خانواده

پیام خانواده- دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه ذهنیتی غلط در زمینه ازدواج اعم از متلاشی شدن کانون خانواده و ... ایجاد شده است گفت: در شورای عالی طی برنامه هفتم، پیمایشی درباره ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان صورت گرفت که در نتیجه مشخص شد، «خانواده» همچنان مستحکم‌ترین نهاد اجتماعی در ایران محسوب می‌شود.

به گزازش پیام خانواده؛ دکتر محمود حاجیلویی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی تاکنون در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت بزرگی را پس از انقلاب جمهوری اسلامی که مسئله فرهنگ و علم است را به شکل خیلی جدی‌تر توسط رهبران و مدیران عالی دنبال کرده است.

وی با اشاره به اینکه این شورا از توجه و اهتمام به حوزه علم و فرهنگ متولد شده است، افزود: با توجه به نگاه واقع بینانه تقریبا شورای عالی فرهنگی مسیر بلوغ را طی کرده است. به نظر می‌رسد که امروز آنچه ما در حوزه‌ فرهنگ و علم داریم ثمره‌ تلاش‌هایی است که در سازمان‌های مختلف در دستگاه‌ها و مجموعه‌های مردمی، خبرگان نخبگان به صورت نسبی ایجاد شده است.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همه مجموعه‌های حاکمیتی، دولتی و مردمی در حوزه‌ فرهنگ تلاش کرده‌اند اما به طور کلی نمی‌توان حد و حدود گذاشت و بگوییم که موفقیت از آن کیست؟.

وی ادامه داد: تمامی این موارد را می‌توان چله تلاشگری شورای عالی فرهنگی عنوان کرد اما مردم باید نمره قبولی به ما دهند.

حاجیلویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره استحکام وضعیت خانواده‌ها، گفت: متاسفانه یک ذهنیت غلطی در زمینه ازدواج اعم از متلاشی شدن کانون خانواده و ... ایجاد شده است. در شورای عالی طی برنامه هفتم، پیمایشی درباره ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان صورت گرفت که در نتیجه مشخص شد، «خانواده» همچنان مستحکم‌ترین نهاد اجتماعی در ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: در واقعیت در نحوه محاسبه‌ نرخ طلاق اختلافی وجود دارد و به این معنا که می‌گویند نیست.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی ضمن دفاع از عملکرد شورا در حوزه کنکور، گفت: به هیچ وجه حوزه فرهنگی و اجتماعی، قابل مقایسه با حوزه علم و فناوری نیست. ما در حوزه فرهنگی با تعدد دستگاه‌ها، نگاه‌های مختلف و مسائل تاریخی مواجه هستیم که حل معظلات فرهنگی نیازمند زمان و اقدامات موثری‌تری است.

به گزارش ایسنا، سیدمحمدحسین هاشمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه نیز اظهار کرد: مفهوم موفقیت برای هر سیستم اجتماعی ازجمله شورای عالی فرهنگی یک مفهوم نسبی است. در واقع این شورا در عرصه علم و فناوری نسبت به حوزه فرهنگی عملکرد و موفقیت بیشتری را کسب کرده است؛ چراکه در سیاست‌گذاری علم و فناوری با یک نهاد مستحکمی همچون مدرسه و دانشگاه روبرو هستیم اما عرصه فرهنگی یک پدیده‌ فوق‌العاده پیچیده است که متغیرهای بسیار زیادی از بیرون بر نظام فرهنگی اثرگذار خواهند بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه باید به سه گام «ایجاد، توسعه و تحکیم خانواده» توجه کرد، گفت: با بررسی تمام موارد، باید گفت که متاسفانه آمار رضایت‌بخشی در این حوزه‌ها نداریم؛ چراکه سن ازدواج در جامعه بالا رفته است. همچنین هیچ شکی نیست که با بحران جمعیت و با آسیب طلاق در جامعه روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از مسائل مهم در حوزه فرهنگی، به ویژه «خانواده»، ریشه اقتصادی دارد. طبقه متوسط شهری به دلیل اینکه با مشکلات اقتصادی روبرو هستند به سراغ فرزندآوری نمی‌روند. یعنی فرهنگ اقتصادی که با خود به ارمغان می‌آورد چنین بحران‌هایی را برای حوزه خانواده ایجاد می‌کند.

هاشمیان درباره عملکرد شورای عالی فرهنگی، گفت: نباید به دنبال موفقیت‌های بزرگ باشیم. بسیاری از مسائل دارای نکات و چالش‌هایی است که طی سال‌های گذشته ما هراس از ورود به این مسائل داشته‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: اقدام شورای عالی فرهنگی درباره مسئله «کنکور» کاملا قابل دفاع بوده است؛ چراکه برگزاری دو مرحله کنکور استرس را کاهش می‌دهد، همچنین افزایش سهمیه‌های پزشکی جزو دستاوردهای خوب این شورا بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه تاکنون نتوانسته افکار عمومی را نسبت به فضای مجازی با خود همراه و با جامعه گفت‌وگو کنیم، ۷۰ درصد اینترنت بین‌الملل کشور در اینستاگرام مصرف می‌شود و بانوان خانه‌دار بیشترین کاربران آن محسوب می‌شوند. چه انتظاری از یک خانواده دارید که در فضای لغزانی شکل می‌گیرد، تا چه میزانی این خانواده می‌تواند استوار باشد؟.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محسن جوهری، کارشناس حوزه فرهنگی نیز از عملکرد شورای عالی فرهنگی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه شورای عالی فرهنگی با وجود فراز و نشیب‌های متعدد طی سال‌های گذشته، یک نهاد کم اثر در فضای فرهنگی کشور بوده است. علی‌رغم اینکه در حوزه علم و فناوری، عملکرد قابل قبولی را ارائه داده‌اند اما در عرصه فرهنگی نواقض بسیار جدی وجود دارد.

کارشناس حوزه فرهنگی تصریح کرد: علاوه بر این، متاسفانه شورای عالی فرهنگی در حوزه افکار عمومی از مصوبات خود دفاع نمی‌کند و اعضای این شورای برای تصمیمات خود چندان اهمیتی قائل نیستند؛ به طوری که سال گذشته با اغتشاشات و فتنه مواجه بودیم، اعضای شورای همچون رئیس صدا و سیما پای کار گفتمان فرهنگی خود نبودند و با وجود اینکه پارسال مسئله «حجاب، عفت و خانواده» نشانه‌گذاری شده بود اما هیچ کدام از اعضا از طریق تریبون‌هایی که در اختیار داشتند، سکوت پیشه کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =