کد خبر: 12747
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
22بهمن

پیام خانواده-شور نوجوانی، آنان را از جای جای کلانشهر تهران به خیابان آزادی کشانده است تا در یک جشن ملی، از شور و اشتیاق خود برای «ایران قوی» سخن بگویند و نشان دهند میراث دارانی فهیم برای انقلابی هستند که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایشان بنیان نهادند و پدران و مادرانشان از آن پاسداری کردند.

به گزارش پیام خانواده؛ ۲۲ بهمن تاریخ پیروزی یک نهضت مردمی برپایه اعتقاد راسخ به اسلام نابی است که امام خمینی (ره) رهبر آن بود و دانش آموزان نیز در چنین روزی در کنار والدین و همشهریانشان به خیابان ها آمدند تا در جشن انقلاب شرکت کنند و مسئولیت پذیری در صیانت از این انقلاب و آرمان هایش را تمرین کرده و نشان دهند که انقلاب اسلافشان در قلبشان جای دارد.

نوجوانان وطن داستان های انقلاب را زیاد شنیده اند؛ از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها گرفته تا روایت هایی که از رسانه های جمعی به گوشان می رسد و همه ساله در ایام دهه فجر برایشان تکرار می شود؛ در کتاب های درسی شان هم گوشه ای از این خاطرات و مخاطرات انقلابیون پیش از پیروزی انقلاب روایت شده و آنان هر کدام یک داستان چند فصلی از انقلاب و قصه هایش در قلبهایشان جای داده اند.

در واقع دانش‌آموزان امروزی کودکان و نوجوانان دهه ۸۰ و ۹۰ هستند که انقلاب را ندیده اما روایات آن را از نسل‌های گذشته شنیده و درک کرده‌اند و می خواهند در آینده برای ایرانی آباد تلاش کنند.

این نوجوانان که می‌دانند افتخارات امروز کشور، ثمره انقلابی است که 45 سال پیش امام خمینی با همراهی امت بنیان نهاد و ثمره آن زیستن در ایرانی آزاد و مستقل است که آبادانی آن در گرو نسل های امروز و آینده خواهد بود.

جشن دهه فجر برای دانش‌آموزان با نواختن گلبانگ انقلاب در 12 بهمن در مدارس آغاز می‌شود؛ البته دانش‌آموزان هرساله پیش از آغاز دهه مبارک فجر مدارس خود را با کاردستی و پرچم ایران زیباتر از پیش می‌کنند و شور، هیجان و رضایت خود را نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهند.

شور نوجوانی و قلبی که به عشق ایران و انقلاب اسلامی می‌تپد


در این راستا، مریم در حالی که با چسب و کاغذ رنگی پرچم ایران را درست می‌کند، در وصف دهه فجر و ۲۲ بهمن می‌گوید: «از اوایل بهمن کارهای جالب و متنوعی در مدرسه انجام می‌دهیم، کاردستی درست می‌کنیم و با کاردستی‌هایمان مدرسه را قشنگ‌تر از قبل می‌کنیم. با همین پرچم‌های کاغذی که ما درست کردیم، پرچم سه رنگ ایران از سقف تمام راهروهای مدرسه آویزان شده و اطراف هم کاغذ دیواری‌هایی با عکس امام راحل (ره)، روزنامه‌های دوران اول انقلاب با تیتر «شاه رفت» و کاریکاتور شاه تزئین کردیم.»

او ادامه می‌دهد: «در سه سالی که به مدرسه رفتم، معلمان ماجرای پیروزی انقلاب و ورود امام خمینی (ره) را برای ما تعریف کردند و متوجه شدم که باید برای آبادانی کشورم تلاش کنم. من کشورم را دوست دارم و این روز را به طوری ویژه جشن می‌گیرم.»

سارا دانش‌آموز کلاس هفتمی نیز می‌گوید: «عاشق فضای مدرسه در ایام دهه فجر هستم، از هر کلاس صدای سرودخواندن بچه‌ها می‌آید، تئاتر بازی می‌کنیم و روزنامه دیواری درست می‌کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «در این دهه علاوه بر محتوای نظری در کتاب‌ها، ما به صورت بازی و سرگرمی تاریخ کشورمان را می‌شناسیم و این خودش به حال و هوای این روزهای ما اضافه می‌کند.»

مهتاب دانش‌آموز کلاس هفتمی دیگری است که حس و حال خود را نسبت به روزهای دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی بیان می‌کند: «این یک جشن بزرگ برای همه ما ایرانی‌ها در هر سن و دهه‌ای است. درست که در آن زمان ما نبودیم اما بارها و بارها روایت این رویداد بزرگ را از پدر و مادر و مدرسه شنیده‌ایم.»

او ادامه می‌دهد: «ما هر سال این جشن را بزرگ‌تر از سال گذشته برگزار می‌کنیم و شهر و مدرسه را با پرچم ایران زیباتر می‌کنیم.»

شور نوجوانی و قلبی که به عشق ایران و انقلاب اسلامی می‌تپد


آرمان دانش‌آموز کلاس هشتمی می‌گوید: «حال و هوای دهه فجر را دوست دارم، من هر سال نقش شاه را در تئاتر مدرسه بازی می‌کنم و برای این کار از مدت‌ها قبل تمرین می‌کنم.»

او ادامه می‌دهد: «پیروزی انقلاب برای ما انقدر بزرگ است که هر سال هرکاری بتوانیم برای برگزاری جشنی باشکوه انجام می‌دهیم.»

مصطفی دانش‌آموز کلاس یازدهمی می‌گوید: «از سال اول ابتدایی در مدارس این روز را جشن گرفتیم و همچنین در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم شرکت کردیم.»

او ادامه می‌دهد: «هر چند که آرمان‌های امام راحل (ره) و بیانیه‌گام دوم انقلاب در تمام روزهای سال باید مورد توجه باشد اما در این روزها به صورت ویژه‌تر در قالب سرود، کاردستی، نمایش، دلنوشته و حتی پادکست مرور می‌شود و همه را به این واسطه درگیر مطالعه و تحقیق می‌کند.»

زینب دانش آموز کلاس سوم دبستان است؛ امسال در مدرسه آنها یک نمایشگاه دانش آموزی برپا شد تا هر کس یک دست ساخته و یا یک غذای محلی را با کمک بزرگترهایش آماده کند؛ او می گوید که از تنوع اقوام ایرانی که با لباس ها، غذاها و لهجه های مختلف همگی کنار هم زندگی می کنند، به وجد آمده است و اینکه همه اقوام ایرانی ، کشورشان را دوست دارند و می خواهند پرچم ایران همیشه پیروز باشد، خوشحال است.

طهورا دانش آموز دیگری است که در کلاس دوم درس می خواند؛ او امسال برای نخستین بار به ابتکار معلمش در یک گروه سرود دانش آموزی عضو شد؛ آنها در دهه فجر سرود « خوب و عزیزی ایران زیبا» را برای دانش آموزان دیگر همخوانی کردند؛ وی درباره احساسش درباره جشن دهه فجر می گوید: با خواندن این سرود و تشویق بچه های مدرسه احساس کردم همه ما کشورمان را دوست داریم و می خواهیم کشورمان آباد باشد. من هم دوست دارم وقتی بزرگ شدم برای کشورم مفید باشم.

او و همکلاسی هایش برای دهه فجر هر کدام یک کاردستی درست کردند؛ یکی ماکت هواپیمای ورود امام خمینی به ایران را درست کرد؛ یکی شعار «شاه رفت» را روی روزنامه دیواری کلاسشان نوشت و بچه های دیگر هم هر کدام برداشت خود را از انقلاب نقاشی کردند؛ یکی از بچه ها عکس چند پرنده را کشید که از قفس آزاد شده اند و توضیح داد که به نظرش انقلاب اسلامی مثل آزادی از قفس بوده است.

شور نوجوانی و قلبی که به عشق ایران و انقلاب اسلامی می‌تپد


در چهل و پنجمین فجر انقلاب، مدارس سراسر کشور به پایگاهی برای ترویج اندیشه ها و آرمان های انقلاب اسلامی ایران تبدیل شده بودند؛ قائم مقام دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این باره به خبرنگار ایرنا توضیح داد: امسال غرفه های انقلاب در مدارس ایجاد و تلاش شد تا کارها بر مبنای شعار «دیروز ما، امروز ما و فردای ما» پیش برود تا دانش آموزان با مقایسه گذشته و حال، برای آینده ای که قرار است در دست بگیرند، آماده شوند.

وی افزود: بررسی دوگانه استکبار و استعمار، کارنامه سیاه پهلوی و قاجار و خیانت‌های صورت‌گرفته به ملت ایران، بیان دستاوردهای انقلاب و فراز و فرودهایی که در 45 سال گذشته تجربه کرده است، از دیگر رویکردهای جشن های دهه فجر در مدارس بود.

قائم مقام دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان یادآور شد که با توجه به نقش نوجوان ایرانی برپایه تاکید رهبر انقلاب در زمینه آگاهی این نسل از نظم جدید جهانی، اتفاقات پیش‌رو و تمدن اسلامی بررسی می‌شود.

صمیمی حوادث پیش آمده در غزه را از دیگر محورهای برنامه های دهه فجر برشمرد و گفت:‌ اتفاقات پیش آمده در غزه و حمایت آمریکا و حمله به یمن و اتفاقات در جهان اسلام و محدوده جغرافیای آسیا، فضا را متفاوت کرده است و بحث‌های دانش‌آموزی درون مدرسه و میزهای کافه ۵۷ که امسال با نام میزهای نوجهان نامگذاری شده، گرم است.

شور نوجوانی و قلبی که به عشق ایران و انقلاب اسلامی می‌تپد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =