کد خبر: 1210
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
انکارا

پیام خانواده- خبرگزاری فرانسه در گزارشی روابط واشنگتن و آنکارا را پس از روی کار آمدن دولت بایدن مورد توجه قرار داد و نوشت: به نظر می آمد که آمریکا و ترکیه روابط پر تنشی را در دولت «جو بایدن» آغاز کنند اما ممکن است تقابل بین دو کشور منجر به همپیمانی شود.

روابط آنکارا و واشنگتن در برزخ

روابط آنکارا و واشنگتن در برزخ

دیدار اردوغان و بایدن در سال ۲۰۱۶

 به گزارش پیام خانواده از ایرنا خبرگزاری فرانسه در گزارشی روابط واشنگتن و آنکارا را پس از روی کار آمدن دولت بایدن مورد توجه قرار داد و نوشت: به نظر می آمد که آمریکا و ترکیه روابط پر تنشی را در دولت «جو بایدن» آغاز کنند اما ممکن است تقابل بین دو کشور منجر به همپیمانی شود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه در این گزارش که روز  شنبه منتشر کرد، با اشاره به اینکه روابط ترکیه و آمریکا در دوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نوساناتی را پشت سر گذاشت و اکنون تغییراتی در کاخ سفید ایجاد شده است، افزود:  اگر تماس «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا با همتایان خود نمایانگر روابط دوجانبه آمریکا باشد،   «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه باید نگران باشد. 

فرانس پرس با اشاره به اینکه بایدن پس از گذشت بیش از سه هفته که از ورودش به کاخ سفید می‌گذرد هنوز با اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تماس نگرفته و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه او نیز با «مولود چاووش اوغلو»   همتای ترک خود تماس نگرفته است، اضافه کرد:  مسلم است که گفت گو بین واشنگتن و آنکارا طی چهار سال گذشته در بهترین حالت نبوده و شاهد بحران‌های شدید بی‌سابقه‌ای بوده است. 

به گفته «استیفن کوک» از محققان شورای روابط خارجی [ آمریکا ]،  «ترامپ» و «اردوغان» رابطه شخصی گرم داشتند و این دوستی است که دموکرات‌ها سرزنش میلیاردر جمهوریخواه را متوقف نکرده‌اند. 

یک محقق به نام «گالیپ دالایی» در مقاله‌ای که توسط موسسه تحقیقات «بروکینگز» منتشر شد گفت که رئیس جمهوری پیشین آمریکا، ترکیه را از اقدام‌های تحریمی احتمالی محافظت کرد. 

اما هنگامی که او در پایان دوره خود تصمیم گرفت که ترکیه را به دلیل داشتن موشک‌های اس -۴۰۰ روسی مطابق قانون آمریکا مجازات کند پس از مقاومت طولانی این کار را انجام داد. 

شریک استراتژیک ادعایی 

بلینکن در جریان جلسه رای اعتماد از اعضای مجلس سنا مقابل سناتورهای جمهوریخواه درباره ترکیه گفت که آنکارا به رغم ادعا در بسیاری از جهات به عنوان یک شریک استراتژیک و به عنوان یک متحد عمل نمی‌کند و همین موجب جلب جمهوریخواهان به خود شد. 

در حقیقت، اعضای کنگره از راست و چپ خواستار خط سختگیرانه‌تری [ در مقابل ترکیه ] هستند. این هفته ۵۴ عضو مجلس سنای آمریکا از همه جریان‌ها به «بایدن» نامه نوشتند و وی را به اتخاذ لحن قوی‌تری درباره پرونده حقوق بشر ترکیه دعوت کردند. 

سه هفته پیش، وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل حملات لفظی ترکیه علیه اقلیت‌های جنسی و ادامه بازداشت تاجر «عثمان کاوالا» به دلایل واهی، هشدارهای شدید خود به مقامات ترکیه که با انتقاد روبرو هستند را افزایش داد و دو برابر کرد. 

وزارت امور خارجه آمریکا تمایل داشت که در بیانیه خود هرگونه دخالت در کودتای ترکیه در سال ۲۰۱۶ که منجر به موج سرکوب بی‌سابقه‌ای علیه شهروندان شد را انکار کند. 

 «استفان کوک» با بیان اینکه ترکیه در حال سرکوب است و سکوت آمریکا در این زمینه قابل توجه بود، بهبود روابط بین دو کشور را رد نکرد اما تاکید کرد که نباید انتظار زیادی در این زمینه داشت. 

وی با اشاره به اینکه ترکیه و آمریکا منافع متفاوتی دارند و از ارزش‌های یکسانی برخوردار نیستند ، افزود: دو کشور می‌توانند در مورد برخی مسائل با هم کار کنند اما در واقع دیگر چیزی وجود ندارد که آن‌ها را به هم متصل کند و موضوعاتی که اختلافات بین این دو را به وجود می‌آورد در حال حاضر زیاد است. 

 رویکرد واقع بینانه 

به نوشته خبرگزاری فرانسه، بایدن پیش از این، نظام اردوغان را مستبد توصیف کرده بود و علاوه بر این، اختلاف درباره سرنوشت جنگجویان کرد در سوریه و متحدان واشنگتن در نبرد با نیروهایی که واشنگتن آن‌ها را جهادی می‌داند اما آنکارا آن‌ها را تروریست توصیف می‌کند، هنوز در جریان است. 

این خبرگزاری با اشاره به اینکه بحران ترکیه و یونان در شرق مدیترانه روابط ترکیه و بقیه کشورهای ناتو را تشدید کرد و رویه‌های کیفری آمریکا علیه « خلق بانک»  یکی از بزرگترین بانک‌های ترکیه به دلیل نقض تحریم‌های اعمال شده علیه ایران نیز به عنوان یک مانع در بهبود روابط [ واشنگتن - آنکارا ] باقی مانده است، اضافه کرد:  اما مهمترین مسئله استراتژیک همچنان مشکل سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روسیه است زیرا وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که موشک‌های اس ۴۰۰ امنیت فناوری ناتو را تهدید می‌کند. 

با اینحال آنکارا اشاره کرده بود که می‌خواهد روابط را بهبود ببخشد و در زمینه مذاکرات آمادگی دارد که از این موشک‌های جنجالی استفاده نکند. 

 «گونول تول» از دانشکده خاورمیانه در واشنگتن به فرانس پرس گفت: حل این مساله دشوار است زیرا اردوغان رئیس جمهور ترکیه بدون اینکه آبروی خود را از دست بدهد نمی‌تواند عقب نشینی کند. 

وی افزود:  با توجه به اینکه برخی از نزدیکان بایدن ممکن است او را تحت فشار قرار دهند تا موضع انعطاف پذیرتری داشته باشد در حالی که می‌تواند در مورد مسائل مربوط به امنیت ملی با ترکیه همکاری کند، معتقدم اما اردوغان اگر این کار را انجام دهد، دولت آمریکا کمتر ناراضی خواهد شد و رویکرد واقع گرایانه‌ای اتخاذ خواهد کرد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =