زنان انقلابی

پیام خانواده- یک مبارز ستمشاهی جایگاه کنونی زنان در جامعه را مرهون نگاه امام راحل به موضوع زنان دانست و گفت‌: امام خمینی گفتمان سومی را ایجاد و زنِ انقلابی، اسلامی و ترازی را مطرح کردند که برای دفاع از دین خود و مقابله با طاغوت در صحنه حضور می‌یابد.

به گزارش پیام خانواده؛ پروین سلیحی متولد ۱۳۳۶ در اصفهان؛ از مبارزان دوره ستم‌شاهی است؛ او ۱۷ سال داشت که با دکتر مرتضی لبافی‌نژاد از مبارزان سیاسی علیه حکومت پهلوی، ازدواج کرد؛ حاصل این ازدواج فرزندی به نام یاسر است.

سه سال بعد از ازدواجش همراه با همسر دستگیر شد؛ دکتر لبافی نژاد پس از تحمل شکنجه های وحشیانه در مدت ۶ ماهی که در کمیته شهربانی (ساواک) در سلول انفرادی زندانی بود در چهارم بهمن ماه ۱۳۵۴ بدست دژخیمان پهلوی تیرباران و پیکر مطهرش در دریاچه نمک قم انداخته شد؛ خانم سلیحی هم به جهت صِغَر سن (پایین بودن سن) در دادگاه اطفال محاکمه و به ۲ سال زندان محکوم شد؛ یک سال در سلول انفرادی در کمیته شهربانی و یک سال بعد در زندان اوین زندانی بود تا اینکه در ۲۴ مرداد ۱۳۵۶ با شروع نهضت مردم، آزاد شد.

وی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحصیلات خود را در رشته کاردانی مامایی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سر گرفت و تحصیلات خود را تا کارشناسی ارشد بهداشت مادر و کودک ادامه داد؛ وی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به مردم خدمت کرد.

خانم سلیحی در ایام دهه مبارک فجر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به بیان نقش بانوان در دوران انقلاب اسلامی و پس از آن پرداخت و اظهار داشت: اتفاق بزرگی که در پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد، بازتعریف هویت و جایگاه زن توسط امام راحل بود؛ قبل از انقلاب ۲ گفتمان مدرنیته و سنتی-تاریخی درباره زنان وجود داشت که هر دو اشکالاتی داشتند؛ گفتمان مدرنیته زنها را به اسم تجدد و به اسم «به روز بودن» به تلاش برای جلب توجه مردان ترغیب می کرد و یکی از اهداف این نگاه دستیابی مردان به لذت های مادی و سوء استفاده از زنان بود.

خانم سلیحی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل ترغیب و تشویق زنان به حضور بی حدو مرز در جوامع غربی استفاده از نیروی کار ارزان و گسترده از زنان و دیگر بهره‌های اقتصادی از بابت فروش هرچه بیشتر لوازمات آرایشی و سایر محصولات بود که متاسفانه این تفکر و برنامه ریزی‌ها بیشتر برای کشورهای جهان سومی از جمله کشور ما که تحت سلطه آنها بود طراحی و اجرا می‌شد که البته امروزه هم این تلاش‌ها با سوء استفاده از فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره ای در حال انجام است.

در انقلاب اسلامی امام گفتمان زنِ انقلابی، اسلامی و ترازی را مطرح کردند که در صحنه حضور دارد

وی اظهار داشت: کل دنیا و کشورهای غربی نیز اینگونه بود و کسانی‌ که در راس حکومت ایران بودند نیز دست‌نشانده غرب و آمریکا بودند و می خواستند همان سیاستها را در ایران پیاده کنند؛ برای همه روشن است که رضاخان که از دیدار آتاتورک و سفر به ترکیه برگشت، کشف حجاب را در دستور کار قرار داد.

سلیحی تاکید کرد: امام راحل در حین گفتمان انقلابی و احیای اسلام ناب محمدی که از سال ۴۲ به طور رسمی و آشکار پایه گذاری کردند که این اسلام، درست بر اساس دیدگاه و نگاه قرآن و اسلام راستین است؛ زن را در جایگاه بلند مرتبه‌ای قرار دادند که این جایگاه را مدیون امام هستیم.

جایگاه زنان را مرهون نگاه امام هستیم/ رشد اسلامگرایی پس از تحولات غزه


در انقلاب اسلامی امام راحل زنِ انقلابی، اسلامی و ترازی را مطرح کردند

وی افزود: در انقلاب اسلامی امام راحل، گفتمان سومی را ایجاد کردند و زنِ انقلابی، اسلامی و ترازی را مطرح کردند و قبل از انقلاب در بیانیه ها تاکید کردند که زنان و مردان باید برای دفاع از دین خود و مقابله با نظام طاغوت و کفری که وجود دارد، در صحنه حضور داشته باشند.

سلیحی تاکید کرد: اینکه زنان دوشادوش مردان در عرصه های مختلف حضور داشته باشند، اتفاق عجیبی بود، چراکه همان زمان افرادی در کسوت روحانی و مومن بودند که این دیدگاه را قبول نداشتند اما کم کم تحت تاثیر دیدگاه امام قرار گرفتند.

امام فرمودند: «زنان رهبران این انقلاب هستند و اگر زنان نمی‌آمدند، انقلاب سالها طول می کشید.»به گفته وی، رهبر انقلاب هیچ کدام از سخنانش را برای خوش‌آمد این و آن بیان نمی‌کرد و این موضوع را در یک جریانی که در مدرسه علوی پیش آمد می توان مشاهده کرد؛ در مدرسه علوی که دیدارها با امام انجام می شد، برخی آقایان می خواستند به بهانه اینکه بانوان آسیب می بینند و زیر دست و پا می افتند، مانع از حضور بانوان در دیدارها شوند اما امام این مساله را قبول نکردند و فرمودند «زنان رهبران این انقلاب هستند و اگر زنان نمی‌آمدند، انقلاب سالها طول می کشید.»

وی افزود: بعد از اینکه انقلاب اسلامی با دیدگاه امام پیروز شد و حکومت اسلامی شکل گرفت؛ نگاه سوم به زنان باید به جامه عمل تبدیل می شد و به بروز و ظهور عینی می رسید و لازم بود که بسترهای قانونی و سیاستگذاری و برنامه ای ایجاد می شد که این اتفاق بیفتد؛ این نگاه روز به روز قوت گرفت و امروز که ۴۵ سال از پیروزی انقلاب می گذرد، آمار و ارقام شاهد این ادعاست که جمهوری اسلامی موفق شده زنها را رشد دهد و در رشته هایی که مورد علاقه شان است، بتوانند مهارت های علمی، هنری و ورزشی کسب کنند.

جایگاه زنان را مرهون نگاه امام هستیم/ رشد اسلامگرایی پس از تحولات غزه

سلیحی خاطر نشان کرد: وجه اشتراک این دیدگاه با دیدگاه‌های سنتی و مدرن این است که نگاه به جایگاه مادری، فرزند آوری و نقش همسری را به خوبی ایفا کردند؛ مقام معظم رهبری که دیدگاه امام را دنبال کردند با تاکید بیشتر، چندین کتاب درباره جایگاه زن نوشته‌اند و نکاتی را مطرح کردند که در هیچ مکتبی در دنیا وجود ندارد و هیچ نگاهی مترقی تر از این نگاهی که امامین انقلاب به زن داشتند، نیست.

این مبارز دوران ستمشاهی تاکید کرد: اگرچه در رسیدن به مرحله ایده آل و قابل قبول سال‌ها فاصله داریم اما قدم های بزرگی برداشته شده و کارهای زیادی انجام شده که همه را مرهون نگاهی هستیم که حضرت امام داشتند و اگر در همه ابعاد موفق به رعایت دستوراتی شویم که خداوند در قرآن آورده، نتایجش را خواهیم دید؛ هرچقدر کمی، کاستی، نقصی اگر وجود دارد به غفلت‌ها و بی توجهی‌های ما و تنبلی های ما در رسیدن به آنچه باید باشیم، بر می‌گردد.

وی ادامه داد: امروز افتخار می کنیم به وجود مادران شهدا که اگر آرامش و امنیت داریم و اگر توانستیم کشور را در مقابل این همه توطئه، نقشه،هزینه ها و تلاش های شابنه روزی و بی وقفه دشمن حفظ کنیم، به یمن وجود آنان است و خون مردان بزرگی که در دامن پاک مادران ارزشمند و فداکار، با بصیرت رشد کردند، معرفت و تدبیر و قدرت مادرانه ای که داشتند قابل تقدیس و ارزشمند است که توانستند چنین فرزندان شجاعی را تربیت کنند و خود هم پیام آور عاشورا و زینب کبری باشند.

وی افزود: زنان زیادی داریم که به سیره حضرت زینب (س) تأسی کردند و خوشا به سعادتشان که در مقابل حضرت زینب(س) رو سفید هستند و امیدواریم این راه به ظهور ختم شود و درخت انقلاب اسلامی با رشادت های مردان و زنان به دست حضرت مهدی (عج) برسد.

جوانان به دنبال حقیقت می گردند

این مبارز دوران ستمشاهی همچنین درباره وضعیت زنان در سالهای اخیر و تفاوت های آنها با زنان نسل گذشته، اظهار داشت: این تفاوت‌ها ناشی از غفلت‌ها و کم کاری‌های ما است که نتوانستیم بصیرت لازم را در جوانان و دانشجویان ایجاد کنیم؛ این زنان درصدی از جامعه ما هستند که هر چقدر هم کم باشند برای ما زیاد است اما طبیعی است که وقتی از طرف ما کم کاری باشد و جوانان خودشان هم برای دریافت بصیرت تلاش نکنند، تحث تاثیر تلاش دشمنان برای تسخیر اذهان جوانان و وجود فضاهای رسانه ای بی حدو مرز، قرار گیرد .

وی تاکید کرد که هرکسی به هر طریقی که می تواند باید در جهت بازگشت جوانان به فصرت پاک و اصالت و جوانمردی آنان کمک کند؛ با یک برخورد پدرانه، مادرانه و دوستانه می توانیم حقیقت را به آنها منتقل کنیم.

سلیحی با اشاره به حدیث امام صادق (ع) که فرمودند: «کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَیرِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ»، اظهار داشت: با زبان رفتار و عمل می توان انسان ها را به خیر راهنمایی کرد؛ یعنی اینکه اگر خودمان خوب باشیم، به جوانان احترام بگذارم و به آنها محبت کنیم؛ می توان راه انتقال مسائل و اطلاعات را به آنها باز کرد.

جایگاه زنان را مرهون نگاه امام هستیم/ رشد اسلامگرایی پس از تحولات غزه

این مبارز انقلابی با تاکید بر اینکه این مقطع از زمان گذرا خواهد بود، اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که دنیای غرب که این مسیرها را خیلی قبل‌تر از ما و با گستردگی آغاز کردند، در آخر به پوچی رسیدند و به دنبال حقیقت می گردند؛ امروز حادثه غزه چقدر خوب توانست فطرت ها را بیدار کند و آمار جالب و خوشایند و تعجب آوری از ایکه پس از حادثه غزه جوانان غربی به اسلام می گروند، منتشر می شود.

وی یادآور شد: این جوانان به دنبال حقیقت می گردند و تحت تاثیر ایثارگری و مقاومت مردم غزه قرار می گیرند و به فطرت بازگشت می کنند.

سلیحی تاکید کرد: همه باید بدانیم که هیچ مکتب، هیچ آرمان و ارزشی بالاتر از این نیست که به اسلام پناه آوریم؛ آنچه به ما دستور داده شده این است که بر اساس فطرت خودمان عمل کنیم و آرامش ما در گرو این است که به اسلام پناه آوریم و به دستورات الهی پایبند باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =