کد خبر: 12650
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
مادر

پیام خانواده-«برخی فکر می‌کنند اگر زنی مثلاً کارش عبارت شد از همان کارِ خانه، این اهانت به زن است؛ نه! هیچ اهانت نیست. بلکه مهمترین کار برای زن این است که زندگی را سرِ پا نگهدارد!» اینها تنها بخشی از نصایح پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای زوج جوانی است که برای جاری کردن خطبه عقد در دهه ۶۰ به ایشان مراجعه کرده بودند.

شاید نسل دختران جوان گمان کنند که چون در دانشگاه تحصیل کرده‌ و یا از دانش و علم روز بهره‌مند هستند، باید در اداره‌ یا شرکتی استخدام شوند و یا اینکه شغلی خارج از خانه داشته باشند؛ آنها با خود گمان می ‌کنند که همه شاغل هستند و در سخنان خود نیز به این موضوع تکیه دارند که باید در خارج از خانه کار کنند تا در جامعه موثر باشند.

آنها گمان می کنند که درصد بالایی از بانوان در خارج از خانه کار می کنند در حالی که حقایق جامعه چیز دیگری است؛ این قشر بیش از آنکه از واقعیت های جامعه مطلع باشد، تحت تاثیر آموزه‌هایی است که در محیط مدرسه و دانشگاه کسب کرده و تحصیل را برای اشتغال و اشتغال را برای ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی می خواهد اما آمارها از واقعیت های جامعه حکایت دارد.

طبق برآوردهای مرکز آمار ایران از جمعیت ۳۲ میلیون و ۱۷۰ هزار نفری زنان تنها ۳ میلیون ۸۶۶ هزار نفر مشغول به کار هستند و به گفته لاله فرهنگ متین معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و بر اساس پژوهشی که وزارت تعاون انجام داده، آمار تقریبی زنان خانه‌دار حدود ۲۵ میلیون نفر است.

وی، آمار زنان شاغل کشور را حدود ۱۴ درصد از اشتغال فعال برآورد کرد و اظهار داشت: زنان خانه‌دار بیشتر از زنان شاغل هستند و جامعه وسیعی از جمعیت کشور را بانوان خانه دار تشکیل می‌دهند.

اینکه بالغ بر ۸۵ درصد زنان کشور را بانوان خانه دار تشکیل می دهند، در دیدار اخیر رهبر انقلاب با جمعی از زنان و دختران نیز مشهود بود؛ در این دیدار که در آستانه روز زن انجام شد، بخش مهمی از سخنان رهبر انقلاب به موضوع خانه داری و مدیریت خانه از سوی زنان اختصاص یافت.

ایشان در این دیدار با اشاره به مفهوم عدالت را «قرار دادن هر چیز در جای خود» خواندند و وظایف اختصاصی زن شامل فرزندآوری و پرورش فرزند را متناسب با ساخت روحی، جسمی و عاطفی زن برشمردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای شرط حضور زنان در مشاغل را محروم نشدن آنها از مشغله اساسی زنانه یعنی خانه‌داری و فرزندآوری و مادری خواندند و گفتند: حتی برخی مشاغل مانند پزشکی و معلمی برای زنان و دختران واجب کفایی است و اگر گاهی اشتغال زن با خانه‌داری، فرزندآوری و لوازم آن، تعارض پیدا می‌کند، مسئولان کشور باید راه‌حلی پیدا کنند که هیچ‌یک از این دو وظیفه زمین نماند.

ایشان افزودند: البته این وظایف قابل جمع است همچنانکه زنان نخبه و موفقی را در بخش‌های علمی و اجرایی می‌شناسیم که فرزندان خوبی نیز تربیت کرده‌اند.

رهبر انقلاب، نقش مادری را مهمترین و برترینِ نقش‌ها در خلقت بشر به علت تضمین ادامه نسل و حیات انسان برشمردند و افزودند: این تصور که کارِ خانه از قبیل پخت و پز و شست‌وشو وظیفه زن است، کاملاً غلط است و در خانواده کارها باید با تفاهم انجام شود همچنانکه برخی مردها هستند که در کار خانه به زنان کمک می‌کنند.

مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب در چهار دهه گذشته در خصوص جایگاه زن و خانه داری زنان در این زمینه خالی از لطف نیست زیرا نشان می دهد که از نگاه ایشان زنان خانه دار مسئولیت مهم تربیت نسل آینده را بر عهده دارند؛ وظیفه‌ای که شاید در نگاه اولیه مهم نباشد، پایه‌گذار جامعه‌ای است که می تواند پیشرفت معنوی و مادی را به ارمغان بیاورد.

طبیعی ترین و فطری ترین کار برای زنان

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر اهمیت شغل خانه داری تاکید دارند؛ ایشان در سال ۱۳۷۲ در دیدار جمعی از بانوان متخصص رشته های پزشکی و مامایی تاکید کردند که «خانه داری و اداره کردن همسر و فرزندان، طبیعیترین و فطریترین کار برای زنان است اما این امر هرگونه توانایی زنان را در میدان های علمی و معنوی نفی نمی کند».

کار اصلی زن؛ حفظ کانون گرم خانواده است

رهبر انقلاب در سال ۱۳۶۰ در مصاحبه با سردبیران مجلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین گفتند: «ما یک امتیاز برای زنان قائل شدیم که این به نظر ما بزرگترین امتیاز است؛ اگر چه دنیا هنوز به او نمی رسد، نه نرسیده، و او این است که معتقدیم زن در نگاه نخستین و به عنوان بزرگترین و اولین مسئولیت، مسئولیت حفظ و اداره کانون گرم خانواده که ما آن را پایه تشکل های اجتماعی خودمان می‌دانیم بر عهده دارد، این کار به عهده مرد نیست و از مرد بر نمی آید».

خانه داری شغل اصلی زن

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در مراسم جاری کردن صیغه عقد یک زوج جوان در سال ۱۳۶۲ اظهار داشتند: «ما نمی گوییم زن‌ها کار اجتماعی نکنند، چرا یک کار اجتماعی است که می‌توانند بکنند، حق دارند بکنند. یک کارهایی اجتماعی است که واجب است بکنند. یک کارهایی است که واجب است زن‌ها انجام بدهند. آن کاری که به عهده آنهاست، از آنها بر می آید، از غیر آنها بر نمی آید، استعدادش را دارند، باید انجام بدهند. اما شغل اصلی و اولی زن، زن خانه بودن است. این تحقیر زن هم نیست، خیال نکنید. این احترام زن است، این تجلیل زن است. در خانه است، زنِ خانه است، محیط خانه را، یعنی آن محل رشد گیاه انسان را، گیاه انسان، این مرتب می کند، آماده می‌کند، مرد هم مخصوص این است که برود بیرون کارهایش را بکندو وسیله تعذیه این محیط را فراهم کند...».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: «.. آنکه در خانه کارها با اوست، همه چیز به او نگاه می‌کند، اوست که این محیط را دارد می سازد، او بیشتر احترام پیدا می کند، یعنی زن؛ مرد هم پادویی اش را می کند. وقتی هم پای مسئولیت های اجتماعی رسید، پای مبارزه رسید، پای سیاست رسید، هر دو باید حاضر بشوند. پای مجاهدت در راه خدا رسید، هر دو باید بیایند، باید زن و مرد بیایند».

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم ادامه دادند: «بعضی زنها از مردان قوی ترند. وقتی که مبارزه ما می کردیم، زن‌ها نبودند، در نماز جمعه الان زن‌ها بیشترند یا مردها؟ خیلی از نماز جمعه‌ها زن‌ها بیشتر هم هستند. در خیلی از تظاهرات، زن‌ها بیشتر هم هستند. آنجا که پای فعالیت اجتماعی و فعالیت سیاسی و حضور در صحنه اجتماع و مبارزه با ابرقدرت‌ها و با ایادیشان هست، آنجا زن و مرد ندارد. زن هم باید باشد، مرد هم باید باشد. البته مرد جسمش قوی تر است، یک کارهایی از او بر می آید که از زن بر نمی آید و یک کارهایی هم از زن بر می آید که از مرد بر نمی آید. اما از این محیط اجتماعی و فعالیت سیاسی و اینها که گذشتیم، به سراغ خانه که رفتیم، آنجا سوگلی خانه زن است، پادوی خانه مرد است....البته این کار مهمتر و اصیل‌تر است».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =