فرزندآوری

پیام خانواده- دبیر ستاد ملی جمعیت از اختصاص ۳۰ درصد از بودجه‌های حمایتی به گروه‌های مردمی فعال در فرزندآوری و ازدواج خبر داد.

به گزارش پیام خانواده؛ شکیبا محبی تبار، دبیر ستاد ملی جمعیت در نشستی با حضور نمایندگان دستگاهای مختلف که در حوزه جمعیت نقش دارند، اظهارداشت: عملکرد دستگاه‌ها به صورت کامل در حوزه‌های مختلف احصا شده و کارنامه عملکرد صادر شده است که شامل موضوعات سلامت، سقط جنین، خدمات اجتماعی، گروه‌های مردمی، آموزش و پژوهش، تسهیلات شغلی و حکمرانی است.

وی با اشاره به اینکه کاهش سالانه ۵ درصد میزان زایمان سزارین در کشور محقق نشده است، گفت: دستورالعمل یکپارچه سازی سیاست‌های ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین تدوین شده ولی اشکالات بسیاری داشته و هنوز اصلاح و ابلاغ نشده است. البته آموزش و فرهنگ سازی برای زایمان طبیعی در شبکه بهداشت در حال اجرا است.

محبی تبار با اشاره به بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار روستایی و عشایر پس از تولد فرزند سوم به بعد افزود: متأسفانه در بودجه سنواتی سال ۱۴۰۲ اعتباری برای تقویت صندوق روستایی و عشایر بابت این تکلیف نیامده و هم اکنون صندوق مذکور کاملاً آمادگی شروع بیمه را دارد و منتظر تخصیص اعتبار از ناحیه بودجه متمرکز ستاد ملی جمعیت است.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید حذف محتواهای آموزشی مغایر با سیاست‌های جمعیتی را انجام دهد، گفت: طرح تسهیلات مادران پزشک و پیراپزشک ابلاغ شده است ولی متأسفانه بر اساس بررسی‌های میدانی در برخی از دانشگاه‌ها مفاد آن اجرا نمی‌شود.

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: پیشگیری از سقط غیرقانونی جنین و پیشنهاد اصلاح مقررات مورد توجه قرار گرفته است ولی علی رغم دو سال از ابلاغ قانون همچنان کامل اجرا نشده است.

محبی تبار افزود: همچنین برخورد با عوامل مؤثر در فضای مجازی که شامل افراد معرفی کننده فرد و مراکز سقط مورد توجه است و در خصوص تعداد پرونده‌های تشکیل شده مربوط به مدیران و عوامل مؤثر در بسترهای مجازی تاکنون گزارش دقیقی ارسال نشده است.

وی از شناسایی جرایم سقط و ارجاع به مراجع قضائی توسط وزارت اطلاعات خبر داد و گفت: وزارت اطلاعات در این خصوص برنامه ثابت و مستمر دارد ولی مستندسازی و ارجاع آن به مراجع قضائی بسیار کند است.

دبیر ستاد ملی جمعیت از اختصاص ۳۰ درصد از بودجه‌های حمایتی به گروه‌های مردمی فعال در فرزندآوری و ازدواج خبر داد و گفت: تدوین برنامه جامعی جهت حمایت از فعالین مردمی در حوزه فرزندآوری و تسهیل ازدواج مورد توجه است. سازمان تبلیغات اسلامی پیش‌نویس برنامه جامع را در این زمینه تدوین کرده ولی هنوز ابلاغ نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =