ خطبۀ دوم، به بررسی مناسبت‌های روز پرداخته و گفت: اولین مناسبت، این است که ما آیت الله امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران را از دست دادیم. اولاً ایشان عالم مصطلح حوزوی، و شاگرد امام در فقه و اصول و شاگرد علامه طباطبایی در فلسفه بودند. ثانیاً، یادگار ایشان کتاب بسیار نفیسی راجع به امام زمان است به نام «خط امان»، که ۱۶ جلد دارد و قرار بود در این روزها، آن رونمایی شود. ثالثاً، تقوای ایشان است که مقام معظم رهبری، در رابطه با ایشان فرمودند: متقی و خدوم. چهارم، ایشان انقلابی قبل از انقلاب بودند و تا آخر نیز ولایی ماندند.عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: دومین مناسبت، روز چهاردهم اسفند است که روز احسان و نیکوکاری می‌باشد و به واسطه تشکیل کمیته امداد امام خمینی نام‌گذاری شده است. امسال این مناسبت، با عید رمضان همزمان شده و می‌طلبد، که احسان بیشتر و نیکوکاری بیشتر، به خصوص به سیل زدگان گرامی سیستان و بلوچستان صورت گیرد.
عضو هیئت رئیسۀ مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مناسبت سوم، روز بزرگداشت شهدا است. من در رابطه با شهادت، فقط یک کلمه می‌گویم و آن کلمهف این است که در کنار همه احترامی که باید به شهدا و خانواده‌هایشان بشود، قرآن می‌گوید حتی در گویشتان نیز دقت کنید و به شهید، مرده نگویید؛ برای شهدا حریم نگه دارید.وی در بیان مناسبت چهارم گفت: مناسبت دیگر، سومین روز از ماه ششم هجوم به غزه است. دو تابلو در غزه به نمایش گذاشته شد؛ یکی اوج وحشی‌گری، اوج جنایت و ویرانه کردن یک منطقه مسکونی، به وسیله رژیم صهیونیستی و حامیان آنف که آمریکا در راس آنها است بود. و تابلوی دیگر، اوج مقاومت و شجاعت است. اینجا جنگ ایمان و کفر است و این جنایتکاران، می‌خواهند کفر را تقویت کنند. آیت الله خاتمی تأکید کرد: به اهالی غزه اطمینان می‌دهم که شما پیروز این صحنه هستید، و این جلادان، رژیم صهیونیستی و حامیانشان، به فضل خدا از بین خواهند رفت. امام جمعۀ موقت تهران گفت: هفتۀ آینده، سالگرد انفجار در نماز جمعه تهران، توسط منافقین کوردل و جنایتکار است. این واقعه، اولاً اوج جنایت این از خدا بی‌خبران بود. در کنار آن، یک صحنه دیگر نیز اتفاق افتاد؛ امام به حق فرمود که مردم ما، از مردم زمان پیغمبر بهترند. زمانی که تبل تجارت به صدا در می‌آمد، پیامبر را در میان خطبه رها می‌کردند، اما در اینجا چه؟ شما تکه‌های بدن عزیزانتان را بر دیوارها و درختان اینجا دیدید، اما نرفتید و فریاد زدید «حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست». خطیب قهرمان آن روز، مقام معظم رهبری بودند که شجاعانه به خطبه ادامه داده و نماز را اقامه کردند. ما به این امام جمعه و شما افتخار می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =