صالح قاسمی

پیام خانواده- دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: آینده اقتصاد جهان به ساختارهای جمعیت گره خورده است.

به گزارش پیام خانواده؛ صالح قاسمی دوشنبه ۱۳ آذرماه در پنجمین مجمع سلامت شهرستان ساوه که با موضوع جوانی جمعیت، فرزندآوری و تعالی سلامت که در سالن سلمان ساوجی برگزار شد، با بیان اینکه جمعیت پاشنه آشیل اقتصاد جهان شده است، اظهار کرد: قدرت اقتصادی، نظامی، علمی و..‌. و در مجموع توسعه یافتگی کشورها امروزه با رشد و افزایش جمعیت گره خورده است.

وی با اشاره به اینکه توجه به اقتصاد منوط به نگرش و توجه جدی در حوزه جمعیت است، افزود: کاهش فرزندآوری از دغدغه های کشور و رهبر معظم انقلاب است. نرخ رشد ایران به ۶ دهم درصد رسیده و نزدیک به صفر است احتمال دارد نرخ رشد منفی شود که در طول تاریخ ایران بی سابقه است.

قاسمی افزود: نرخ باروری در کشور از ۶ فرزند به ازای هر زن به ۱.۶ فرزند به ازای هر زن کاهش یافته و ایران پایین ترین نرخ باروری را تجربه می‌کند که حتی در بین بسیاری از کشورها نیز پایین است. در بازه زمانی هفت ساله گذشته حدود نیم میلیون تولد در کشور را به دلیل سیاست های نادرستی که در گذشته در حوزه جمعیت ایجاد شده است از دست داده ایم.

وی افزود: کاهش نرخ جمعیت و افزایش سن سالمندی موجب شده که ساختارهای اقتصادی را از دست داده و با چالش نیروی کار جوان مواجه شویم که پیامدهای خاص خود را دارد.

وی گفت: یکی از پیامدهای سالمندی علاوه بر مشکلات اقتصادی این است که مشکلات روحی و روانی و افسردگی به شدت افزایش پیدا می‌کند که تبعات خاص خود را در جامعه و بین خانواده ها برجای خواهد گذاشت.

قاسمی گفت: افزایش جمعیت سالمندی موجب ورشکستگی صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی شده است و تداوم این روند موجب خواهد شد که نتوان حقوق بازنشستگان را به دلیل افزایش جامعه بازنشستگی و عدم جایگزینی با نیروی کار جوان در کشور پرداخت کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه ناباروری سهم چندانی در کاهش نرخ جمعیت کشور ندارد، فرزند ناخواسته یا برنامه ریزی نشده، فقدان اطلاعات شرعی، قانونی و پزشکی در تصمیم به سقط جنین را از جمله دلایل مهم سقط در ایران عنوان کرد.

معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز از سلامتی و امنیت به عنوان دو نعمت بزرگ یاد کرد و افزود: سلامتی عمومی و امنیت جامعه از ارکان توسعه جوامع به شمار می‌رود.

مهدی الیاسی بیان کرد: برای حفظ سلامتی عمومی جامعه نیازمند تامین زیرساخت‌های حوزه سلامت و نیروی انسانی به ویژه کادر درمان و پزشکان هستیم اگرچه اقداماتی برای ارتقای شاخص های حوزه سلامت ساوه انجام شده اما ناکافی است و باید تقویت شود.

وی در ادامه آگاهی بخشی به مردم را رکن سوم تامین سلامت عمومی جامعه دانست و اظهار کرد: امنیت غذایی با تولید محصولات غذایی سالم از الزامات این رکن است و نیازمند یک هم افزایی و همبستگی در ساختار حاکمیتی جامعه برای تامین سلامت عمومی هستیم.

فرماندار ساوه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری اشاره کرد و افزود: در شهرستان ساوه با مزیت صنعتی و کشاورزی، نیاز به تامین نیروی انسانی جوان داریم و در حال حاضر بزرگترین شهر صنعتی کشور در این شهرستان با چالش نیروی کار مواجه است.

وی با تاکید بر نگرش جدی به مجامع سلامت اظهار کرد: سلامت حقی است همگانی که احقاق آن نیازمند پاسخگویی کلیه دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی است و همه اقشار جامعه باید در قبال سلامت خود، خانواده و اجتماع مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به تنهایی قادر به تأمین سلامت جامعه نیست و باید تمامی ارکان حاکمیت در مقوله جمعیت مشارکت داشته باشند، گفت: هدف از تشکیل مجمع سلامت درگیر کردن تمامی دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد، ارگان های دولتی و غیردولتی در مقوله سلامت و شنیدن حرف مردم است.

الیاسی با بیان اینکه جوانی جمعیت، تعالی سلامت و پزشک خانواده شعار مجمع سلامت امسال است، گفت: توزیع عادلانه خدمات بهداشتی و درمانی در میان مردم، افزایش رضایتمندی مردم و ارائه دهندگان خدمت، مدیریت منابع و جلوگیری از اتلاف بودجه، جلوگیری از تجویز غیرمنطقی و غیر ضروری دارو و حرکت در مسیر افزایش فرزندآوری و ارتقای جوانی جمعیت جزو برنامه ملی سلامت خانواده با هدف اجرای عدالت در سلامت و دسترسی آسان آحاد مختلف مردم به خدمات بهداشتی و درمانی مناسب است.

فرماندار ساوه تاکید کرد: جمعیت جوان و سرمایه انسانی به عنوان یکی از مهمترین ارکان موثر در توسعه هر کشور از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بستر خلاقیت و پویایی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی را برای کشور فراهم می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =